صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
مراسم تجلیل از نفرات برتر کنکور برگزار شد

دکتر نیلی احمدآبادی: باید شرایط بازگشت نخبگان دانشگاهی فراهم شود

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد باید شرایطی فراهم شود که نخبگانی که برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر می‌روند، پس از اتمام تحصیل مجددا به بدنه علمی کشور افزوده شوند.
کد خبر : 67190

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دکتر محمود نیلی احمد آبادی در مراسم قدردانی از نفرات برگزیده آزمون سراسری سال 94 و برگزیدگان المپیاد علمی-دانشجویی گفت: «یکی از نکاتی که امروز کشور را از کشورهای دیگر متمایز می‌کند و دنیا ما را با این شاخص می‌شناسد کیفیت دانش‌آموختگان و دستاوردهای علمی کشور است. حتی دانشگاه‌های معتبر دنیا دلیل علاقه‌مندی خود به همکاری با دانشگاه‌های ایران را وجود چنین استعدادهایی می‌دانند.»


او افزود: «البته نمی‌توان منکر وجود کمبودها و ضعف‌ها شد. یکی از مهم‌ترین کمبودهایی که وجود دارد عدم تاثیر یا تاثیر کم این دستاوردها در توسعه اقتصاد کشور و خلق ثروت در کشور است. فلسفه ارتقای رشد علمی، ارتقای سطح زندگی و فرهنگ ملی است در نتیجه اگر این دستاوردها نقشی در این زمینه ایفا نکنند باید بازبینی‌هایی در برنامه‌ریزی‌های موجود انجام داد.»


نیلی‌ احمدآبادی گفت: «متاسفانه از همه ظرفیت فرهیختگان کمتر در کشور استفاده شده است. در نتیجه باید مسیری را دنبال کرد که توسعه علمی کشور و تربیت فرهیختگان مورد بازبینی قرار گیرد و ضعف‌ها برطرف شود. زیرا تعدادی از این ضعف‌ها باعث شد که هدف نهایی از پرورش افراد که همان به‌کارگیری و بازگشت افراد به بدنه علمی و فرهنگی جامعه است محقق نشود.»


او افزود: «اگر کشور برای نوآوری سرمایه‌گذاری نکند و از دستاوردهای نوآورانه افراد حمایت نکند، از مسیر پیشرفت عقب‌ می‌ماند. اگر اقتصاد بر مبنای نوآوری نباشد نمی‌توان از توان گسترده نخبگان و برجستگان علمی در کشور استفاده بهینه کرد. کشورهایی که از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردارند معمولا در فروش دستاوردها و محصولات خود موفق هستند و مبنای کار آنها همواره بر حمایت از نوآوری است.»


رییس دانشگاه تهران گفت: «دانشگاه‌ها باید به جای توجه بیش از حد به کمیت، توجه بیشتری به کیفیت داشته باشند. همچنین تمامی برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت کیفیت‌گرایی برود تا از این توان علمی گسترده و سرمایه انسانی نهایت استفاده انجام شود. دانشگاه تهران با اعطای امتیازات و مزایای ویژه برای فرهیختگان و نخبگان، توسعه پارک‌های علمی فناوری، طرح‌های ساماندهی دانشگاه و... در جهت افزایش کیفیت گام‌های مهمی را برداشته است.»


او افزود: «باید شرایطی فراهم کرد تا نخبگانی که برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر می‌روند پس از اتمام تحصیل مجددا به بدنه علمی کشور افزوده شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر