صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش 9 درصدی فروش خودرو ایران در سال 2015

بازار خودروی ایران در سال 2015 با کاهش 8.7 درصدی نسبت به سال پیش آن مواجه بود. با وجود این، بعضی از برندهای خودرویی و بعضی مدل‌ها با رشد فروش مواجه شده‌اند.
کد خبر : 67277

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بنا بر آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت فروش خودروهای سبک در بازار ایران، در سال 2015 با کاهش 8.7 درصدی به 996 هزار و 15 دستگاه رسید.


بر اساس این آمار، برند پژو توانست رتبه اول پرفروش‌ترین برند را حفظ کند. در این میان به ترتیب برندهای جک با رشد 155.1 درصد، هیوندای با رشد 51.3 درصدی و رنو با رشد 15.5 درصدی بیشترین رشد فروش را داشته‌اند.


برندهای لیفان با کاهش 38 درصد، چری با کاهش 25.4 درصد و ایران‌خودرو با کاهش 24.7 درصد، نیز بیشترین کاهش فروش را نسبت به سال گذشته داشته‌اند.


در بررسی مدل‌های پرفروش، پراید رتبه اول پرفروش‌ترین مدل بازار را بار دیگر از آن خود کرد. در این فهرست بیشترین رشد فروش به پژو 206 سدان با رشد 24.4 درصدی، پژو 206 با رشد 14.1 درصدی و پژو 405 با رشد 11.5 درصدی اختصاص یافت.


وانت ایران‌خودرو باردو با کاهش فروش 68.3 درصدی، پراید با کاهش 18.7 درصدی و زامیاد Z24 با کاهش 17.8 درصدی بیشترین نرخ رشد منفی در بازار را به خود اختصاص دادند.


پرفروش ترین برندها


فروش خودروهای مختلف با برند پژو در طول سال 2015 با افزایش 5.7 درصدی به 332 هزار و 889 دستگاه رسید و با کسب سهم 33.4 درصدی از بازار پرفروش‌ترین برند بازار شد. به دنبال این برند فرانسوی، نوبت به برند کره‌ای کیا می‌رسد که با کاهش 16 درصدی فروش نسبت به سال 2014 توانست 209 هزار خودرو به فروش برساند تا با کسب 21.1 درصد از سهام بازار به رتبه دوم بازار دست پیدا کند.


برند ایران‌خودرو نیز با کاهش فروش سالیانه 24.7 درصدی توانست 155 هزار و 996 دستگاه بفروشد و 15 درصد از سهام بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا نیز با کاهش 2.6 درصدی فروش توانست به فروش 87 هزار و 490 دستگاه دست پیدا کند و 8.8 درصد از سهم بازار را برای خود کند و چهارمین برند پرفروش بازار شود.


رنو، به عنوان پنجمین برند بازار در ماه دسامبر توانست تنها 965 دستگاه خودرو بفروشد. البته فروش کلی این برند در سال 2015 بد نبود و با افزایش 15.5 درصدی در این سال توانست 35 هزار و 256 دستگاه بفروش برساند.


چری ششمین برند پرفروش بازار است که با کاهش فروش شدید 25 درصدی نسبت به سال پیش موفق به فروش 31 هزار و 125 دستگاه خودرو شد تا با سهم 3.1 درصدی از بازار رتبه ششم را از آن خود کند.


بیشترین رشد بازار متعلق به جک بود که با رشد خارق‌العاده 155 درصدی در بازاری رو به افول توانست فروش خود را به 29 هزار و 817 دستگاه برساند. این برند رتبه هفتم و سهم 3 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد.


هیوندای نیز با رشد افزایشی بسیار خوب 50 درصدی و فروش 25 هزار و 575 توانست رتبه هشتم را از آن خود کند. زامیاد با کاهش 17.4 درصد و فروش 23هزار و 48 دستگاه در رتبه نهم قرار گرفت. رتبه دهم پرفروش‌های بازار ایران نیز در اختیار لیفان با کاهش 38درصدی و فروش 15هزار و 712 دستگاهی قرار داشت.


پرفروش‌ترین مدل‌های بازار ایران


پرفروش‌ترین مدل بازار ایران همانطور که پیش‌بینی می‌شد، ارزان‌ترین خودروی بازار یعنی پراید (کیا) است. تعداد پرایدهای فروخته شده در سال 2014 حدود 238 هزار دستگاه بود که فروش آن در سال 2015 با کاهش شدید 18.7 درصدی به 193 هزار و 548 دستگاه رسید و سهم 22.1 درصدی در سال 2014 آن به 19.4 درصد کاهش پیدا کند.


پژو پارس نیز برند بعدی پرفروش‌های بازار است که در سال 2015 با کاهش 8درصدی نسبت به سال قبل آن توانست 121 هزار و 692 دستگاه به فروش برساند و 12.2 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. پژو پارس در سال 2014 توانسته بود 132 هزار و 281 دستگاه بفروشد و سهم این مدل از کل تعداد خودروهای فروخته شده بازار در آن سال 12.3 درصد بود.


پژو 405 سومین مدل پرفروش بازار است که برخلاف دو مدل ذکر شده پرفروش بازار، امسال با رشد مواجه شده بود. این محصول ایران‌خودرو که در سال 2014 توانسته بود 98 هزار و 37 دستگاه به فروش برساند و 9.1 درصد از سهام بازار را به خود اختصاص دهد، توانست با رشد 11.1 درصدی در سال 2015 توانست فروش خود را به 108 هزار و 927 دستگاه برساند و 9.1 درصد از سهام بازار را از آن خود کند.


سمند چهارمین خودروی پرفروش بازار است که با کاهش 10.2 درصدی فروش نسبت به سال پیش 82 هزار و 615 دستگاه فروخت و 8.3 درصد از سهام بازار را به خود اختصاص دهد. فروش این مدل ایران‌خودرو در مدت مشابه سال پیش از آن 81 هزار و 979 دستگاه و سهم آن از بازار 8.5 درصد بود.


سایپا تیبا که در سال 2014، 38هزار و 391 دستگاه فروخته بود و سهم 6.3 درصدی داشت، با افزایش فروش 5.3 درصدی توانست 72 هزار و 3 دستگاه بفروشد و سهم خود را تا 7.2 درصد بالا ببرد.


پژو 206 سدان در میان همه مدل‌ها بیشترین رشد فروش را نسبت به سال 2014 داشت. این مدل که در سال 2014 فروش آن 54 هزار و 601 دستگاه و سهم آن از بازار 5.1 درصد بود با رشد 24.4 درصدی در سال 2015 توانست فروش خود را به 67 هزار و 994 دستگاه برساند و سهم خود را تا 6.8 درصد بالا ببرد.


مدل 206 پژو هم رشد نسبتاً خوبی در سال 2015 داشت و در رتبه هفتم پرفروش‌ترین مدل‌های بازار قرار داشت. این خودرو با رشد 14.1 درصدی توانست 34 هزار و 324 دستگاه بفروشد تا 3.4 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد. پژو 206 در سال 2014 به فروش 30 هزار و 82 دستگاهی و سهم 2.8 درصدی قناعت کرده بود.


رنو تندر نیز با اختلاف بسیار کمی در رتبه هشتم بازار قرار گرفت. این خودرو که در سال 2014 توانسته بود با فروش 29 هزار و 938 دستگاهی، 2.8 درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرد، در سال 2015 با رشد 10.3 درصدی، فروش 33هزار و 34 دستگاهی 3.3 درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرد.


وانت باردو از محصولات ایران‌خودرو که تولید آن در سال گذشته به صفر رسید، در سال 2014 توانسته بود با فروش 88 هزار و 82 دستگاه و سهم 8.8 درصدی در رتبه پنجم خودروهای پرفروش ایرانی قرار بگیرد. این در حالی است که در سال 2015 تولید این خودرو به مرور کاهش یافت و فروش آن با کاهش 68.3 درصدی، مجموعاً به 27 هزار و 883 دستگاه در سال رسید و با سهم 2.8 درصدی از بازار در رتبه نهم خودروهای پرفروش سال 2015 قرار گرفت.


زامیاد Z24 نیز با کاهش 17.8 درصدی توانست با تولید 22 هزار و 940 دستگاه و سهم 2.3 درصدی از بازار در رتبه دهم پرفروش‌ها قرار گرفت. فروش این خودرو در سال پیش 27هزار و 892 دستگاه و سهم آن 2.6 درصد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر