مبارزه فناوران با کرونا/ از تولید نانهای بیولوژیک تا مکملهای تقویتکننده
نفیسهسادات نقوی مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در معرفی و تشریح کارکردهای این مرکز اظهار کرد که مرکز رشد واحد فلاورجان سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد. یکی از اهداف اصلی این مرکز، جذب و پذیرش مخاطب متقاضی ورود به مرکز و ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوپا و دانشبنیان منطبق با نیازهای شهرستان و کلانشهر اصفهان است.
وی که دارای ۶۰ مقاله بر اساس تحقیقات علمی در مجلات معتبر است، توسعه پذیرش طرحها و ایدهها و سعی در تجاریسازی محصول فناوران از طریق حمایت از تحقیقات آنان را ازجمله اهداف مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان دانست و افزود: در سطحبندی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۱، مرکز رشد واحد فلاورجان موفق شد علاوه بر کسب امتیاز استقلال از استان اصفهان از سطح سه عبور کرده و به جمع مراکز رشد در سطح دو ارتقا یابد.
بیشتر بخوانید:
اختراعی که به پشت میزنشینها کمک میکند
تجاریسازی محصول معضل اصلی فناوران
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در پاسخ به این پرسش که مرکز رشد واحد فلاورجان اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانشبنیان است؟ بیان کرد: مرکز رشد واحد فلاورجان اکنون با حضور پنج واحد فناور نگارههای زیستی سپاهان، شیمیکاران دیار زندهرود، نویان زیستآوان، تحلیل داده سپنتا، عمیق پرداز پایا و هفت هسته فناور ایلیا فرازیست فناور، زیست هنر اسپادانا، زیست فراسودمند، ایتوک نواندیشان نیتا، زیست فناور بیوژین، مهارتهای زبانآموزی ویژن و نشای یاس فعال است.
استادیار میکروبیولوژی و فعال در زمینه میکروبیولوژی کاربردی و بیولوژی مولکولی تازهترین فعالیتها و برنامههای در حال اجرا و اهداف و برنامههای پیش روی مرکز رشد واحد فلاورجان را تشریح کرد و گفت: تعداد ۳۲ وبینار فناورانه، یک جشنواره کسب و کارهای خلاق و دو رویداد ایدهآرا دو سال اخیر در این مرکز رشد برگزار و برای برگزاری حدود ۳۰ رویداد دیگر شامل دورههای تخصصی، جشنواره و ایدهآرا تا پایان سال ۱۴۰۱ برنامهریزی شده است.
مهمترین مانع در راه تجاریسازی محصولات فناور چیست؟
عضو هیئت مدیره یک واحد فناور و دو هسته فناور در مرکز رشد واحد فلاورجان در پاسخ به این پرسش که آیا در دوره مبارزه با کرونا توسط واحدهای فناور مرکز به تولید محصول دست یافتید؟ عنوان کرد: ازجمله محصولاتی که در دوران کرونا در مرکز رشد واحد دانشگاهی فلاورجان با همکاری سایر بخشها تولید شدند، میتوان به بیوالکل، مکملهای غذایی تقویتکننده فلور طبیعی بدن و ایمنی مانند پری بیوتیک اینولین و ساشه سین بیوتیک و آغاز تولید نانهای بیولوژیک بودند که البته هنوز مراحل تجاریسازی را طی نکردهاند.
نقوی با توجه به نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناورانه محققان بیان کرد: مهمترین مانع در تجاریسازی محصولات، اخذ مجوزهاست، بهخصوص در مورد محصولاتی که مصرف غذایی یا دارویی دارند. تولید محصولات بیولوژیک نیز معمولاً هزینه و سرمایهگذاری بالایی لازم دارند که حمایتهای جدی دولت و بخش خصوصی را میطلبد.
بیشتر بخوانید:
لزوم تغییر در قوانین تجاریسازی محصولات دانشبنیان
تولید ۴ محصول نفتی و شیمیایی با «طرح بازیافت پلاستیک»
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان با بیان اینکه این مرکز رشد همکاری متقابل و مؤثری با سایر بخشهای دانشگاه بهخصوص معاونت مدیریت و توسعه منابع، معاونت فرهنگی، بسیج اساتید و کارکنان و دفتر توانمندسازی داشته است، تأکید کرد: لازم است مراکز رشد مورد حمایت مالی و تجهیزاتی قرار بگیرند که مستقیماً از سازمان مرکزی دانشگاه تأمین شود، به دلیل اینکه واحدهای دانشگاهی معمولاً این توان مالی را ندارند و حمایتها قطعاً با ارزش افزوده به دانشگاه آزاد اسلامی بازگشت خواهد داشت.
وی عنوان کرد که مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان دارای ۶۰۰ متر زیربنای اداری با هشت دفتر کار از امکانات یک آزمایشگاه تحقیقاتی زیستشناسی، یک آزمایشگاه شیمی، ۲ هزار متر گلخانه و ۸ هزار متر زمین کشاورزی استفاده میکند.
به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان با ۳۲ باب فضای آزمایشگاهی و تحقیقاتی و ۹ باب فضای کارگاهی از امکانات و تجهیزات مناسبی برخوردار است که از آن جمله میتوان از ۶۸۰ دستگاه آزمایشگاهی نام برد. برخی از تجهیزات آزمایشگاهی جزء تجهیزات با فناوری بالا بوده و علاوه بر اینکه در راستای انجام فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی محققان مورد استفاده قرار میگیرند در ارائه خدمات فنی به متقاضیان دروندانشگاهی و بروندانشگاهی نیز فعال هستند.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/