انیمیشن مثل خواب دیدن است/ تغییر مسیر زندگی از کنار سرویس بهداشتی!
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» آشنایی خود با هنر و ورود به انیمیشن را از یک اتفاق در دوران سربازی دانست و گفت: «من در دوران دبیرستان رشته تجربی را انتخاب کردم و بعد به سربازی رفتم. در دوران سربازی یک شب باید پشت سرویس بهداشتی پست میدادم و متوجه شدم سرباز قبلی که خیلی هم درسخوان بود، دارد کتاب میخواند. گفتم چه کتابی میخوانی؟ گفت برای رشته گرافیک هنرستان است. من اصلا نمیدانستم که در هنرستان چنین رشتههایی داریم و فقط فکر میکردم هنرستان رشتههایی مثل برق دارد.»
هادی محمدیان که مهمان برنامه تلویزیونی «اقیانوس آرام» بود اظهار کرد:«همانجا این جرقه در ذهنم زده شد که چرا رشته تجربی را انتخاب کردم؟ بعد از سربازی یک سال هنر خواندم و رتبهام هم ۲۴۰ شد. میخواهم بگویم کسی که مسیر زندگیاش پشت سرویس بهداشتی تغییر میکند، چطور میتواند برنامهریزی کند؟!»
کار را انجام میدهم و بعد فکر میکنم
محمدیان در بخش دیگری از برنامه گفت: «حتما شنیدهاید که میگویند وقتی میخواهید کاری انجام دهید یا حرفی بزنید، قبلش فکر کنید. مثلا زمانی که بچهها بازی میکنند، فکر نمیکنند که بعدش چه اتفاقی میافتد. آدم وقتی میخواهد کاری انجام دهد اگر بخواهد به آن فکر کند، نمیداند که درست یا غلط است.»
او ادامه داد:« من از آن دسته کسانی بودم که در زندگیام قبل از انجام کارها، خیلی فکر نکردم. همیشه اول یک کار را انجام میدهم و بعد فکر میکنم، اگر میخواستم فکر کنم خیلی از کارها را انجام نمیدادم. خیلیها میپرسند که چطور وارد کار انیمیشن شدم؟ جواب من این است که اصلا برنامهریزیِ خاصی برای کار در حوزهی انیمیشن نداشتم.»
عاشقی در اولین ترمِ دانشگاه
کارگردان انیمیشن «فیلشاه» درمورد ماجری ازدواج زودهنگام خود در ترم سوم دانشگاه گفت: «زمانی که وارد دانشگاه شدم، هفتهی دوم از ترم یک به کتابخانه رفتم و یک دختر خانم را دیدم که کتاب برداشت و رفت. من هم سریع کارت آن خانم را نگاه کردم که اسم و فامیل و سال ورودشان را متوجه شدم. اصلا فکر نکردم که تازه ترم یک دانشگاه هستم و پیگیری کردم تا اینکه اولین هفته از ترم سوم خواستگاری و انتهای ترم سه هم ازدواجمان انجام شد. » محمدیان ادامه داد:«آن زمان یکی از استادانم گفت اگر میخواهی به جایی برسی، ازدواج نکن! اما اصلا به حرفش فکر نکردم و به طور کلی در زندگیام به خیلی چیزها فکر نکردم. من وقتی با کاری روبهرو میشوم، فکر نمیکنم که درست یا غلط است بلکه فکر میکنم که دوستش دارم یا نه.»
اوج موفقیت در دل سختیها
محمدیان معتقد است دنیای انیمیشن مثل خواب است و واقعیت ندارد. او همچنین درمورد ساخت انیمیشن «شاهزاده روم» که پرفروشترین انیمیشن تاریخ ایران شده است، بیان کرد: «انیمیشن جایی است که میتوانید بگویید در حال خواب دیدن هستم. یعنی واقعیت ندارد و تمثیل است. حتی سینما هم به اندازهی انیمیشن تکنیکال نیست. انیمیشن یک کار کاملا گروهی است، یک نفر باید فیلمنامهاش را بنویسد و دیگری باید طراحی کند.
مثلا وقتی میخواهید یک صندلی را در جایی بگذارید باید بدانید که کجا و به شکل میخواهید آن را قرار دهید که پروسهی طولانی دارد. زمانی که ما ساخت انیمیشن «شاهزاده روم» را آغاز کردیم، من ۳۱ ساله بودم و به طور کلی یک تیم جوان بودیم که اصلا فکرش را نمیکردیم با استقبال مواجه شود. ما عشق این را داشتیم که فقط انیمیشن را بسازیم و گفتیم بالاخره یک اتفاقی میافتد. چه کسی فکرش را میکرد «شاهزاده روم» پرفروشترین انیمیشن ایران و همچنین جزو پنج فیلم اول فروش سال شود. ساخت انیمیشن زحمت زیادی دارد و خیلی از دوستانم که در ایران کار میکنند به شدت با استعداد و باهوش هستند، چون همیشه در سختی بودهاند. هر چقدر سختیهایتان بیشتر باشد، موفقتر خواهید بود.»
چالشهای انیمیشنسازی
کارگردان انیمیشن «پرواز تا بینهایت» همچنین دربارهی چالشهایی که انیمیشنسازی دارد، گفت: «کمتر از ده کشور در دنیا میتوانند انیمیشن تولید کنند. برای مثال هالیوود و کشورهای بزریل، چین، کره، ژاپن، فرانسه و... داعیهدار تولید انیمیشن هستند. به دلیل اینکه برای دیدن ۱ ثانیه در انیمیشن باید ۲۵ فریم را کنار یکدیگر بگذارید. مثلا برای تولید یک فیلم سینمایی که ۸۰ دقیقه است، ۱۲۰هزار عکس باید در کنار هم قرار بگیرند. ما ابتدا یک پوستهی نرم از کاراکتر را میسازیم که در هر فریم کمی تکان میخورد. خیلی کار پیچیدهای است که این کاراکترها باید به دستی و ظرافت خاصی رنگ شوند و به طور کلی باید به همه جزئیات دقت کنیم. چه کسی فکرش را میکرد که ایران این پروسهی ۸۰ دقیقهای را طی کند و در حوزهی انیمیشنسازی هم ورود کند.»
تجربه ساخت انیمیشن ۱۰ دقیقهای
محمدیان درمورد تجربهی تماشای اولین انیمیشن خود در کنار دانشآموزان تیزهوشان هم صحبت کرد که دربارهی محتوای انیمیشن با یکدیگر بحث کردند. او گفت: «از آنجایی که تولید انیمیشن بسیار هزینهبر است، برای اینکه بتوانیم کاری انجام دهیم، اولین انیمیشنی که ساختیم ۱۰ دقیقه بود و در چند جشنواره هم جایزه گرفت. ما تصمیم گرفتیم این کار را به یک دبیرستان تیزهوشان ببریم و در کنار دانشآموزان ببینیم. نکتهی جالب این بود که بعد از تماشای انیمیشن، دانشآموزان به دو گروه مخالف و موافق تقسیم شدند. برای من بیشتر نوع برخوردها جالب بود که با یکدیگر بحث میکردند و اصلا به کار دقت نمیکردند که چطور ساخته شده است بلکه درمورد محتوای فیلم صحبت میکردند. داستان درمورد دو خلبان بود که به قطب جنوب رفته بودند تا کاری انجام دهند؛ یک سری از این بچهها میگفتند غیرممکن است و گروه مقابل هم معتقد بودند شدنی است. به طور کلی من خیلی خوشحال شدم که یک گفتمان در میان بچهها شکل گرفت.»
استادی که تلاشش زبانزد بود
محمدیان در انتهای برنامه خاطرهای از استاد طراحیاش بازگو کرد : « روز اول وقتی ایشان را دیدم با پیرمردی ۸۰ ساله مواجه شدم که به داخل کلاس آمد و دچار رعشه بود. اما زمانی که مداد به دست گرفت و شروع به طراحی کرد، رعشهاش قطع شد. دلیلش را که جویا شدیم، یکبار گفت من ۱۵ ساله بودم که از نردبام افتادم و رعشه گرفتم و آن زمان گفتم هرطور شده باید نقاشی کنم و تنها راز موفقیت من سه کلمه است، تلاش، تلاش و تلاش و من هیچوقت این استادم را فراموش نمیکنم.»
لازم به یادآوری استبرنامه «اقیانوس آرام» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که ساعت ۱۸ روزهای شنبه تا چهارشنبه از شبکه دو پخش می شود. این برنامه در هر قسمت میزبان چهره های مختلف می شود تا تجربیات دوران نوجوانی خود را با این گروه سنی به اشتراک بگذارند.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/