به گزارش
گروه سیاست خبرگزاری آنا، جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی رادیویی درباره نفوذ موثر خودروسازان در آئیننامه وارداتی خودرو، گفت: ما با پیگیریهای مجدّانه و مصرّانه که انجام دادیم به بخشی از اطلاعات آئیننامهای که ماهها است در حال تنظیم است دست پیدا کردهایم، البته با توجه به اینکه این آئیننامه هنوز در هیئت دولت مصوب نشده است جای تغییر و اصلاح دارد.
وی تصریح کرد: درخواستی که ما داریم و آن را با مسئولان رأس وزارت صنعت، معدن و تجارت درمیان گذاشتهایم این است که این آئیننامه را به نفع مردم اصلاح کنند.
رشیدی کوچی عنوان کرد: تنها هدف ما این است که اصلاحیهای روی این آئیننامه صورت بگیرد که در نهایت به نفع مردم باشد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: آئیننامه مذکور در ۱۰ بند تنظیم شده است؛ اما تنظیم برخی بندها به نوعی بوده که اگر خود خودروسازان آنها را مینوشتند و تنظیم میکردند، شاید بیشتر رعایت حال مردم را میکردند.
وی افزود: در حال حاضر فرصتی طلایی برای اصلاح صنعت خودرو و خدمت به مردم در این حوزه داریم که متاسفانه اگر مدیریت نشود ممکن است باز به بیراهه کشیده شود.
رشیدی کوچی تأکید کرد: وقتی ما از نفوذ خودروسازان صحبت میکنیم نافی این نیستیم که چون خودروساز خودش از بدنه دولت است لذا نفوذی صورت نگرفته است. امروز بخش خصوصی هم داریم که در بخش خصوصی فعالیت میکند اما قیمتهایی که به مردم ارائه میدهند بسیار گرانتر از قیمتهای جهانی است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: وقتی قیمت خودروسازی در بخش مونتاژ محصولات چینی را با کشورهای حوزه خلیج فارس مقایسه میکنیم با یک شکاف بزرگ مواجه میشویم.
وی تصریح کرد: اگر قرار است واردات خودرو انجام شود نباید کار را پیچیده کرد. منطق آن است که همه چیز بر اساس تعرفه صورت بگیرد و کنترل شود.
رشیدی کوچی عنوان کرد: یکی از بندهای آییننامه مذکور به این اشاره دارد که خودروسازان مکلف هستند پیشبینی لازم را برای تولید خودروهای اقتصادی زیر دههزار دلار داشته باشند. با این بند خودروساز را مکلف میکنیم که بعد از چند ماه از واردات یک خودرو گذشت همان را بسازد. این به چه معنا است؟ باز هم همان اتفاقی که سالهای پیش افتاده تکرار خواهد شد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار کرد: ما به دنبال این بودیم که انحصار خودروسازان شکسته شود تا رقابتی به نفع مردم ایجاد شود؛ اما تنظیم چنین آئیننامهای باز به سود خودروسازان خواهد بود. این در حالی است که رهبر انقلاب نیز درباره وضعیت خودرو، حق را به مردم دادند و از خودروسازان ناراضی بودند.
رشیدی کوچی بیان کرد: کسی با آزادسازی قیمتها مخالفتی ندارد؛ اما در شرایطی قیمتها را آزاد کنید که واردات نیز آزاد باشد. البته نه وارداتی آنقدر تبصره و الحاقیه داشته باشد که کسی نتواند نزدیک آن شود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: اینکه خودروهای مونتاژ شده در ایران سه برابر قیمت کشور تولیدکننده همان خودرو به فروش میرسد هیچ توجیهی ندارد. همین باعث میشود خودروسازی در کشور ما به نسبت دنیا سوددهی بیشتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: باید قیمتها آزاد شود و واردات خودرو نیز به نوعی باشد که با تعرفه تحت کنترل قرار بگیرد، در چنین شرایطی معلوم میشود که تولیدات خودروسازان ما چقدر با دنیا تفاوت دارد و آیا میتواند رقابت کند یا نه!