صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل «دنیای بازی کودکان» در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

مدیران فرهنگی از تولید بازی‌های حسی برای کودکان حمایت کنند/ تجربه تقویت مهارت‌های حرکتی با شن و ماسه

یک تولیدکننده اسباب‌بازی خواهان حمایت مدیران فرهنگی از تولید بازی‌های حسی برای کودکان شد.
کد خبر : 669541

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، محصولات صنایع خلاق در حوزه کودکان و نوجوانان گستره وسیعی دارد که مواردی مانند فناوری‌ها و ابزارهای دیجیتالی، نرم افزارهای کمک اموزشی، محصولات سرگرمی و حتی بازی‌هایی با محتوای یادگیری و شناختی را نیز در برمی‌گیرد.


کودکان در شرایط زیستی مدرن خواه ناخواه زمان زیادی را در دنیای مجازی و فضای ابزارها و برنامه‌های دیجیتال سپری می‌کنند، همین عامل موجب شده تا در بسیاری موارد از زندگی واقعی و کسب شناخت و درک صحیحی از محیط بیرون دور بمانند. در این بین بازیهایی مثل ماسه و شن بازی، خمیر بازی، سفالگری و... از یکسو میتواند توانایی لمسی کودکان و شناخت محیط پیرامون از این طریق را افزایش دهد و از سوی دیگر قدرت خلاقیت و نوآوری را در آنان بالا ببرد.


در همین راستا، سهیلا اکبری مدیر عامل شرکت دنیای بازی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به ارائه توضیحاتی درباره ضرورت کاربرد ماسه بازی بر رشد و خلاقیت کودکان و مسائل و موانع مربوط به حوزه کسب و کارشان پرداخته است.


لطفا درباره کسب و کارتان که با حوزه کودکان مرتبط است توضیحات بیشتری بدهید و بگویید ایده اولیه شکل‌گیری آن چگونه پیش آمد؟


ایده اولیه کسب و کار ما از زمان مادر شدن خودم شروع شد و بدین صورت متوجه شدم ماسه بازی جزو اسباب بازیهای ضروری شناختی است. بدین ترتیب از انجایی که رشته تحصیلی خودم در حوزه آموزش بود، بنابراین با بررسیهای مورد نیاز پی بردم ماسه‌بازی در مراحل اولیه رشد حسی - حرکتی کودک استفاده میشود و کاربردهای بسیار فوق العاده‌ای در حوزه یادگیری، اموزش و درمان دارد.


همین عامل موجب شد تا مشتاقانه به سمت راه اندازی این کار بروم. فکر و ایده تاسیس اولین کارگاه در سال ۹۰ و در مجمع یک کنگره بین المللی شکل گرفته و پیگیری شد. خوشبختانه توانستیم بازیهای حسی و حرکتی مانند ماسه بازی را در کشور فرهنگ‌ سازی کنیم، این به صورتی است که هم اکنون استفاده از ماسه بازی در مهد کودک‌ها، خانه‌های بازی و حتی حوزه‌های درمانی مانند کار درمانی و روانشناسی رایج شده و کاربرد فراوانی دارد. شرکت دنیای بازی کودکان با نشان تجاری موتا، اولین مجموعه تولید کننده ماسه بازی طبیعی و بهداشتی در کشور محسوب میشود که توانسته نیاز کودکان در عرصه رشد و تربیت را براورده سازد.




بیشتر بخوانید:


اگر نظام صنایع فرهنگی نداشته باشیم صرفاً تعدادی دکان فرهنگی داریم


مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای معرفی شد


آیین‌نامه اجرایی توسعه زیست‌بوم واحدهای خلاق ابلاغ شد




این کسب و کار چه کاربردی در زندگی کودکان و خانواده‌های آنان داشته و کدام نیازشان را برطرف میکند؟


ما در ارتباط با کودک امروزی پیگیری و رفع چند نوع ضعف را دنبال داریم. یکی از فقرهای کودکان در وضعیت زندگی مدرن، فقر دوری از طبیعت و وسایل طبیعی است. بدین ترتیب در این زمینه میتوان گفت فقر حسی - حرکتی یکی از کمبوداتی است که در حوزه کودکان امروز به شدت وجود دارد و قابل مشاهده است. متاسفانه باتوجه به اینکه کودکان غالبا در فضاهای بسته محدود شده‌اند و اسباب بازیهای مورد استفاده آنان بیشتر جنبه پلاستیکی و تصنعی دارد، بنابراین محدودیت حسی – حرکتی در این کودکان افزایش پیدا کرده است. همین موجب شده تا بهره‌مندی و توجه لازم نسبت به ارزش و اهمیت بازیهای حسی و حرکتی به دلیل نبود اگاهی و عدم یادگیری مفید و موثر از سوی مربی یا والدین مورد غفلت واقع شده یا نادیده گرفته شود.



این وضعیت در حالی است که بازیهای حسی در سایر کشورهای جهان مبحث بسیار مفصل و باسابقه‌ای است و اینگونه بازیها از دوران اولیه رشد کودک مورد توجه قرار میگیرد. همچنین در این کشورها تمرکز و توجه بر بازیهای حسی خصوصا در دو سال ابتدایی رشد کودک جایگاه خاصی دارد. باتوجه به اینکه حس یکی از راههای ارتباط انسان به ویژه در حوزه عاطفی و با محیط اطراف است، بدون شک نادیده گرفتن اگاهی حسی در مرحله ابتدایی زندگی کودکان و نیز مراحل مختلف رشد کودک تبعات و اثار منفی درپی دارد. توجه به یادگیری اموزش‌های مستقیم مثل اموزش رنگها یا آموزش زبان به صورت مستقیم در مراحل ابتدایی زندگی افراد، نشان میدهد تمامی این فعالیتها با نیمکره چپ مغز مرتبط است. اما در مقابل، این نیمکره راست مغز است که خلاقیت، یادگیری و احساسات کودک با ان درگیر است.


در واقع در نیمکره راست قدرت حسی و حرکتی مانند ماسه بازی، نقاشی و رنگ بازی در ذهن کودک توسعه پیدا میکند. برخلاف تصوری که عموم مردم دارند، نادیده گرفتن و کم کاری درباره این بازیها اثرات بسیار منفی در مراحل بعدی رشد کودک دارد. حتی در مراحل نوجوانی یا مرحله قبل از نوجوانی که کودک به مرحله بلوغ عاطفی میرسد، بازیهای حسی آثار متعدد خود را بروز میدهد و دقیقا به همین علت است که اسباب بازیهای لمسی مانند «اسلایم» مورد توجه فراوان کودکان در سنین ۸ تا ۱۳ سالگی هستند. بنابراین علاقمندی کودکان به بازیهای حسی بدون القای سایرین اتفاق می‌افتد.


در مسیر راه اندازی و ارتقای کسب و کارتان با چه مسائل و چالش‌هایی روبرو بوده‌اید؟


متاسفانه در کشور ما در حوزه فهم و درک مساله، توجه به یادگیری و نیز اموزش، ضعف مفهومی وجود دارد و در زمینه توجه و توسعه بازیهای حسی و حرکتی عملا هیچ اقدام یا برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است و عموم مردم و مسئولان مربوطه نسبت به ارزش و اهمیت چنین اساب بازی‌هایی آگاهی کافی ندارند. در حالی که مدیران فرهنگی از تولید بازی‌های حسی برای کودکان حمایت کنند؛ این در حالی است که کودکان در سایر کشورها در فضاهای مختلف یادگیری همانند مهد کودک و مدرسه، یا در فضای پارک به عنوان سازه استاندارد و در فضای خانه از ماسه بازی بهره‌مند میشوند. اما ما در ایران باید برای توجیه و ضرورت انجام و توسعه چنین بازیهایی با مسائل و چالشهای متعددی روبرو باشیم و مقالات بسیاری را در این باره بنویسیم که درنهایت نیز به نتیجه مورد قبولی دست پیدا نکنیم.



چنانکه برای مثال، ما در حال حاضر محصولی با عنوان بسته حسی خواندن داریم که مورد تایید آموزش و پرورش قرار گرفته و اعتبارنامه مربوطه را به عنوان وسیله کمک اموزشی دریافت کرده است، اما بااینحال هیچ قدمی برای استفاده و معرفی این بسته حسی بسیار ساده برداشته نشده است. عدم توجه به این بسته کاربردی و مفید برای کودکان در شرایطی است که بسته از کتابچه راهنما و فلش کارتهای خوبی برخودار بوده و استفاده از چنین بسته‌هایی در دنیا متعارف و شناخته شده است.


در واقع، طراحی بسته در راستای پیگیری این هدف صورت گرفته است که در امر یادگیری نباید صرفا به خواندن یا قدرت دیداری و شنیداری کودک توجه کرد بلکه باید حس لمسی کودک هم درگیر شود تا بتواند تمرکز داشته باشد. حتی ما بارها به بخشهای مختلف اعلام کردیم حاضر هستیم آموزشهایی را در این باره به صورت رایگان به مربیان داشته باشیم اما استقبال و حمایت چندانی از این موضوع صورت نگرفته است.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر