صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۱ - ۱۴ تير ۱۴۰۱
در پژوهش علمی دانشجوی حسابداری مطرح شد؛

«نااطمینانی» مانعی جدی بر سر راه انتقال سرمایه به بخش مولد اقتصاد

ارتباط بین نااطمینانی ویژه شرکت و تصمیمات سرمایه‌گذاری با تأکید بر نقش قدرت بازار محصولدانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در پژوهشی عنوان کرد که نااطمینانی همواره مانعی جدی بر سر راه انتقال سرمایه به بخش مولد اقتصاد محسوب می‌شود.
کد خبر : 667664

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، کنفرانس بین‌المللی «حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار» با مشارکت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌ها و مرکز توسعه خلّاقیت و نوآوری علوم نوین با بهره‌گیری از همکاری دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، مراکز و مؤسسات علمی و تحقیقاتی کشور با هدف آگاهی و دستیابی به جدیدترین دستاوردها و یافته‌های علمی و پژوهشی پایان خرداد ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد.


مقاله مستخرج از پایان‌نامه حسین جلیل‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حسابداری با عنوان «ارتباط بین نااطمینانی ویژه شرکت و تصمیمات سرمایه‌گذاری با تأکید بر نقش قدرت بازار محصول» با راهنمایی یونس بادآور نهندی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در «دهمین کنفرانس بین‌المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار» پذیرفته و در آینده در پایگاه سیویلیکا و کنسرسیوم محتوای ملی نمایه و منتشر خواهد شد.


جلیل‌زاده به همین مناسبت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به تشریح چکیده پایان‌نامه خود با عنوان «ارتباط بین نااطمینانی ویژه شرکت و تصمیمات سرمایه‌گذاری با تأکید بر نقش قدرت بازار محصول» و مقاله مستخرج از آن پرداخت و بیان کرد: سرمایه‌گذاری سودآور، نبض حیات شرکت و عاملی بنیادین در تعیین ارزش آن تلقی می‌شود و عوامل بسیاری از داخل و خارج شرکت بر آن تأثیر می‌گذارند.


وی با بیان اینکه نااطمینانی ویژه شرکت و قدرت بازار محصول از جمله عواملی هستند که تصمیمات سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ادامه داد: در این پژوهش به بررسی تأثیر نااطمینانی ویژه شرکت بر تصمیات سرمایه‌گذاری با درنظرگرفتن نقش قدرت بازار محصول ۱۴۸ شرکت در بازه زمانی ۱۳۹۳-۱۳۹۸ پرداخته شد.


سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را روانه شرکت‌هایی کنند که سودهای کم‌ریسک‌تری دارند.دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز عنوان کرد که به منظور تحقق اهداف پژوهش دو فرضیه اصلی مطرح و برای هر فرضیه اصلی نیز دو فرضیه فرعی در نظر گرفته شد که توسط نرم افزار آماری ایویوز مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از فرضیه اول نشان داد نااطمینانی ویژه شرکت بر تصمیمات سرمایه‌گذاری (میزان سرمایه‌گذاری و کارایی سرمایه‌گذاری) تأثیر کاهنده دارد.


جلیل‌زاده افزود: نتایج حاصل از فرضیه دوم هم نشان داد قدرت بازار محصول بر ارتباط منفی بین نااطمینانی ویژه شرکت و تصمیمات سرمایه‌گذاری(میزان سرمایه‌گذاری و کارایی تصمیمات سرمایه‌گذاری) تأثیر تشدیدکننده دارد.


بیان فرآیند سرمایه‌گذاری در یک حالت منسجم، مستلزم چیست؟


وی در تشریح مقاله مستخرج از پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری با عنوان «ارتباط بین نااطمینانی ویژه شرکت و تصمیمات سرمایه‌گذاری با تأکید بر نقش قدرت بازار محصول» اظهار کرد: بیان فرآیند سرمایه‌گذاری در یک حالت منسجم، مستلزم تجزیه‌ و تحلیل ماهیت اصلی تصمیم‌های سرمایه‌گذاری است. در این حالت فعالیت‌های مربوط به فرآیند تصمیم‌گیری تجزیه‌ شده و عوامل مهم در محیط فعالیت سرمایه‌گذاری که روی تصمیم‌گیری آنها تأثیر می‌گذارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.


دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته حسابداری که به همراه یونس بادآور نهندی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز این مقاله را نگارش کرده است، اضافه کرد: ازآنجاکه شرکت‌های تجاری به تصمیمات سرمایه‌گذاری در دنیایی که با نااطمینانی احاطه‌شده است، نیاز به درک مفیدی از تأثیری که نااطمینانی در تصمیمات سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند، دارند، این برای موفقیت در تجارت ضروری است.


جلیل‌زاده ادامه داد: نااطمینانی دارای طیف گسترده‌ای بوده که ناشی از عوامل متعددی است، ازجمله ماهیت شرایط تصمیم‌گیری، نوسان محیط، تعداد اهدافی که باید بین آنها تعادل برقرار شود، نتایج آتی تصمیم و کیفیت واحد تصمیم‌گیرنده. این مطلب این واقعیت را آشکار می‌سازد که نااطمینانی یک مشخصه عینی قابل‌اندازه‌گیری نیست که در ذات تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته باشد؛ بلکه یک مشخصه در نوسان است که میزان آن روزبه‌روز در حال تغییر است.



وی متذکر شد: با درنظرگرفتن نااطمینانی که در ذات شرکت‌ها وجود دارد و تصمیمات سرمایه‌گذاران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شرکت‌ها باید به روش‌های دیگری متوسل شوند و سهام خود را برای سرمایه‌گذاران جذاب کنند؛ چراکه این نااطمینانی همواره مانعی جدی بر سر راه انتقال سرمایه به بخش مولد اقتصاد محسوب می‌شود.


دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته حسابداری با بیان اینکه قدرت بازار محصول به‌عنوان یک مصون‌ساز طبیعی در برابر پیامدهای منفی است، عنوان کرد: شرکت‌های دارای قدرت بازار محصول، توانایی بهتری برای ردکردن (انتقال) شوک‌های منفی جریان نقدی به مصرف‌کنندگان دارند که در نهایت منجر به کسب سودها و جریان‌های نقدی هموارتر می‌شود.


جلیل‌زاده افزود: پژوهش‌های قبلی با این استدلال، قدرت بازار محصول را به بازده ارتباط می‌دهد که سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز تمایل بیشتری برای نگهداری سهام شرکت‌های دارای قدرت بازار محصول بالاتر دارند؛ زیرا سودهای آن کم‌ریسک‌تر است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را روانه شرکت‌هایی کنند که سودهای کم‌ریسک‌تری دارند.


وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران همواره نمی‌توانند سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند که منجر به افزایش ثروتشان شود، ضروری است تا به‌صورت تجربی تأثیر نااطمینانی ویژه شرکت بر تصمیمات سرمایه‌گذاری و تأثیر تعاملی قدرت بازار محصول بر این ارتباط نشان داده شود و راهکارهایی برای مواجهه با شرایط نااطمینانی و موقعیت رقابتی و قدرت شرکت‌ها ارائه شود که شرکت‌ها بتوانند بهترین تصمیمات سرمایه‌گذاری را اتخاذ کنند.


انتهای پیام/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 1 نظر
کاظم
11:38 - 1401/05/06
دراین مقاله رابطه مابین فرضیه اول و دوم از چه طریقی تحلیل شده است؟
حسین جلیل زاده
11:38 - 1401/05/06
سلام و سپاس از حسن توجه شما

همانطوریکه مستحضرید روابط فرضیه های مقاله برای۱۴۸در طی ۵سال ازطریق نرم افزارآماری Eviews7تهیه و گردآوری شده است .
هستی
18:40 - 1401/04/14
در فرضیه دوم قدرت بازار محصول بین نااطمینانی ویژه شرکت و تصمیمات سرمایه‌گذاری ارتباط منفی تشدیدکننده دارد.
حسین
18:40 - 1401/04/14
با توجه از حسن توجه شما،ارتباط منفی به شدت تاثیرگذار است
فاطمه
18:17 - 1401/04/14
سپاس از تلاش شما دررابطه با مبحث نااطمینانی
موفق باشید.
ساحل
18:15 - 1401/04/14
ضمن تبریک،مقاله شما از خصوص قدرت بازار محصول نسبت به پیشینه تحقیق های گذشته مفید و قابل استفاده بود.