مختصری در مورد تاریخچه دانشکده
1-مختصری در مورد تاریخچه دانشکده مهارت و کارآفرینی جنت آباد بفرمایید.
دانشکده مهارت و کارآفرینی جنت آباد در سال 1382 در جهت تربیت نیروهای کاردان متخصص،تکنسین مهارت محور، شناخت استعداد های بالقوه دانشجویان و هدایت آنان به بازار کار با عنوان آموزشکده فنی و حرفه ای سما تهران با وسعتی بیش از 6000 متر مربع در دو ساختمان آموزشی و ورزشی تاسیس گردید. این مجموعه در سال 1400 به داشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) الحاق و با ارتقا جایگاه آن تحت عنوان دانشکده مهارت و کارآفرینی جنت آباد وظایف جدید و کامل تری را در راستای تربیت دانشجویان عهده دار گردید.
2-با توجه به ماموریت جدید واحد یادگار امام خمینی(ره) به عنوان دانشگاه مهارتی – کارآفرین، در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟
- راه اندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی
- راه اندازی مدارس عالی مهارتی (مدرسه عالی حقوق، مدرسه عالی زیبایی)
- تعریف و برگزاری دوره های کوتاه مدت مورد نیاز بازار کار در قالب رشته های موجود در دانشکده
- مذاکره با صنایع و اتحادیه ها در جهت اجرای طرح پویش
3-چه اقدامات و کارهای شاخص و اثر بخشی در شش ماه گذشته در دانشکده مهارتی جنت آباد انجام شده است؟
- پی گیری مجوز و راه اندازی 11 رشته جدید در دانشکده در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی ناپیوسته علاوه بر رشته های قبلی که در مجموع این دانشکده دارای رشته های ذیل می باشد(مقطع کارشناسی پیوسته شامل: حسابداری، مهندسی برق(گرایش کنترل)، علوم ورزشی، مقطع کارشناسی ناپیوسته شامل: مهندسی حرفه ای کامپیوتر نرم افزار،حسابداری، تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی، مهندسی حرفه ای الکترونیک کاربردی، مهندسی فناوری کنترل- ابزار دقیق، مهندسی تکنولوژی برق-قدرت، مهندسی حرفه ای معماری مقطع کاردانی پیوسته: حسابداری، معماری، تربیت بدنی، الکترونیک عمومی، الکتروتکنیک، نقاشی، فتوگرافیک-گرافیک، نرم افزار کامپیوتر مقطع کاردانی ناپیوسته شامل: کاردانی حرفه ای مراقبت زیبایی پوست و مو، کاردانی حرفه ای حقوق-خدمات قضایی، کاردانی حرفه ای امور بیمه، کاردانی حرفه ای حقوق- حقوق ثبتی حسابداری،)
- افتتاح اولین مدرسه عالی مهارتی حقوق در دانشکده
- برپایی جلسات مهارتی با مدیران کلیه گروه های درسی جهت ابلاغ ماموریت و رسالت دانشکده و دعوت به همکاری در برگزاری دوره های کوتاه مدت و راه اندازی مدارس عالی مهارتی
- واگذاری بوفه و مجموعه ورزشی دانشکده (شامل سالن چندمنظوره، سالن بدنسازی و استخر دانشکده) به پیمانکار جهت استفاده بهینه و کاهش هزینه نگهداری و کسب درآمد ماهیانه بیش از 000/000/150 تومان
- مشارکت با یک موسسه آموزشی در ایام نوروز 1401 در زمینه اردوی آمادهسازی کنکور به مدت 10 روز و کسب درآمد غیرشهریه ای به مبلغ 000/000/60 تومان
- اخذ مجوزهای لازم جهت برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارتی برای دانشجویان شامل دورههای اعلان حریق، تعمیرات موبایل، سیستم دزدگیر، مدار بسته مقدماتی و . . .
- چاپ 1 عنوان کتاب، 4 مقاله ISI(WOS) و 1 مقاله علمی پژوهشی(یک مقاله علمی پژوهشی نیز در دست داوری می باشد) و 1 مقاله در همایش بین المللی
- پذیرش دانشآموزان جهت گذراندن دوره کارآموزی در بخشهای مختلف دانشکده و برنامهریزی جهت کیفیت بخشی و آموزش مهارت و همچنین معرفی تجهیزات و توانمندیهای دانشکده در این دوره به آنان
- احیا سیستم سرمایشی دانشکده بعد از گذشت چندین سال
- پیگیری در خصوص اصلاح نواقص تاسیساتی ساختمان و زیباسازی ساختمان و محوطه دانشکده
- ایجاد ارتباط بین دانشجویان با دانشکده و مسئولین دانشگاه در دوران پسا کرونا و برگزاری مراسم حضوری آشنایی دانشجویان جدید الورود با ریاست محترم واحد و معاونین در سالن آمفی تئاتر دانشکده
- راه اندازی مجدد مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان (TMC) در دانشکده مطابق نامه 0823/2130 مورخ 11/2/1401.
- مراجعه حضوری با دیدار با مدیران مدارس و هنرستان های منطقه 5 آموزش و پرورش جهت معرفی کامل دانشکده و جذب حداکثری دانشجو
- طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی برای معرفی دانشکده در منطقه و توزیع آن بین دانش¬آموزان پایه 12
- برگزاری منظم امتحانات پایانی نیمسال دوم سال تحصیلی جاری بدون استفاده از مراقبین خارج از دانشکده
- تهیه و تولید محتوا و مطالب فرهنگی و درج آنها در کانال های رسمی دانشکده (دانشجویان، اساتید، کارکنان) در کلیه مناسبت های ملی و مذهبی و رویدادهای اجتماعی
- تشکیل مجدد شورای فرهنگی در دوران پسا کرونا و معرفی اعضای جدید شورای فرهنگی
- تماس با کلیه اساتید قرآن و معارف اسلامی و ارائه توضیحات جهت انجام تبلیغات در کلاس های درس خود به منظور اجرای هر چه باشکوه تر فعالیت های فرهنگی (ابتدای نیمسال دوم 1401-1400)
- برگزاری مسابقه «وصیت نامه شهدا با موضوع بصیرت» در سالگرد 9 دی ماه روز بصیرت
- برگزاری مسابقه کتابخوانی «وصیت نامه سردار قاسم سلیمانی» به مناسبت اولین سالگرد شهادت ایشان
- برگزاری وبینار مرد میدان و بررسی ابعاد شخصیتی، سیاسی، اجتماعی و منطقه ای سردار شهید قاسم سلیمانی
- تشکیل گروه های کرسی های آزاداندیشی و ساماندهی آنان در گروه در واتساپ
- تهیه پوستر فراخون کانون رسانه، گردشگری و هنرهای تجسمی و صنایع دستی جهت جذب اعضای فعال و درج در کانال دانشکده
- تهیه پوستر فراخون کانون هلال احمر، ثبت نام و تعیین مسئول کانون هلال احمر و معرفی به سازمان هلال احمر
- هماهنگی با واحد یادگار امام خمینی (ره) جهت به کارگیری امام جماعت و مشاور دانشکده
- هماهنگی با بسیج اساتید واحد یادگار امام خمینی (ره) و انجام ثبت نام از اساتید علاقمند
- آماده سازی و تشکیل تیم دانشجویی در گروههای مختلف دانشکده جهت شرکت در بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت
- پی گیری ارتقا 4 نفر از اعضا هیئت علمی دانشکده از مرتبه مربی به استادیاری
- ادغام و سازماندهی گروه های آموزشی دانشکده بر اساس سنخیت رشته ها، تعداد دانشجویان و با رعایت اینکه مدیران گروه های آموزشی حتما از اعضا هیئت علمی تمام وقت باشند.
4-مزایای تحصیل در دانشکده مهارتی جنت آباد را بیان کنید.
- آماده سازی دانشجویان جهت ورود به صنعت و بازارکار حین تحصیل
5-پتانسیل های دانشکده مهارتی جنت آباد را بیان کنید و بفرمائید چه امکانات، تجهیزات و تسهیلاتی برای تحصیل دانشجویان در این دانشکده فراهم شده است؟
بطور کلی این دانشکده دارای امکانات بسیار مناسبی جهت آموزش های مهارتی دانشجویان می باشد که اهم آن عبارتند از:
1- اینترنت بی سیم
2- کتابخانه با بیش از 11000جلد کتاب فارسی و لاتین در دو بخش مخزن و مرجع
3- مجموعه کم نظیر ورزشی شامل سالن چند منظوره فوتسال، والیبال، بسکتبال، تنیس، سالن های بدنسازی، آمادگی جسمانی،ژیمناستیک
4- تجهیزات و دستگاه های بادی کامپوزیشن، پاسچر(آنالیز ساختار قامتی)، دینامومتر، پداسکوپ، سنجش انعطاف پذیری بدن
5- استخر سرپوشیده
6- سونای بخار و خشک
7- کارگاه های تخصصی نرم افزار، کارگاه های تخصصی سخت افزار، کارگاه های تخصصی شبکه و تجهیزات وابسته، کارگاه های تخصصی طراحی وب، کارگاه های تخصصی گرافیک
8- کارگاه سیستم های تلویزیونی، کارگاه PLC، کارگاه مدار فرمان، کارگاه تعمیرات تلفن همراه، کارگاه آیفون تصویری، کارگاه سیستم های حفاظتی(دوربین مدار بسته)، کارگاه سیستم های حفاظتی(دزدگیر)، کارگاه ماشین های الکتریکی
9- سالن همایش و آمفی تئاتر
10- بوفه و رستوران
11- انتشارات
12- کلاس های دارای امکانات سمعی و بصری و آتلیه ها
6-چگونه می توان محیط آموزشی پر شور و نشاط تری داشت؟
انتخاب اساتید فعال و پویا و حذف اساتید بی انگیزه، ارتباط مستقیم دانشگاه با صنعت، ایجاد امکان معرفی دانشجویان برتر به صنایع بزرگ و پیشرفته، راه اندازی سیستم تشویقی برای کارکنان و اساتید دانشکده و ..
7-دانشکده مهارتی جنت آباد چه رشته هایی در مقاطع مختلف تحصیلی دارد و پذیرش در این رشته ها به چه صورت است؟
دانشکده دارای رشته های زیر در مقاطع کاردانی و کارشناسی می باشد که بدون کنکور دانشجو می پذیرد.
کارشناسی پیوسته: حسابداری، مهندسی برق(گرایش کنترل)، علوم ورزشی
کارشناسی ناپیوسته: مهندسی حرفه ای کامپیوتر نرم افزار،حسابداری، تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی، مهندسی حرفه ای الکترونیک کاربردی، مهندسی فناوری کنترل- ابزار دقیق، مهندسی تکنولوژی برق-قدرت، مهندسی حرفه ای معماری
کاردانی پیوسته: حسابداری، معماری، تربیت بدنی، الکترونیک عمومی، الکتروتکنیک، نقاشی، فتوگرافیک-گرافیک، نرم افزار کامپیوتر
کاردانی ناپیوسته: کاردانی حرفه ای مراقبت زیبایی پوست و مو، کاردانی حرفه ای حقوق-خدمات قضایی، کاردانی حرفه ای امور بیمه، کاردانی حرفه ای حقوق- حقوق ثبتی حسابداری
8-برنامه های آتی کوتاه مدت و بلند مدت دانشکده مهارتی جنت آباد را بیان نمائید.
برنامه های میان مدت: (موارد ذیل در قالب زمان بندی کوتاه مدت و میان مدت انجام پذیر می باشد)
1- پی گیری تمدید مجوز برگزاری کلاس های سازمان نظام مهندسی استان تهران در دانشکده جنت آباد مطابق نامه شماره 823/4393 مورخ 9/3/1401 که در مرحله بازدید سازمان نظام مهندسی از دانشکده جهت اعطای مجوزمی باشد و امکان سنجی تاسیس مدرسه عالی- مهارتی معماری
2- در حال راهاندازی مدرسه عالی مهارتی زیبایی که در مراحل نهایی کسب مجوز می باشد.
3- در حال راهاندازی مدرسه عالی مهارتی ورزش (اتمام تدوین پروپوزال و در حال انجام مراحل اخذ مجوز)
4- در حال راه اندازی مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی و طب سنتی (در مرحله تدوین پروپوزال)
5- در حال عقد تفاهمنامه با اتحادیه سراسری شرکت های فنی و مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه های ایمنی با هدف به اشتراک گذاری توانمندی ها و امکانات طرفین در راستای افزایش سطح علمی صنعت حفاظت الکترونیک و حفظ منابع مصرف کننده
6- برگزاری استارتاپهای مرتبط با رشته های دانشکده
7- استفاده از اساتید به روز و داشتن توانایی تدریس خلاق و دارا بودن مهارت عملی در زمینه موضوعات درسی
8- برگزاری آموزش های فوق برنامه مرتبط با مهارت های شغلی
9- تاسیس کلینیک های تخصصی در کنار مدارس عالی- مهارتی
10- ارائه مشاوره تخصصی کارآفرینی به کارآفرینان بالقوه و بالفعل از طریق مدارس مهارتی و کلینیک های تخصصی
11- تشکیل شتاب دهنده ها جهت تاسیس سریع مدارس مهارتی و تبدیل ایده دانشجویان خلاق به فعل در راستای مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان
12- برنامه ریزی جهت آماده سازی دانشجویان جهت کسب رتبه های برتر در مسابقات ملی مهارت سال 1402
برنامه های بلند مدت:
1- ایجاد مراکز نوآوری و فناوری مرتبط با رشته های موجود دانشکده
2- تولید و انتشار دانش بومی کارآفرینی بر اساس تجارب بدست آمده در دانشکده
3- رسیدن به چشم انداز مصوب دانشگاه آزاد اسلامی
4- نهادینهسازی فرهنگ کارآفرینی
5- شناسایی و پرورش کارآفرینان بالقوه از میان دانشجویان
6- ترویج الگوهای موفق کاری در جامعه و تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بخشهای اقتصادی – اجتماعی به همراه برنامهریزی برای بهرهبرداری از آنها
7- پژوهش و برنامهریزی و سازماندهی کارآفرینی دولتی و سازمانی برای ارتقای عملکرد دستگاههای دولتی و انجام سایر پژوهشهای مرتبط با کارآفرینی
8- کمک به ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی از ابتدای زنجیره تارسیدن به هدف اصلی آن که توسعه اقتصادی موفق در جامعه می باشد
9- انعقاد قرارداد با شرکت ها و صنایع جهت برگزاری دوره های مورد نیاز دانشکده مانند شرکت همکاران سیستم
10- انعقاد قرارداد با شرکت ها و صنایع جهت مهارت آموزی به پرسنل آنان
9-حرف آخر
در شرایط جدید اجتماعی حاضر در جهان که با انقلاب فنآوری اطلاعات و تغییر ترکیب نیروی کار به نفع نیروهای دانش محور و خلاق هستیم و با توجه به اینکه لازمه رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی وجود نیروی ماهر و کارا است و اینکه نرخ نیروی ماهر در ایران 18% و در کشورهای توسعه یافته بیش از 78% می باشد راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی رویدادی مبارک و لازم برای تولید نیروی انسانی ماهر و دانش محور ورسیدن به توسعه اقتصادی پایدار می باشد که کمک شایانی به ثبات سیاسی و اجتماعی کشور نیز می نماید در این راستا دانشکده مهارت و کارآفرینی جنت آباد بر طبق برنامه ریزی های انجام شده سعی بر این دارد که سهمی هر چند اندک در این مهم داشته باشد.
در پایان لازم می دانم از زحمات، رهنمودها و حمایت های بی دریغ جناب آقای دکتر نریمانی راد رئیس محترم واحد یادگار امام خمینی(ره) و هیات محترم رئیسه واحد، همکاران ارجمندم در دانشکده و تمامی استادان و دانشجویان عزیزی که در این مسیر به ما کمک می کنند تقدیر و تشکر کنم.
انتهای پیام/۴۱۱۷/
انتهای پیام/