جشنواره مد و لباس فجر؛ ترکیبی پیچیده اما دلپذیر از فرهنگ، هنر و اقتصاد
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هجدهم تا بیست و چهارم تیرماه امسال در برج میلاد تهران در حال برگزاری است. جشنوارهای که هرساله محل ارائه آخرین نوآوریهای طراحان لباس کشور در عرصه تولید لباسهای ایرانیاسلامی است.
جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر بزرگترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس کشور است. این جشنواره رویدادی فراگیر در حوزه هنر-صنعت مد و لباس است که در راستای تحقق مفاد ماده سه قانون ساماندهی مد و لباس کشور مصوب ۱۲ دی ماه ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی هر ساله در بخشهای مختلف برگزار میشود.
هدف از برگزاری این جشنواره طراحی لباس با رعایت شاخصهای مانند سلامت، پایداری و عفیفانه بودن، عنوان شده است. مد و لباس از جمله مقولاتی است که ابعاد گوناگونی دارد و از چشماندازهای مختلف میتواند مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.
در واقع هر لباس، معرف یک فرهنگ، هنر و سلیقه است که با توجه به کاردبردش جلوهای متفاوت مییابد. در این میان سده اخیر، اقتصاد بیش از هرچیز دیگری بر صنعت مد تاثیر گذاشته است و جلوههایی به آن داده که در برخی مواقع آسیبزننده بوده است.
از آنجایی که در دهههای گذشته علاقه و توجه به مد، بین اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان رواج بیشتری یافته است مسئولان از طریق برگزاری جشنوارههای مد و لباس، سعی در ساماندهی سلایق و علایق مردم در راستای فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند. البته از جمله دیگر اهداف برگزاری این جشنواره میتوان به کارآفرینی برای هنرمندانی که میتوانند در عرصه جهانی مد حرفی برای گفتن داشته باشند نیز اشاره کرد.
صنعت مد و لباس یکی از صنایع پر سود و جریانساز است. در همه جای جهان، معرفی لباسهای محلی و سنتی و یا لباسهایی منطبق با فرهنگ هر کشور رواج دارد و ایران نیز با برپایی این جشنواره از این قافله عقب نمانده است.
رعایت معیارهای زیستمحیطی
یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس به عنوان بزرگترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس در حالی برگزار میشود که معیارهای زیستمحیطی را نیز در طراحی لباس ها در دستور کار خود قرار داده است.
از آنجایی که صنعت پوشاک و مدل لباس از جمله آلایندهترین صنایع جهان به حساب میآیند و بسیاری از برندهای محبوب جهان هنوز بزرگترین آسیب ها را به محیط زیست میرسانند با این حال برخی از شرکتهای تولید پوشاک در پی آن هستند تا فعالیتهایشان را در جهت حفاظت و آسیب کمتر به محیطزیست، پیش ببرند. از جمله دیگر اهداف این جشنواره که از سوی سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان شده ایجاد یک چالش در عرضه توزیع و رابطه بین تولیدکنندگان و طراحان و مالکیت معنوی و کیفیت فرهنگی است.
بیشتر بخوانید:
کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان صنایع دستی ایران هستند
برای مجوز شغل ۱۲۰ ساله اجدادی یک سال دوندگی کردیم!
آشنایی با انواع صنایع دستی ایران زمین در ویکی آنا
۶۰کارگاه آموزشی در حوزه مد و لباس برگزار می شود
هزینهبر بودن تولید لباسهای فاخر
مقوله طراحی لباس با در نظر گرفتن معیارهای فرهنگی و مولفههای هنری، میتواند در عین هنرمندانه و مفید بودن، بسیار هزینهبر نیز باشد. هزینه تولید لباس در برخی از مواقع به حدی بالا است که در برخی از مواقع زمانی که به توزیع میرسد بسیاری از مردم از خرید آن عاجز میشوند. از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان به همین بهانه با استفاده از پارچه های نامرغوب لباسهایی با طراحی زیبا ولی کیفیت پایین را در بازار عرضه می کنند. مرجان کشاورز، یکی از طراحان مد و لباس که در این جشنواره حضور دارد، معتقد است از آنجایی که طراحی و دوخت لباسهای فاخر و با طرح ایرانی و اسلامی هزینه بالایی دارد، برخی مزونها به این بهانه در حق مشتریان اجحاف میکنند.
او در این رابطه به خبرنگار آنا میگوید: تولید کارهای فاخر هزینهبر هستند و اگر قرار باشد لباسی با نمادهای ایرانی و اسلامی را با اجناس بیکیفیت تولید کنیم، آثار ارزندهای تولید نخواهیم کرد و لباسهای تولید شده با اجناس بیکیفیت با اقبال مردم مواجه نمیشوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: حجاب یک مقوله هنری است
بعد فرهنگی و مذهبی مد و لباس از جمله مهمترین ابعادی است که از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته و میگیرد. وزیر ارشاد که در روز نخست این رویداد فرهنگی هنری در برج میلاد حضور یافته بود، ضمن اشاره به قدمت هفت هزار ساله صنعت پوشاک و نساجی در ایران و با تاکید بر این که مقوله عفاف و حجاب در ایران یک مقوله کاملاً هنری است، اظهار کرد: ما هرگز اجازه دوقطبی سازی در حوزه پوشاک در ایران را نخواهیم داد.
با نگاهی به آثار ارائه شده در جشنواره می توان دید که در طراحی لباسهای موجود در این جشنواره، بعد فرهنگ و مذهب، بیش از هر چیز دیگری خود را نشان میدهد.
اشرفالسادات میرباقری یکی از طراحان مد و لباس حاضر در این جشنواره در این باره به خبرنگار آنا گفت: آثار ارائه شده در این جشنواره سفارشی و دارای بیوگرافی و شناسنامه هستند. این نمایشگاه با پایه و اساس منسجم برنامهریزی شده است.
در مجموع باید گفت لباس و طراحی آن اساساً یک مقوله فرهنگی، هنری و اقتصادی است و یک طراح مد و لباس برای تولید پوشاک، باید هر سه فاکتور را به نحوی به کار گیرد که هیچ کدام از این سه بر دیگری غلبه نکند.
در بسیاری از جوامع، بعد اقتصادی بر مسائل فرهنگی و زیستمحیطی غلبه میکند و از این رو صنعت مد تبدیل به یک صنعت آسیبزننده میشود. طراحی لباس در ایران کاری بسیار دشوار و پیچیده است و هنوز آن طور که باید و شاید جایگاه خود را در میان توزیعکنندگان و مردم نیافته است. مالکیت معنوی طراحان و برندها از جمله مسائلی است که بسیاری از طراحان با آن درگیر هستند. ثبت طرح به نام طراح و یا برند خاص و عدم سوءاستفاده غیرقانونی از آن، همچنان ایجاد چالش و مشکل میکند.
یکی دیگر از مسائل مرتبط در خصوص طراحی لباس، تولید پوشاک شیکی است که دارای عناصر فرهنگی و هنری نیز باشد و با توجه به شرایط اقتصادی روز جامعه قیمت مناسبی نیز داشته باشد. متاسفانه اکثر پوشاکهای فاخر، قیمتی بسیار بالا دارند که عموم اقشار جامعه از تهیه آنها عاجزند. امید است که با برگزاری چنین جشنوارههایی مشکلات مزبور رفع شوند.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/