صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فعال صنایع دستی در گفت و گو با آنا:

برای پاسخگویی به سلیقه جوانان محصولات نمدی را امروزی کردیم/ رسانه‌ها ذهنیت مردم به صنایع دستی را عوض کنند

نرگس شایق معتقد است که رسانه‌ها باید ذهنیت مردم به صنایع دستی را عوض کنند.
کد خبر : 668463

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع دستی گرچه فی نفسه دارای جذابیتهای تمدنی و تاریخی هستند اما از انجایی که هر کالا یا محصولات صنایع دستی مختص نقطه جغرافیایی خاصی است، بنابراین بهره‌مندی عموم مردم از این محصولات نیازمند تبلیغات و معرفی آن به مردم دیگر نقاط جهان است. در چنین شرایطی تجارت الکترونیک و فروش محصولات صنایع دستی از طریق فضای اینترنت و حرکت در مسیر صنایع خلاق می‌تواند گام مهمی در راستای رونق اقتصادی و کاربردی‌سازی اقتصاد فرهنگ در جنبه‌های ملموس زندگی مردم باشد. در همین رابطه، «گروه هنری و تخصصی آرانیک» توانسته اقدامات و عملکرد قابل توجهی را در حوزه معرفی و فروش صنایع دستی در بستر تجارت الکترونیک داشته باشد.


این مجموعه با ۸۰۰ کارگاه در کل کشور همکاری دارد که محصولات پس از اینکه توسط مجموعه آرانیک خریداری میشود، مراحل بسته بندی، برندسازی و شناسنامه‌دار شدن محصولات را طی میکند و سپس به دست مشتریان میرسد. در همین رابطه نرگس شایق مدیر مجموعه آرانیک و از فعالان عرصه صنایع دستی در گفت و گو با آنا به جایگاه تجارت الکترونیک در فروش محصولات هنری و صنایع دستی و نیز کاربردی ساختن محصولات با جنبه‌های عینی زندگی امروزی پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید.


تجارت الکترونیک چه جایگاهی در کسب و کار شما و معرفی و فروش صنایع دستی از این طریق دارد؟


ما فروش محصولات را از فروش نمایشگاهی و فروشگاهی خارج کرده و برای اولین بار در قالب اینترنت آورده‌ایم، درحالیکه قبلا محصولات به صورت عرضه در حجره‌ یا نمایشگاه در دید مردم قرار میگرفت و به فروش میرسید. به همین خاطر تجارت الکترونیک را از سال ۹۲ وارد عرصه فروش صنایع دستی کردیم. ایده این کار از یک فعالیت پژوهشی شروع شد. از سال ۸۹ به واسطه علاقمندی که به سفر و آشنایی با جاذبه‌های صنایع دستی شهرهای مختلف کشور داشتیم، از طریق این سفرها توانستیم بانک اطلاعاتی تهیه کنیم که شامل اطلاعات و مشخصات هنرمندان نقاط مختلف کشور در استانهای دور افتاده بوده و به معرفی و شناساندن هنرهای ناشناخته آنان می‌پرداخت. گرچه محصولات هنری و صنایع دستی این هنرمندان را خریداری میکردیم اما خرید محصولات با اهداف اقتصادی صورت نمیگرفت بلکه عمدتا کاری پژوهشی بود بعد. پس از گذشت مدتی مشاهده کردیم دارای بانک اطلاعاتی کاملی هستیم که به وسیله آن میتوانیم تجارت خوبی را راه اندازی کنیم تا هم خودمان از منافع اقتصادی‌اش بهره ببریم و هم اینکه گردش مالی مناسبی برای هنرمندانی باشد که در ایام نمایشگاه دسترسی به بازار ندارند.


در مسیر شروع این کار و راه اندازی شرکت، چه نهادها و مسئولانی مشوق بودند و کمکهایی کردند؟


معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری با اعطای تسهیلات بسیار خوبی که همان ابتدای کار داشت، کمک فراوانی در راه اندازی کار ما داشت و باعث جهش در رونق و تداوم فعالیت گردید. البته سازمان میراث فرهنگی و صندوق کارآفرینی امید نیز در این راه کمکها و حمایتهایی داشتند. گرچه درخواست حمایت از سازمان یا نهادی نداشتیم اما همان تسهیلات درخواستی از معاونت علمی و فناوری را هم بدون مشکل خاصی دریافت کردیم. در مرحله اخذ مجوز نیز، مجوزی به نام اینماد داریم که گرفتن آن آسان بود و با مانعی مواجه نشدیم.


با چه موانع و چالشهایی بر سر راه اندازی یا تداوم فعالیت در حوزه کسب و کارتان مواجه بودید؟


در حال حاضر عمده مشکلات ما ناشی از وضعیت اقتصادی کشور است که همه جامعه با آن درگیر هستند. از آنجایی که محصولات شرکت ما و بطور کلی کالاهای صنایع دستی جزو کالاهای ضروری و نیازهای اولیه مردم نیست، بنابراین اغلب مردم زمانی سراغ آن میروند که تمامی امکانات و مایحتاج‌شان تامین شده باشد. به همین دلیل میتوان گفت وضعیت نابسامان فعلی فروش و کسب و کار صنایع دستی به مشکلات اقتصادی جامعه گره خورده است. اوقاتی که وضعیت اقتصادی جامعه خوب باشد کار ما رونق بیشتری دارد اما وقتی رونق اقتصادی کم است محصولات کمتر به فروش میرسد. از سوی دیگر، یکسری چالشها در حوزه فروش صنایع دستی در بستر تجارت الکترونیک وجود دارد که جنبه تحصصی دارد. برای مثال وقتی کالای دیجیتالی مانند گوشی موبایل وارد ایران میشود دارای برند و مدل مشخص و بسته بندی است، اما محصولات و خدمات ما کالای خام است که از تولید کننده به دست شرکت میرسد و ممکن است دارای ایرادات فراوانی باشد بنابراین باید بر اینها نظارت و کار کارشناسی صورت بگیرد. به همین خاطر یکی از مشکلات بزرگی که همواره وجود داشته، مشکلات بسته بندی محصولات صنایع دستی است که توانسته‌ایم تاحدود زیادی آنرا برطرف کنیم. همچنین دارای تیم طراحی بسته بندی هستیم که هیچ محصولی بدون بسته بندی از شرکت خارج نمیشود. ما سعی کرده‌ایم با طراحی بسته بندیهایی که قیمتهای اقتصادی دارند، مشکل حوزه بسته بندی را برطرف و رضایت مشتریان را کسب کنیم.



برای کاربردی ساختن محصولات چه اقدامی انجام داده‌اید تا از یکسو با نیازهای روزمره مردم مطابقت داشته باشد و از سوی دیگر اهداف تجاری مدنظر را پوشش دهد؟


دستیابی به این هدف، اقدامات بزرگ و کار و فعالیت گروهی را می‌طلبد و رسانه‌ها باید در این مسیر با ما همراه باشند. برای مثال وقتی در یک سریال تلویزیونی، یک فروشنده فرش به عنوان نماد انسان بد و نزول‌خوار معرفی میشود، همین تصویرسازی منفی بر ذهن مخاطب و کاهش میزان استقبال جامعه از آن محصول تاثیر دارد. یا از سوی دیگر وقتی برنامه‌ای مانند برنامه دورهمی که از محصولات صنایع دستی در طراحی و دکوراسیون برنامه خود استفاده میکند، میزان فروش ما از محصولی که این برنامه بصورت غیر مستقیم تبلیغ کرده افزایش می‌یابد. در زمینه کاربردی‌سازی صنایع دستی در حال طراحیهای جدید هستیم، اما واقعیت این است برای اینکه مردم تمایل به خرید و حمایت از محصولات صنایع دستی را داشته باشند باید رسانه پیشگام شود و به ما کمک کند. ما نمیتوانیم تمام بار این مسوولیت را به دوش بکشیم زیرا رونق صنایع دستی نیازمند فرهنگ سازی است.




بیشتر بخوانید:


کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان صنایع دستی ایران هستند


برای مجوز شغل ۱۲۰ ساله اجدادی یک سال دوندگی کردیم!


آشنایی با انواع صنایع دستی ایران زمین در ویکی آنا




واقعیت این است رسانه میتواند در رونق کسب و کار صنایع دستی و معرفی آن به مردم کمک بسیار زیادی داشته باشد و استفاده از صنایع دستی را در فرهنگ و سبک زندگی مردم وارد کند. رسانه میتواند ذهنیت عموم جامعه را تغییر دهد تا مردم دیگر اینگونه فکر نکنند که اگر ظروف کریستال خارجی در خانه داشته باشند دارای پرستیژ و جایگاه اجتماعی بالاتری هستند اما اگر صنایع دستی خریداری کنند به عنوان افرادی که دارای سطح اجتماعی پایین‌تری هستند شناخته خواهند شد. بنابراین باید این تصور از بین برود. البته اتفاقاتی مانند گرانی دلار هم در رکود فروش محصولات خارجی موثر بوده و باعث شده مردم نتوانند همانند سابق ظروف خارجی بخرند. در چنین شرایطی مردم به سمت کالای داخلی روی آورده‌اند که در مجموع اتفاق بدی برای صنایع دستی نبوده است. بااینحال بایستی صنایع دستی وارد فرهنگ مصرفی مردم ایران شود.


مجموعه شما چه محصولات یا خدمات کاربردی را برای تامین نیازهای روزمره مردم و ارائه کالاهای به روز تولید کرده است؟


در حال حاضر کمتر کسی است که در خانه خودش از نمد استفاده کند. از سوی دیگر شهرهایی که در گذشته دارای آب و هوای سرد بودند اما اکنون جزو شهرهایی با هوای گرم محسوب می‌شوند، دیگر نیاز به استفاده از نمد چندان احساس نمیشود. به همین دلیل ما درصدد برامدیم تا محصولات با جنس نمد را برای سبک زندگی امروز و به صورت کیف و کفش تولید کنیم. البته در تولید گلیم هم همینگونه است و گلیم‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم تا مردم آنرا در فضای زندگی امروز استفاده کنند. همچنین تولید کیف‌ها و محصولات نیز به صورتی بوده که بتواند نیازها و سلایق جوانان و نوجوانان را هم پاسخگو باشد تا این افراد فکر نکنند صنایع دستی برای سنین سی سال به بالاست. در واقع بسیاری از تولیدات به نحوی بوده که این قشر جامعه نیز بتوانند از صنایع دستی بهره‌مند شوند و به سمت آن گرایش داشته باشند. علاوه بر این، ماگ‌هایی تولید شده که متناسب با سلیقه نوجوانان است.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر