صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۴ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

۳ پاسخ دقیق وصیت‌نامه امام به «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین»/ نقشه راهی که با استقلال ملی و فرهنگی آغاز می‌شود

لزوم اشراف استادان به آینده‌شناسی اندیشه سیاسی اماممدرس مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب با بیان اینکه وصیت‌نامه امام می‌تواند پاسخ دقیقی به «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین» باشد، گفت: استقلال و استقلال فرهنگی محیطی مستعد برای تولید دانش‌بنیان فراهم می‌کند.
کد خبر : 671358

رحیم عیوضی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) در جامعه امروز چگونه می‌تواند به رشد علمی کشور کمک کند، اظهار کرد: برای رشد علمی در کشور نیاز به توسعه و ترویج فرهنگ خودباوری و استفاده از همه ظرفیت‌های ملی و نسلی است و در کنار آن ارائه راهبردهای بومی که با فرهنگ و پیشینه مبارزاتی ایران پیوند عمیق تاریخی داشته باشد، میسر است.


وی بیان کرد: شخصیت تاریخی امام و عمق توجه ایشان به رشد و توسعه در همه بندهای وصیت‌نامه به دقت تفسیر شده اما مهم این است که خوب شناسایی و به دقت فهم شود و مطلب از زبان شارحان اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و استادان مربوط به درس اندیشه‌ها و وصایا به نحو شایسته درک و تخصصی دیده و اندیشه‌های امام در یک فضای علمی و شناختی طرح شود.


مدرس اندیشه‌ها و وصایای امام مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که اندیشه‌ها و وصایای امام چگونه می‌تواند در «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین» کاربردی شود، بیان کرد: وصیت‌نامه امام چند خصوصیت ویژه دارد که می‌تواند پاسخ دقیقی به «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین» مورد نیاز جامعه‌ای مستقل و فرهیخته داشته باشد، نخست اینکه استقلال و استقلال فرهنگی محیطی مستعد برای تولید دانش‌بنیان فراهم می‌کند، هیچ کشوری در شرایط وابستگی فرهنگی و فقدان و ضعف اراده ملی نتوانسته است به اقتصاد دانش‌بنیان نائل شود به عبارتی وصیت‌نامه امام نقشه راهی است که با استقلال ملی و فرهنگی آغاز می‌شود و بر ادامه راه در این مسیر تأکید می‌کند.


تأکید وصیت‌نامه امام بر استفاده از ظرفیت‌های طبیعی، زیستی و انسانی در مسیر تولید دانش‌بنیان


وی افزود: دوم اینکه تأکید وصیت‌نامه امام بر استفاده مشروع و خداپسندانه از ظرفیت‌های منابع طبیعی و زیستی و انسانی در مسیر تولید دانش‌بنیان و دستاوردهای آن است، حساسیت‌های امام در وصیت‌نامه‌ای که بر پایه تجربه تاریخی و عملی امام به دست آمده نشانگر این واقعیت است، خوشبختانه امام در وصیت‌نامه خود بر این ظرفیت‌ها و قابلیت‌های محیطی تأکید بسیار دارد و اگر در این زمینه مفاد این نگرش به نحوه درستی استفاده شود، بزرگ‌ترین فرصت برای ایران آینده در تولید دانش خواهد بود.


عیوضی تأکید کرد: سوم تأکید امام بر نسل جوان و زنان نسل فعالان عرصه سیاست است، امام در جریان انقلاب و در سال‌های پس از آن و نیز در وصیت‌نامه خود همچنان آنها را نیروهای سازنده ایران آینده می‌دانست و در تولید دانش و توسعه علمی کشور بر حضور این قشرهای اجتماعی تأکید داشت، پس برای نجات علمی کشور در سنگلاخ‌های دشوار آینده پیش رو در برابر رقبای سرسخت و تحقق جایگاه علمی کشور باید واقع‌بینانه به وصیت‌نامه توجه و جامعه علمی کشور را با تربیت جوانان و ظرفیت زنان طبق تأکیدات امام در وصیت‌نامه همسو کرد، چیزی که در رژیم گذشته کمتر در مسیر رشد دانش و خودکفایی ملی به کار گرفته می‌شد و اگر کسی از زنان هم در این مسیر قرار داشت در سیستمی سازماندهی شده تربیت نشده بود و اغلب بر پایه استعدادهای فردی و شخصیتی خود توفیقاتی داشت.


وظیفه امروز استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام چیست؟


این مسئول در پاسخ به این پرسش که وظیفه استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام در جامعه امروزی چیست و چه اصول و اولویت‌هایی باید در دستور کارشان باشد به آنا گفت: وظیفه اصلی استادان در این درس فقط آموزش نیست؛ بلکه تعلیم و تربیت نسل آینده علاقه‌مند و متعهد به انقلاب اسلامی، آرمان‌ها و ارزش‌های واقعی آن است، پس استاد باید هم خود معتقد و متعهد به احکام انقلابی اسلام و وصیت‌نامه امام باشد و هم تسلط همه‌جانبه بر اندیشه سیاسی امام خمینی داشته باشد تا با انرژی و روش‌شناسی قابل هضم برای نسل امروز وصایای امام را به‌گونه‌ای تبیین و تشریح کند تا جوان امروز ما به داشتن چنین شخصیت عظیم جهانی افتخار کند و پیرو شود.


وی ادامه داد: فهم عمیق درس‌ها و اندرزها در وصیت‌نامه نیاز به جامع‌الاطراف بودن درک استاد مربوط از امام و وصیت‌نامه دارد؛ زیرا اعتقاد دارم امام خمینی را آنگونه که خودش معرف خود هست، باید معرفی کرد و ایشان بدون دخل و تصرف شخصی و سلیقه‌ای باید به نسل امروز و آینده معرفی شود؛ اگر چنین باشد، درس اندیشه‌ها و وصایای امام و مفاد آن که بنیان‌های اخلاقی و ملی و دینی عمیقی دارد و همراه با تجربه‌های عمر طولانی امام است، می‌تواند مورد استقبال و تربیت مخاطب قرار گیرد.


مدرس مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی گفت: درس وصیت‌نامه سیاسی رویکردی عمیق به آینده انقلاب اسلامی است که روندها، پیشران‌ها و ظرفیت‌ها و نیروهای آینده انقلاب و نیز شیوع مواجهه با آینده‌ای بدیل را به خوبی ترسیم خواهد کرد، پس استادان علاوه بر دارابودن نکات مهمی که عرض شد باید به آینده‌شناسی اندیشه سیاسی امام هم اشراف داشته باشند حتی از طریق برگزاری نشست‌هایی با این موضوعات، درک آینده‌پژوهی به انقلاب و وصیت‌نامه داشته باشند.


انتهای پیام/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر