صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل موسسه کودکان هوشمند در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

آموزش کسب و کار و بازاریابی را از دوره ابتدایی آغاز کرده‌ایم/ برگزاری جشنواره ملی کودکان هوشمند در ۳۱ تیرماه

روح‌الله مخبریان آموزش کسب و کار و بازاریابی محصولات به کودکان از دوره ابتدایی را یکی از اولویت های موسسه کودکان هوشمند می‌داند.
کد خبر : 668182

به گزارش خبرنگارگروه فرهنگ خبرگزاری آنا، حوزه صنایع خلاق در حوزه آموزشی میتواند گره گشای جامعه در رفع نیازها و مسائل اموزشی باشد. این در حالی است که ردپای خلأ اموزش هدفمند و کاربردی از یکسو و از سوی دیگر عدم آشنایی نوجوانان و جوانان با فنون و کسب و کارهای مختلف را میتوان به خوبی در جامعه مشاهده کرد. به همین دلیل اموزش هوشمند کودکان و نوجوانان میتواند اهداف اموزشی و اقتصادی از جمله تربیت نیروی انسانی مبتکر و نوآور را براورده سازد. در همین راستا، روح‌الله مخبریان موسس و مدیر عامل موسسه کودکان هوشمند در گفت‌وگو با آنا به تشریح اقدامات و فعالیتهای ضروری پیرامون آموزشهای هوشمند پرداخته است که انرا از نظر می‌گذرانید.


درباره فعالیت مجموعه کاری خودتان توضیح بدهید و بفرمایید مخاطبان کسب و کار شما چه کسانی هستند و تولید محصولات برای رفع چه نیازهایی صورت میگیرد؟


فعالیت ما در عرصه پرورش ذهن کودکان و نوجوانان با روش آموزش محاسبات ذهنی است و شروع این کار برای بازه سنی ۵ تا ۱۵ سال بود. این روش آموزشی را ما از سال ۹۱ اغاز کردیم. در محاسبات ذهنی، تمرکز بر اثرات این محاسبات است. دانش اموزان در طول یک دوره آموزشی سه ساله محاسبات سریع ریاضی را انجام میدهند. اما اثر اصلی اموزش محاسبات ذهنی، پرورش نیم کره مغز به خصوص نیم کره راست است زیرا در آن از تکنیک تصویر سازی برای بچه‌ها استفاده میشود که وظیفه پردازش تصویرسازی نیز برعهده نیم کره راست مغز است.


در حال حاضر خروجی ما پس از گذشت ده سال دانش آموزانی هستند که نه تنها در حوزه جشنواره ریاضی بلکه در جشنواره سایر دروس نیز پیشرفتهای چشمگیری داشته‌اند. امسال ۲۵۰ نفر از دانش آموزان سال سوم ما در مدارس سمپاد و استعدادهای درخشان قبول شده‌اند. گرچه این روش اموزشی به نحوی است که بچه‌ها بدون هیچ پیش زمینه اموزشی وارد ان میشوند و نبوغ و استعداد خاصی قبلی نمیخواهد، اما با اینحال همین روش اموزشی باعث پرورش نیم کره راست و متوازن شدن دو نیم کره میگردد. ما در سال ۹۶ عضو یک انجمن بین المللی شده‌ایم که نوجوانان و کودکان چندین کشور دنیا از اروپا، آمریکا، آسیای شرقی و خاورمیانه نیز عضو آن هستند. همچنین در چهار مسابقه بین المللی آفریقای جنوبی، لبنان ، تایلند و مالزی شرکت کردیم که آخرین مسابقه در سال ۹۸ و در تایلند برگزار گردید و ایران چندین عناوین قهرمانی کسب کرد. علاوه بر این، هر ساله جشنواره‌ای به نام جشنواره ملی کودکان هوشمند را برگزار میکنیم که امسال نیز قرار است ۳۱ تیر ماه در ورزشگاه شهید شیرودی با شرکت۵۴۰ دانش آموز برگزار گردد.


البته آخرین دوره مسابقه حضوری در سال ۹۸ و در برج میلاد بود اما در دوران کرونا سه مسابقه آنلاین برگزار شد. همچنین فعالیت دیگری به نام بسته اموزشی هوش طلایی داریم که در حوزه تفکر و حل مساله است. این بسته اموزشی مختص دانش آموزان پیش دبستانی تا کلاس پنجم دبستان است. اموزش دیگری داریم که در ایام کرونا و با هدف بحث عدالت آموزشی تولید شد.


گرچه برخی موسسات به تولید محتوای دروس کمک اموزشی برای دانش اموزان اقدام کرده‌اند اما قیمتهای آن بالای یک میلیون تومان است. این در حالی است که ما جلوتر از این موسسات به سراغ تولید بسته‌های اموزشی رفته و دروس ریاضی، علوم، فارسی و نگارش را در یک بسته آموزشی به نام ترنج تهیه کردیم. این بسته آموزشی مناسب برای دانش آموزان اول تا ششم دبستان و دارای محتوای فیلم و انیمیشن است. همچنین در راستای اموزش محاسبات ذهنی نیز شبکه آموزش مربیان را راه اندازی کرده‌ایم که از سال ۹۱ تاکنون حدود ۳۵۰۰ مربی از این طریق در حوزه محاسبات ذهنی اموزش دیده‌اند. البته بیش از ۲۳۰۰ نماینده فعال در کشور داریم که با مجموعه‌های بزرگ و مطرح کار میکنند. مجموعه ما جزو اولین مجموعه‌های شرکت خلاق است که در معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری به ثبت رسیده است. از طرفی هم از سال ۹۶ عضو پارک ملی صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی هستیم که اولین پارک در حوزه صنایع خلاق محسوب میشود.


محصولات مجموعه را چگونه میتوان برای جامعه هدف کاربردی ساخته و به انان ارائه کرد؟ همچنین بفرمایید چه ایده‌ها و برنامه‌هایی را برای جنبه کاربردی محصولات که در زندگی دانش اموزان و خانواده‌های آنان محسوس باشد درنظر داشته‌اید و خروجی ان چه بوده است؟


خروجی ما دانش آموزانی هستند که از نظر ظرفیت مغزی بسیار مستعد و خلاق میشوند. در واقع، این روش آموزشی ریل گذاری را انجام میدهد تا بچه‌ها به درستی اموزش ببینند و به حوزه‌های پیشرفت تحصیلی علاقمند شوند. تلاش مجموعه این است دانش اموزان را به نحوی آموزش دهد که بعد از گذراندن دوره‌ها به مسیر صحیح تحصیلی هدایت شوند. امروز یکی از مسائل کشورمان مباحث مدیریتی است، بدین ترتیب ما اصول و موضوعات مرتبط با حوزه کسب و کار، مدیریت بازرگانی و بازاریابی محصولات، فروش و شیوه راه اندازی کسب و کار را به دانش اموزان آموزش میدهیم. در حال حاضر یافتن شغل مناسب، نحوه انتخاب شغل و یادگیری اصول کسب و کار یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها و جوانان است اما متاسفانه ما چنین آموزشهایی را به صورت جدی در کشور نداریم و اموزشها عمدتا در حد کتابهای کمک اموزشی است و به این مساله چندان اهمیت داده نمیشود. بنابراین ما در حال فعالیت بر روی طرحی هستیم که درباره مدیریت کسب و کار و راه اندازی آن صحبت میکند و مخصوص رده سنی نوجوانان و جوانان است.



گرچه اموزشهای کسب و کار در حال حاضر عمدتا در دوران تحصیل دانشگاهی است، اما ما با این کار فرد را از همان سنین پایین اموزش داده و زمینه انتخاب صحیح تحصیلی و شغلی را فراهم میکنیم. همچنین فعالیتی را در حوزه تجارت مدرسه آغاز کرده‌ایم که در راستای اموزش توسعه نواوری و خلاقیت است تا از طریق ان بچه‌ها در مسیر اموزشی قرار بگیرند که بتوانند اصول فروش را یاد بگیرند و کسب و کار راه بیندازند. در واقع با این کار دانش آموزان تمامی مباحث تئوریک کاری و چگونگی کسب توانایی خوداتکایی و قدرت تصمیم‌گیری را فرا میگیرند. بدین ترتیب ما طرح بسیار خوبی را نوشته‌ایم تا اهداف مدنظر را پوشش دهد و قرار است از نیمه دوم امسال برای کلاسهای اول تا سوم مقطع ابتدایی این مباحث تئوریک پیگیری شود. مجموعه‌های ما به دنبال اموزشهایی است که در ان زمینه اقدامی خاصی در کشور صورت نگرفته است.


البته ممکن است چنین اموزشهایی در سایر کشورهای دنیا پیگیری شود اما متاسفانه در کشور ما حتی بومی نشده است. اولویت ما اموزشهایی است که اثرگذار و مفید باشد و اینگونه نباشد صرفا یک سلسله مفاهیم تئوری را برای بچه‌ها تکرار کند بلکه بتوانند از این اطلاعات برای مراحل بعدی زندگی بهره ببرند. به همین دلیل فکر میکنیم در حال حاضر اولویت اصلی، در حوزه کسب و کار و یادگیری نحوه راه اندازی آن است.


باتوجه به موارد گفته شده، چه چالشها و مسائلی بر سر راه ادامه فعالیت یا رونق کسب و کارتان وجود دارد؟ خواسته‌تان از مسئولان و نهادهای متولی برای رفع این مسائل چیست؟


معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری سالهاست که زیر ساختی را درنظر گرفته است تا از صنایع خلاق و فعالان آن برای راه اندازی کسب و کارشان حمایت کند، اما متاسفانه دستگاه‌های اجرایی بالا دستی مانند تمامی مجموعه‌های حوزه اموزشهای یادگیری از جمله اموزش و پرورش و وزارت علوم هرگز حمایتی ندارند و حتی برخی اوقات مانع آفرینی میکنند. متاسفانه نه تنها زیر ساختها صحیح ریل گذاری نشده بلکه بخش خصوصی در زمینه ورود به اموزش یادگیری با مسائل زیادی روبروست. گرچه صنایع خلاق و تولید محتوا یکی از شاخه‌های یادگیری است اما متاسفانه نوعی جبهه‌گیری در این زمینه وجود دارد که فعالان و صاحبان این صنایع نیز تکلیف خودشان را نمیدانند. نهادهای مسئول میتوانند نظارتهای مربوطه به بخش خصوصی را افزایش دهند اما واقعیت این است که مدارس دولتی کشش حضور تمامی دانش آموزان کشور را ندارد و باید بخش خصوصی به کمک بیاید.


از سوی دیگر دوران کرونا موجب شد دانش اموزان از نظر اموزشی افت بسیاری داشته باشند، بنابراین بخش خصوصی میتواند با ارتقای سطح کیفی اموزشها به دانش آموزان کمک کند. ضروری است مسوولان و نهادهای بالادستی الگوی کاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را درپیش بگیرند و به شرکتهای خلاق و دانش بنیانها فراخوان همکاری دهند و از انان حمایت کنند اما از سوی دیگر بر آنها نظارت داشته باشند. اگر وزارت علوم، اموزش و پرورش و وزارت صمت همین روال را پیش بگیرند اتفاقات خوبی در حوزه آموزشهای خلاق و نوین کشور رخ میدهد. خواسته ما این است دستگاه‌های بالا دستی که مجوز دهنده و ناظر بر کار هستند، در این مسیر مشوق باشند. بایستی این نهادها به مجموعه‌های اموزشی اجازه بدهند تا از امکانات سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش که همانا دانش اموزان، خانواده‌های انان و مدارس هستند بهره ببرند. نظارتها باید بصورت پسینی باشد و اجازه دهند کار انجام شود و پس از ان به دنبال بررسی و نظارت بر عملکرد و خروجی باشند اما متاسفانه موانع و بگیر و ببندها قبل از کار اتفاق می‌افتد.


خدمات و محصولات تولیدی تا چه حد توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد؟ و وجه تمایز این محصولات با نمونه‌های خارجی چیست؟


نمونه کارهای فراوانی در حوزه اموزش محاسبات ذهنی وجود دارد که کشورهای آسیای شرقی سرامد این شیوه آموزشی هستند. قدمت کشورهایی همچون چین و تایوان در این عرصه نیز بیش از ۱۰۰ سال است. با اینحال ایرانیها بسیار باهوش هستند و خیلی سریع در این اموزش پیشرفت کرده‌اند. برای مثال ما عضو انجمنی هستیم که به مدت ۲۲ سال و از سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است. انجمن دارای اعضای با قدمت بالایی است اما ما که از سال ۲۰۱۶ عضو این انجمن شده‌ایم در حال حاضر به عنوان یک کرسی قوی در انجمن شناخته میشویم. وقتی به مسابقات دعوت میشویم به عنوان مجموعه‌ای قوی در حال رقابت با کشورهای قدرتمند و پیشرو جهان در این عرصه هستیم و نام ایران شناخته شده است.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر