صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت| به بهانه بازپخش مجموعه «پهلوانان نمی‌میرند»

«پهلوانان نمی‌میرند»؛ راوی ماندگاری فتوت در سرزمین مردان/ چه کسی پهلوانان شهر را کشت؟

«پهلوانان نمی‌میرند» بازگویی ماندگاری فتوت با وجود تمامی دسیسه‌ها، فریب‌ها، خباثت‌ها و ناجوانمردی‌ها در جامعه است.
کد خبر : 669715

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ونوس بهنود ـ سریال «پهلوانان نمی‌میرند» ساخته حسن فتحی که در سال ۷۷-۱۳۷۶ روی آنتن رفت، در حالی مجددا از شبکه آی- فیلم بازپخش می‌شود که به نظر می‌رسد طرح مضامین معنایی و اخلاقی آن در جامعه همچنان ضرورت دارد. حسن فتحی سال‌ها قبل در وضعیتی که ساخت فیلمی تاریخی در مقایسه با سایر تولیدات رایج تلویزیونی، سخت و مغایر سلیقه مشتری به نظر می‌آمد، سریالی ساخت که خانواده‌های ایرانی را پشت صفحه جادویی تلویزیون میخکوب می‌کرد. داستان معمایی جنایی، اخلاق محور با دیالوگ‌های پرقدرت که توسط جمعی از بازیگران مطرح سینمای ایران روایت می‌شد، به حدی مورد استقبال قرار گرفت که همچنان ایرانی‌ها از آن به عنوان یکی از سریال‌های خوب و تاثیرگذاری که دیده‌اند، یاد می‌کنند.


این سریال در ۲۵ قسمت راوی داستان زندگی پهلوانان در دوره قاجار است که توسط حسن فتحی و اعظم بروجردی نوشته شده است. متن قوی و جریان یافته در دیالوگ‌های بازیگران موجب شد تا این سریال یکی از ماندگارترین تولیدات سینمای ایران شود. بعد از مرگ پهلوان اول شهر و کشته شدن تعدادی دیگر، فرزند او به دنبال قاتل می‌گردد. هیچ کس نمی‌داند که پهلوانان را چه کسی می‌کشد اما قاتلی که از پشت خنجر می‌زند راه و رسم مردانگی نمی‌داند.زمانی که نصرت فرزند خلیل پهلوان اول شهر را می‌یابد می‌گوید هر کاری که می‌کردی برای جولان نفس بود و در مقابل پدر من برای رضای خدا به خلق کمک می‌کرد. قاتل از عشقی ناکام زخمی است اما بعدها عیان می‌شود که خود بازیچه اجنبی شده است.



روایت فتحی، روایت رویارویی خیر و شر است. تقابل جوانمردی با نامردی. مبارزه فتوت و خباثت. فتحی مخاطب خود را نه تنها با متنی قوی بلکه با موسیقی تاثیر گذار «بابک بیات» که با اشعار مولانا و صدای «محمد اصفهانی» همراه شده، تحت تاثیر قرار می‌دهد. مخاطب را در مقابل این سوال که آیا فتوت هنوز زنده است یا نه قرار می‌دهد. به دلیل بار معنایی نهفته در این فیلم است که می توان گفت سریال پهلوانان نمی میرند، میرایی ندارد و می‌تواند در هر بار تماشا برای مخاطب خود جذاب باشد. سهم برابر نویسندگی یک زن و یک مرد موجب شده است تا روح زنانگی در داستان کمرنگ نباشد. در کنار پهلوانان، همسران آن‌ها با اخلاق و حیا هستند و شخصیت روحانی می‌گوید پهلوانی زن و مرد ندارد.


این سریال از نمونه‌های دوبله صدای بازیگران است که در مقایسه با توان و امکانات آن دوره توانست نمره قابل قبولی را از آن خود کند. در مقابل دودستگی خیر و شر، فتحی، بیچارگی، رخوت و خودباختگی حکومت وقت به فرنگ را نیز عرضه می‌کند. آنجا که عیان می‌شود کنسول روس در قتل پهلوانان نقش دارد و در مقابل دستگاه نظمیه جز داد و فریادی با رنگ حماقت هیچ اقدامی برای ردیابی قاتل ترتیب نمی‌دهد.


فتحی نه تنها حال و احوال مردم روزگار آن دوره تاریخی بلکه فضای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن را نیز روایت می‌کند. مخاطب در مقابل بازی بازیگران قدرتمند به مانند این است که دریک دوره تعلیم و تربیت قرار گرفته است. بازیگرانی همچون جمشید مشایخی، فخری خروش، کتایون ریاحی، عبدالرضا اکبری، فریماه فرجامی، هادی مرزبان، فخر الدین صدیق شریف، عنایت الله بخشی، جهانگیر فروهر، رضا فیاضی و علی اوسیوند تنها بخشی از تیم هنری است که فتحی تدارک دیده است و یادآور سال‌های طلایی سریال سازی در تلویزیون است.




بیشتر بخوانید:
سریالی که پای حسن فتحی را به ساخت آثار تاریخی باز کرد




سریال «پهلوانان نمی‌میرند» روایت ستاره‌های سینمای ایران از داستان جوانمردی است. پایان تکان دهنده فتحی در این سریال نویدبخش است. نصرت که قاتل پهلوانان را به چنگ انداخته می‌گوید تا زمانی که پهلوانی هست، فتوت هست. پهلوانان نمی‌میرند واگویی ماندگاری فتوت با وجود تمامی دسیسه‌ها، فریب‌ها، خباثت‌ها و ناجوانمردی‌ها در جامعه است. در نهایت این تکیه بر روح پهلوانی است که می‌تواند ناجی جامعه باشد.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر