صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۰ - ۲۵ تير ۱۴۰۱

بزرگ‌ترین رویداد ملی نوآوری اجتماعی برگزار می‌شود

رویداد ملی نوآوری و پیشرفت ایران با عنوان نوپیا با حضور فعالان نوآوری اجتماعی در قلب تهران کلید می‌خورد.
کد خبر : 669461

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، رویداد ملی نوآوری و پیشرفت ایران با عنوان نوپیا با حضور فعالان نوآوری اجتماعی در قلب تهران کلید می‌خورد. این رویداد در یک فرآیند فعال توانسته است جمعیتی بالغ‌بر ۵۰ هزار نفر را با خود همراه کند و این افراد در فرایندهای مختلف این رویداد بزرگ ملی به صورت حضوری و آنلاین شرکت می‌کنند.


این رویداد با همت ستاد نوآوری‌ اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) برگزار می‌شود. برای رسیدن به رویداد بزرگ «نوپیا» که مخفف «نوآوری و پیشرفت ایران» است بسیاری از «نوآوران اجتماعی» آستین همت بالا زدند و خودشان را به این میدان مهم رساندند. افرادی که با پرورش ایده‌های کوچک و تبدیل این ایده ها به الگوهای موفق، سعی کردند نه‌تنها جامعه را برای خودشان جای بهتری کنند بلکه این حال خوب و بیرون آمدن از تنگناها را برای آدم‌های اطرافشان هم رقم بزنند، ولو تعداد این آدم‌ها زیاد نباشد اما قطره‌ها راه دریا را پیدا خواهند کرد. آن‌ها خوب می‌دانند چه کنند، فقط کافی است قدم اول را محکم بردارند چون در ابتدای همه صعودها همان قدم اول، حرف اول را می‌زند.


در مورد رویداد نوپیا، از نوع فعالیت‌های نوآوری اجتماعی حرف می‌زنیم. فعالیت‌هایی که جنسشان از مشارکت و همراهی مردم با عصاره خلاقیت و نوآوری است. اینجا از جریان‌های مردمی می‌گوییم که مسئله‌های بسیار بزرگی را می‌توانند حل کنند. اینجا از ایده‌هایی که ممکن است موفق بشود یا نشود حرف نمی‌زنیم! از الگوهایی حرف می‌زنیم که با درصد بسیار بالایی موفق شده‌اند.


از بدو تمدن انسان، نوآوران اجتماعی درصحنه بوده‌اند. همان‌ها که روی مسئولیت اجتماعی بیشتر تأکید می‌کنند و دغدغه‌شان حل مسئله اجتماعی است؛ مسائلی که شاید ازنظر دیگران لاینحل باشد. درست مثل همان نماینده مردم در کوچه، خیابان، محله یا روستایی که گروهی از اهالی را کنار هم جمع می‌کنند تا بتوانند برای رفاه حال و امنیت بیشتر همسایه‌هایشان کاری کند. بله به همین سادگی! پس نوآوری اجتماعی از دیرباز بوده است اما نه با کلیدواژه نوآوری اجتماعی! نوآوری اجتماعی، یک‌کلام ختم کلام
«محسن دنیوی»، دبیر رویداد نوآوری نوپیا در تبیین این کلیدواژه به کمکمان می‌آید: فکر نکنید «نوآوری اجتماعی» یک پدیده نوظهور در جهان است. این واژه از حوالی سال ۱۹۶۰ ـ ۱۹۷۰ در دنیا مطرح‌شده و از سال ۱۳۹۰ نیز در بدنه مقالات و نوشته‌های دانشجویان و کارآفرین‌های کشورمان جای گرفته است. یک معنایش «حل مسائل اجتماعی به نحو خلاقانه و با روش‌های اجتماعی است».


این تعریف دنیوی یعنی ختم کلام در تبیین یک کلیدواژه، این تعریف را از زبان فردی می‌شنوید که ۶ نشست و میزگرد را با حضور مهمان‌های نخبه اداره کرده است. هرچند دنیوی با این تعریف کوتاه و موجز از نوآوری اجتماعی می‌گوید، اما عملیاتی کردن این کلیدواژه با دستاوردهای امروزه‌روز در ابتدای تبیین است. اتفاقاً برای تبیین همین کلیدواژه و عملیاتی کردن آن قرار است رویداد بزرگ نوپیا با سیل حضور نوآوران اجتماعی در پردیس سینمایی چهارسو در قلب تهران و در ۳۰ تیرماه برگزار شود.


دنیوی پیش‌بینی می‌کند: «مخاطبان این رویداد ملی چه حضوری و چه آنلاین بالغ‌بر ۵۰ هزار نفر خواهند بود.» هرچند با این اوصاف، برای برپایی این رویداد ملی خیلی هم‌ در قدم‌های اول نیستیم. اولین روزی که کلید نوآوری اجتماعی زده شد، درست در پایان فصل پاییز سال گذشته بود. وقتی هنوز جامعه با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کرد. همان موقع برنامه‌ریزی‌ها با هماهنگی ستاد نوآوری اجتماعی و ستاد پیشرفت منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام حضرت (رضوان الله تعالی علیه) برگزار شد؛ تا مجموع ۶ نشست درست شبیه یک نقشه راهبردی برای «نوآوری و پیشرفت ایران» به اجرا درآید. جالب‌تر اینکه هیچ‌کسی فکرش را هم نمی‌کرد که همین ۶ نشست بتواند هزاران نفر مخاطب مستقیم را با خود همراه کند. این ۶ نشست به ترتیب با دعوت از «اتمی‌ها، الگوها و تجربه‌های موفق»، «اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها»، «کارآفرینان اجتماعی»، «جهادگران»، «سازمان‌های مردم‌نهاد» و «بانوان نوآور» برگزار شد و توانست کلید راهبردی نوآوری اجتماعی را فعال کند و پیگیری‌های مکرر افراد و گروه‌هایی که حالا معنای واقعی نوآوری اجتماعی را درک کرده‌اند برای حضور پررنگشان در این همایش سازوکاری را تدارک ببینند.
برای هم ، مادری کنیم در خلال نشست‌های نوآوری اجتماعی کلیدواژه‌های متنوعی هم نوآوری شد؛ مثل «اتم بانو» که بانوان نوآور را برای مادری کردن برای اجتماع فرامی‌خواند.


درست در ششمین همایش بود که از بانوان نوآور دعوت شد و الحق که نوآور بودند و به قول کارشناسان نزدیک‌ترین عملیات عینی کردن کلیدواژه نوآوری اجتماعی را به منصه ظهور رساندند. وقتی‌که علاوه بر پرورش فرزندان خود به یک روستای دورافتاده هم‌فکر می‌کردند. مردمان روستا را رصد می‌کردند. پتانسیل‌هایشان را می‌دیدند موقعیت جغرافیایی‌شان را درک می‌کردند و مهم‌تر هنرشان را کشف می‌کردند و برای هنر آن‌ها مشتری پیدا می‌کردند. اهالی روستا بی‌آنکه معنای نوآوری اجتماعی را بدانند چه بازیگران خوبی برای این پدیده نوظهور شده بودند! چقدر خوب که رنگ و روی زندگی‌شان شکل و شمایل دیگری گرفته بود و حالا با عشق و خانوادگی پای دار قالی می‌نشستند و می‌دانستند که هنرشان و زحمتشان پیشاپیش مشتری دارد آن‌هم با حذف دلال. همه این‌ها فقط بامطالعه و البته دلسوزی و تعهد مادرانه انجام‌شده بود و بس. ازاین‌دست روایت‌ها بسیار در آستین‌دارند نوآوران اجتماعی که قرار است در این همایش گرد هم جمع شوند.


برای اثبات حرف‌هایمان به سراغ «محمد محسن دوباشی» مدیرعامل ستاد پیشرفت منطقه‌ای و رئیس شورای سیاست‌گذاری و رئیس رویداد ملی نوپیا می‌رویم. او که حرف‌ها، ایده‌ها، داشته و نداشته‌های نوآوران اجتماعی را با گوش جان شنیده است می‌گوید: «روزی که درباره مسئله‌های اجتماعی حرف می‌زدیم همه از آسیب‌های اجتماعی می‌گفتند، اما کورسوی امید به‌سوی ظرفیت‌های اجتماعی، ما را به راه‌اندازی جریان جدیدی که امروز شاهدش هستیم هدایت کرد. اینکه گروه‌های مردمی در تمام نقاط کشور فعالیت‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند. ابتدا با خودمان فکر می‌کردیم نکند تیرمان به سنگ بخورد و کار جلو نرود! اما باانرژی مردم، یک جریان جدیدی خلق شد. وقتی ایده‌ها را می‌شنویم تازه متوجه می‌شویم حل مسئله با خلاقیت و به میدان آوردن مردم، تنها راه برون‌رفت کشور از بن‌بست است.»


حل گره اقتصاد به دست مردم


دوباشی، مرد اول رویداد نوپیا می‌گوید: «این همایش قراراست یک تصویر بزرگ از حل مسئله‌های خلاقانه مردمی را به تصویر بکشد ما از این صحبت می‌کنیم که چطور می‌توانیم فضای علمی و فکری را به میدان عمل تبدیل کنیم. وقتی در محیط‌های دانشگاهی از این تحول صحبت می‌کنیم بر این باوریم که باید به سمت مردمی شدن حرکت کنیم. می‌پرسید چطور؟ این مدل به‌واسطه خود مردم با حل مسئله‌های ریز تبدیل به حل مسائل بزرگ‌تر شده است. بازهم می‌پرسید چگونه؟ خودتان بیایید و ببینید».


بنا به گفته «محمد حیدری» دبیر اجرایی رویداد ملی نوپیا، این گردهمایی بزرگ در تاریخ ۳۰ تیر با دعوت از جمعی از نوآوران اجتماعی از اقصی نقاط کشور برای تبادل ایده‌ها و آشنایی، برگزار خواهد شد و این رویداد تازه آغازی بر مسیر نوآوری و پیشرفت است؛ این گردهمایی در «پردیس سینمایی چهارسو» تهران واقع در ضلع جنوبی شرقی تقاطع خیابان جمهوری اسلامی و پل حافظ است.


این همایش رأس ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و تا پایان روز با برنامه‌های متنوع ادامه دارد. اغلب مخاطبان این برنامه به‌صورت آنلاین در سراسر کشور با این برنامه همراه می‌شوند و ثبت نام کنندگان نیز به صورت حضوری شاهد غرفه ها و پنل های تخصصی این رویداد خواهند بود.


انتهای پیام/۴۱۷۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر