صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجرعنوان شد؛

وزیر فرهنگ: به‌ دنبال تحمیل نوع خاصی از پوشش نیستیم/ امامی: در جشنواره یازدهم بیش از  ۱۲۰ استعداد در حوزه مد و لباس کشف شدند

اولین تلویزیون اینترنتی مد و لباس افتتاح می‌شودآیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر عصر امروز (جمعه بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۱) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
کد خبر : 669272

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر عصر امروز (جمعه بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۱) با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،سید مجید امامی رییس شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس جشنواره یازدهم مد و لباس و جمعی از طراحان و هنرمندان صنعت مد و لباس در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.


در ابتدای این مراسم، سید مجید امامی رئیس یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر کوتاهی گفت: به همه شما عزیزان خوش آمد میگویم.به ویژه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که فقط خدا می داند چقدر برای حمایت از بخش لباس و هنرها و صنایع وابسته آن که معمولا در حاشیه فعالیتهای هنری و فرهنگی قرار دارد دغدغه دارند.


وی اظهار کرد:شعار و رویکرد ما در جشنواره یازدهم «ایران سرزمین تعامل» بود. جشنواره می خواست صدای بی صداها باشد. ما از تمام شهرهای ایران و نقاط دور و نزدیک اثر داشتیم. من زمانی که دیدم یک خانواده سراوانی یا یک هنرمند اهل پاوه در این جشنواره بودند و آثارشان عرضه شد خستگی از تنم در رفت


امامی عنوان کرد: مردمی بودن و مردمی شدن یکی دیگر از ویژگی های جشنواره مد و لباس امسال بود. ما اگر امروز در ۱۰ رشته اصلی به برگزیدگان جایزه می دهیم، با افتخار شش جایزه متعلق به استانهای کشور و شهرهایی غیر از تهران است.


رئیس‌ جشنواره مد و لباس فجر گفت: ویژگی بعدی چند بعدی بودن جشنواره بود.ما فقط رویکرد هنری نداشتیم. همکاران من در کمیته فرهنگی ساعت‌ها برنامه جذاب برای خانواده‌ها و کودکان طراحی کرده بودند که طراحی سرود رسمی جشنواره و تهیه نمایش مبارک یکی از این نمونه فعالیت‌های دیدنی است. همه این آثار اشاره مستقیمی به وقار و عفاف پوشاک ایرانی دارد که ۷هزار سال قدمت دارد.علاوه بر این کمیته آموزشی یازدهمین جشنواره مد و لباس هفتاد کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف برگزار کردند.


وی افزود: در بخش رسانه‌ای، کمیته رسانه ما از تلویزیون اینترنتی حریر رونمایی کرد که رسانه تخصصی در حوزه پوشاک و مد و لباس است.


در بعد پژوهشی، نخستین همایش سبک پوشش ایرانی اسلامی را برگزار کردیم که چکیده مقالاتش هم آماده شده و ان شالله در ادوار بعدی از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.



امامی عنوان کرد: رویکرد چهارم نخبه‌گرایی و استعدادیابی بود. امسال بیش از ۱۲۰ استعداد جدید در حوزه‌های مختلف کشف شدند که برخی از آن‌ها تاکنون در هیچ جشنواره‌ای حضور نداشتند.حضور پررنگ دانشجویان و جوانان که در برخی رویدادهای هنری عیب محسوب می‌شود مایه ما افتخار ماست.


رئیس یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: در زمینه کار زیرساختی، رونمایی از سامانه «شیما» را داشتیم که سامانه معرفی استاندارد فرهنگی پوشاک ایرانی است؛ در این سامانه لباس‌های که حداقل استاندارهای پوشاک ایرانی اسلامی را داشته باشد ثبت می‌شوند. نهایتاً باید بگویم جشنواره‌ای که به تولید ختم نشود به درد ویترین می‌خورد.انروزمبلغ سه میلیارد تومان به همت صندوق کار آفرینی امید و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری به هرکدام از برگزیدگان اهدا می‌شود . این اتفاق نشان می‌دهد نشان‌دهنده این است که صنعت هنر و مدیریت در حوزه لباس می‌توانند در کنار هم کارهای بزرگی را رقم بزنند


امامی افزود: آن سال‌ها بخش غیر رقابتی جشنواره هم در قالب نمایشگاه «ایران ویژند» و در بیش از۶ هزار مترمربع از دوم تا پنجم مردادماه امسال در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. در این‌ نمایشگاه شاهد ارائه محصولات پوشاک مبتنی بر زنجیره تولید از فناوری تا صادرات خواهیم بود


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در مد و لباس به تمام تنوع‌های اجتماعی احترام می‌گذاریم و به‌ دنبال تحمیل نوعِ خاصی از مدِ لباس و پوشش نیستیم. ما تمام تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.


محمدمهدی اسماعیلی که در مراسم اختتامیه‌ جشنواره بین‌المللیِ مد و لباس فجر سخن می‌گفت عنوان کرد : ما در مد و لباس به تمام تنوع‌های اجتماعی احترام می‌گذاریم و به‌دنبال تحمیل نوعِ خاصی از مدِ لباس و پوشش نیستیم. ما تمام تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.


 وی درباره نحوه عرضه پوشاک در کشور ابراز نگرانی کرد و بیان کرد: ما می‌دانیم که برخی از فروشگاه‌های ما از پوشاکِ مناسب خالی‌ هستند و بعضاً بانوان عفیف ما اظهار نگرانی می‌کنند که لباسِ مناسب پیدا نمی‌شود، این اشکال حتماً به سیاست‌گذاری ما بازمی‌گردد.


وزیر ارشاد ادامه داد: نگاه ما به موضوع مد و لباس و موضوعات مرتبط با آن، به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ‌عمومی‌ است و از همین رو، کارگروه مد و لباس در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مستقر کردیم و فلسفه‌ اسقرار این کارگروه در شورای فرهنگ عمومی به‌واسطه‌ جایگاه اجتماعی، فرهنگی و هنریِ این عرصه است.


اسماعیلی در ادامه گفت: تاریخِ فرهنگ و هنر در حوزه پوشاک، بسیار مشعشع، تابناک و غنی‌ است. ویژگی‌ِ هزاران‌ ساله‌ فرهنگی ما در تمدنِ ایران بر پایه‌ عفاف بوده و بعد از امتزاج با اسلام، به‌ عنوان هویت ایرانی - اسلامی متبلور شد. ایرانیان همواره پوشش‌هایی هنرمندانه انتخاب می‌کرده‌اند و این هنر، در وجه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی نیز محفوظ ماند. این در حالی‌ است که بعضی از تمدّن‌ها عنوان برهنگی دارند و این از فرهنگِ ایرانی - اسلامیِ ما به دور است. پوشش همواره جزو هویتِ تاریخیِ مردم سرزمینِ ما است. در تمام آثار تاریخی ایران که در موزه‌ها و ابنیه‌های تاریخی قابل مشاهده است، قبل از ورود اسلام به ایران نیز، گوهر عفاف و پوشش می‌درخشد. پوشش جزوی از هویت تاریخیِ ماست و ما به آن مفتخریم.



وزیر ارشاد اظهار کرد: جهان اسلام در ۲۰۰ سال اخیر از سوی مغرب‌ زمین همواره با هجمه‌های فرهنگیِ هویت‌زدایی روبه‌روست. به‌ همین دلیل است که ما با هویتِ مغرب‌ زمین در نزاع‌ایم که آن‌ها به‌دنبالِ هویت‌زدایی از ما هستند. برخی در تلاش‌اند تا نشان دهند تقابلی میان عفاف و پوشش و موفقیت و فعالیت در جامعه برای زنان وجود دارد. آن‌ها در تلاش‌اند تا با دوگانه‌سازی برای زنان و دختران ایرانی نشان بدهند که اگر پوشش دارند، به‌معنیِ حضور نداشتنِ آن‌ها در مناسباتِ جامعه و دین است. اما زنان ایرانی در تمام عرصه‌ها درخشیدند، ما این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد.


او بیان کرد: تلاش کارگروهِ مد و لباس با برگزاری این جشنواره این است که این ایده‌ها و کارهای خلاقانه در حد ایده باقی نمانند و به بازار بیایند. در دوره‌های قبل این کار محدود و در حد جشنواره باقی می‌ماند،‌ اما این دوره تلاش می‌شود با کمک صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمتِ چهاردرصدی، این ایده‌ها در دسترس عموم قرار بگیرد.


اسماعیلی در پایان درباره‌ توجه به هنرمندان شهرهای مختلف چنین گفت: اهمیت کارِ این جشنواره توجه به همه مناطق کشور است. بخش عمده‌ای از حاضرانِ یازدهمین جشنواره مد و لباسِ فجر از شهرستان‌های دیگر ایران بودند و این مایه‌ی مباهات است. ما نباید به این مسائل، مقوله مرکززده و تهرانیزه نگاه کنیم.


در این برنامه از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره به شرح زیر با اهدای طاووس زرین تقدیر به عمل آمد.


بخش لباس رسمی و غیر رسمی بانوان /آقایان /نوجوان(مهارتی)


اشرف السادات میر باقری در بخش لباس آقایان


زهرا توکلی در بخش لباس بانوان 


دنیز حیدری در بخش لباس بانوان


بخش زیورآلات مهارت جویی


رتبه اول: فاطمه محمدی


رتبه دوم: مریم آدمیان


رتبه سوم: مژده علی نژادفر


 بخش زیورآلات مهارتی


رتبه اول: مهدیه مهدی‌زاده


رتبه دوم: مهرنوش سلطانی


رتبه سوم: ابوالفضل رحیمی


بخش کیف و کفش مهارت جویی


رتبه اول: آیدا آزاد


رتبه دوم: صدیقه اشرفی مهابادی


رتبه سوم: زهرا کریمی زاده


 بخش کیف و کفش مهارتی


رتبه اول: اعظم مالی


رتبه دوم: مرضیه تجویدی


رتبه سوم: شیوا نوری



بخش لباس رسمی و غیررسمی بانوان (مهارت جویی) 


رتبه اول: الهه صفی نژاد


رتبه دوم: نگین طاهری


رتبه سوم: الناز برخورداری


بخش  حجاب و پوشش های اسلامی (مهارتی)


رتبه اول: خانم سحر تلقانی

رتبه اول:  خانم مرضیه ایوتین و سارینا جوادیان 
(دو گروه حایز رتبه یک شدند)

رتبه دو : خانم طاهره شبخیز

رتبه سه : خانم هانیه آقا برارزاده


بخش پارچه (مهارت جویی)


رتبه اول: غزاله اخلاقی


رتبه دوم: فائزه عبدالملکی 


رتبه سوم: صدیقه غفوری زاده



بخش ویژه لباس مشاغل (مهارت جویی/تصویرگری اثر)


رتبه اول: ملیحه صفار خوزانی


رتبه دوم: زینب کاویانی


بخش چادر (مهارتی)


رتبه اول: طاهره شب‌خیز


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر