صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۶ - ۲۶ تير ۱۴۰۱
در گزارش آنا بخوانید؛

تامین تجهیزات مهم مترو از طریق شرکت‌های دانش بنیان/ آیا رویکرد واردات قطعات خارجی جای خود را به تولید داخل می‌دهد؟

ناوگان مترو تهران چند سالی می‌شود که با مشکلات زیادی در زمینه تامین قطعات مواجه شده و حالا قرار است از طریق شرکت‌های دانش بنیان تمامی کمبودها در زمینه قطعات مرتفع شود.
کد خبر : 669602

گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ این روزها شهر تهران با توجه به افزایش جمعیت و تراکمی که در خود دارد، باید ظرفیت‌های خود را نیز در زمینه‌های متفاوت نظیر حمل و نقل عمومی (اتوبوس و مترو) افزایش دهد، چراکه این حجم بالای وسایل نقلیه در پایتخت موجب شده تا در ساعات مختلف شبانه روز شاهد بار ترافیکی سنگینی در معابر باشیم و یکی از راه‌ حل‌های این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است.


در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که شبکه مترو دچار مشکلات متفاوتی بوده و برخی از قطعات و تجهیزات این ناوگان حمل و نقل عمومی نیز به وسیله واردات تامین می‌شد و به واسطه تحریم و... در زمینه تامین تجهیزات و قطعات مشکلاتی وجود داشت، اما حالا که شرکت‌های خلاق و دانش بنیان روی کار آمده‌اند، بسیاری از قطعات و تجهیزات را می‌توان با تکیه بر توان داخلی تامین کرد.


در همین راستا به گفت‌وگویی با مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) نشتیم تا درباره کمبود تجهیزات در ناوگان مترو پایتخت و نحوه تامین آن توضیحاتی دهد.


خبرگزاری آنا: از شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد خلاق و نوآور چه استفاده‌هایی برای مترو و ساخت تجهیزات انجام می‌شود؟


شایسته اصل: ما در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران که برگزار شد، لیست نیازمندی‌های شبکه مترو در قطعات پرمصرف‌مان را ارائه دادیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد علاقه‌مند به ساخت داخل در این عرصه به ما کمک کنند و بر اساس ابلاغیه‌ای که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته، این شرکت‌ها می‌توانند تا ۳۰۰ میلیارد تومان با ما عقد قرارداد داشته باشند.


در حوزه‌هایی که ما نیاز داشته باشیم، به شرطی که از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز دانش‌بنیان بودنشان را احراز کنند، ما می‌توانیم با ترک تشریفات برای اولین بار از آن‌ها تا این سقف خریداری کنیم، لذا مدل‌ها و الگوهای اقتصادی مانند Triple P و تضمین خرید می‌تواند بحث جذابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد که بتوانند در این عرصه وارد شوند و ما امیدواریم از ۱۰۰ هزار قطعه‌ای که در مترو مورد نیاز است، آن مواردی که اولویت‌دار دارند و تکنولوژی بالاتری را نیاز دارد از طریق این افراد استفاده کنیم و وارد این عرصه و میدان شوند.



خبرگزاری آنا: در گذشته می‌گفتند برخی قطعات امکان تولید داخلی ندارد و حتما باید از خارج وارد شوند؛ آیا در حال حاضر با این شرکت‌های دانش‌بنیان راهی باز شده که قطعاتی که از خارج وارد می‌شدند را بومی‌سازی کنیم؟


شایسته اصل: ما لیست این قطعات را در اختیار افراد گذاشته‌ایم و در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران نیز QR کدی داشتیم که افراد حین اتسفاده از این کد، وارد لیست تمامی قطعات مورد نیاز و مشخصات فنی‌اش آن می‌شدند تا قطعات را به لحاظ اقتصادی بررسی کنند، چراکه مصرف برخی از این قطعات به لحاظ های‌تک بودن و فناوری خیلی بالا نیست، اما تولید آن صرفه اقتصادی زیادی ندارد.


ما نمی‌خواهیم افراد را به سمت تولید یک کار غیراقتصادی ببریم، اما خیلی از این فعالیت‌ها کاملا اقتصادی است و ما حتی هماهنگی‌های لازم برای سایر قطار شهری‌ها که در کلانشهرهای مختلف هستند را فراهم خواهیم کرد که خریدمان به صورت عمده‌تر و انبوه‌تر باشد و برای این افراد دانش بنیانی هم جذابیت ورود به این بازار فراهم شود و وقتی حجم خرید بالا برود، قیمت متعادل‌تری هم متصور است که همه بتوانند با هم منتفع شوند.


خبرگزاری آنا: شهردار تهران در آخرن نشست خبری خود اعلام کرد انبارهای مترو در زمیان تحویل مدیریت شهری جدید خالی بوده و حتی چرخ هم نداشتیم؛ الان وضعیت انبارها خوب است؟


شایسته اصل: متأسفانه این وضعیت اعلام شده درست بود و انبارهای ما از قطعات راهبردی و اضطراری خالی بود. حالا ممکن است به عنوان مثال بخشی از ضایعات و موادی که انبار شدن آن خیلی برای ما ارزشمند نبود، موجود بود اما انبارها از قطعات راهبردی و اضطراری حتی چیزی مثل چرخ که از کالاهای پرمصرف است خالی بود.


خبرگزاری آنا: در زمینه تامین چرخ چه اقداماتی صورت گرفته است؟


شایسته اصل: در حوزه چرخ یک قرارداد خرید ۲ هزار چرخ را شرکت سرمایه‌گذاری شهر دنبال می‌کرد و بخش زیادی از آن‌ها تامین و به انبارهای ما منتقل شده و در حال حاضر در حال مصرف و استفاده از آن‌ها هستیم، اما بخش زیادی از این نیازها در یک قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی دیده شده که با بانک شهر منعقد شده و در زمینه تامین مالی، بحث‌های ارزی و خرید خارجی به ما کمک خوبی خواهد کرد و در حال حاضر این موضوع در مراحل عملیاتی است.


به زودی به امید خدا شاهد این خواهیم بود که انبارهای مترو از این قطعات پر شود، اما در رویکرد میان‌مدت و بلندمدت‌مان به دنبال خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هستیم، بنابراین این خریدهایی هم که در حال انجام است، یک خرید محدود و برای رفع نیازهای جاری است و در بلندمدت حتما رویکرد به سمت ساخت داخل و خرید از افرادی است که در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی اعلام آمادگی می‌کنند که به ساخت این قطعات ورود کنند.


انتهای پیام/۴۱۷۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر