تولید ِدانش بنیان با اعتماد صنعت به دانشگاه محقق میشود
سید علی موسوی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در رابطه با اینکه انجمن علمی تا چه میزان در رسیدن به ارتقای تحصیلی، اهداف علمی و اشتغال آفرینی میتواند به دانشجویان کمک میکند، خاطر نشان کرد: انجمنهای علمی به این دلیل تأسیس شدند و مشغول به فعالیت هستند که میتوانند گپهای آموزشی هر دانشکده و گروه را برطرف کنند.
دبیر دبیران انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با بیان اینکه انجمنهای علمی در شرایط کرونا در این دو، سه سال اخیر فعالیتهایشان محدود شده بود، گفت: البته در دانشگاه تهران به فعالیت در حوزههای مجازی برگزاری وبینار برگزاری کلاسهای مجازی گسترش و توسعه نشریات علمی دانشجویی و کانالهای تلگرامی پرداختیم. وبینارها را با توجه به نیازسنجی که از دانشجویان گروه میکردیم تا حد امکان به صورت رایگان برگزار میکردیم.
وی افزود: البته انجمنهای علمی همیشه با معاونت فرهنگی دانشگاهها در بحث بودجه مشکل دارند زیرا میزان بودجه یک چارچوب مشخصی ندارد اگر بودجه مالی مشخصی برای آنها باشد، صددرصد فعالیتهای حضوری و مثمر ثمرتر و کلاسهای حضوری را میتوان برگزار کرد. مثلا یک سری از دانشجویان در یک نرمافزار خاصی مشکل داشتند لذا برای انجام پروژههای درسیشان یا پروژههای ارشد و دکترایشان با برگزاری کلاسها تا حد قابل توجهی مشکلاتشان را برطرف کردیم.
موسوی ادامه داد: دانشگاهها برای برگزاری این دورهها و کلاسها نیازسنجی انجام میدهند و به همین دلیل مرکز آموزشهای آزاد دارند، یعنی شرکت پیمانکاری مثلا میآید با دانشگاه قرارداد میبندد یک سری دورههای با کیفیتتری را برگزار میکنند معمولا برای برگزاری دورههای با کیفیت و مثمرثمری که حالا به صورت ورکشاپ باشد یا کلاسهای چند جلسهای باشد در تعامل مستقیم با مرکز آموزش آزاد دانشکدهها هستیم ولی برای برگزاری یک سری از مراسمها مثل آئین استقبال از نودانشجویان یا برای برگزاری یک سری مراسمهای با محوریتهای مذهبی معمولا از سمت معاونت اجرایی دانشکدهها، درخواست همکاری به انجمنهای علمی داده میشود.
وی با اشاره به اینکه انجمنهای علمی دانشجویی بستری هستند که دانشجویان را از فضای یک بُعدی پژوهشی و آموزشی خارج میکند، خاطرنشان کرد: دانشجویان مقداری با فضاهای اجرایی و مدیریتی نیز آشنا میشوند یعنی دانشجویانی که صرفاً در دانشگاه هستند و شاغل نیستند اگر وارد این تشکلهای دانشجویی شوند با انجام یک پروژه اجرایی با مدیریت و رهبری یک گروه کاملا آشنا میشوند. اگر بخواهیم از دانشگاه برای مدیران آینده استفاده کنیم انجمن علمی دانشجویی بستر و پتانسیل خوبی برای تربیت مدیران دارد.
موسوی با اشاره به اینکه سالیان سال با یک چالش به نام ارتباط با صنعت مواجهایم، اظهار کرد: بحث اشتغالآفرینی معضلی است که فارغالتحصیلان حتی دانشگاههای سطح یک کشور با آن مواجه هستند و هر چه تلاش شده که صنعتگران به پژوهشگران داخل کشور اعتماد کنند، اما تاکنون این اتفاق به طور مطلوب رخ نداده است.
وی افزود: پژوهشگران ایرانی در بسیاری از حوزههای علمی به خصوص حوزه انرژیهای تجدیدپذیر در بهترین مجلات علمی سطح دنیا مقالاتشان را به چاپ میرسانند. نویسندههای کشورمان بر اساس تعداد مقالات جزو پنجتای اول دنیا هستند. این دانش با زحمت و مرارت به دست آمده و قطعا یک پشتوانه محکمی دارد باید تلاش مضاعفی برای اعتمادسازی صورت بگیرد.
موسوی ادامه داد: این اعتماد سازی در گرو تعامل دانشگاه و صنعت به وجود می آید. صنعت در وهله اول باید پژوهشگران و دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کند البته بسیاری از صنعتگران و کارفرمایان معتقدند دانشجویی که صرفا در محیط آکادمیک بوده نسبت به مسائل موجود در صنعت شناخت کاملی را ندارد این در حالی است که اگر اعتمادسازی بشود، بسیاری از معضلات موجود در صنعت قابل حل به دست پژوهشگران دانشگاهی است.
وی در پایان با اشاره به اینکه این مسائل میتوانند به عنوان پروژه کارشناسی ارشد به عنوان رساله دکتری برای دانشجوهای دانشگاههای مطرح کشور تعریف شوند، گفت: این راهکار هم باعث اشتغالآفرینی میشود هم حالت دانشبنیان دارد یعنی مشکلات به دست پژوهشگرانی حل میشود که سالیان سال در محیط دانشگاهی تحقیق و تفحص کردند و به یک دانش مطلوبی رسیدند.
گفتنی است، سید علی موسوی، دبیر دبیران انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۹ به عنوان پژوهشگر برتر جوان در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر در سطح کشور انتخاب شد. در اردیبهشتماه سال ۱۴۰۱ برنده جایزه البرز شد و در بین ۶۰ نخبه برتر علمی کشور قرار گرفت و در خرداد ماه ۱۴۰۱ برنده جایزه بینالملل دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.
همچنین به عنوان دانشجوی ایرانی برگزیده در حوزه فعالیتهای بینالمللی جوایزی اخیرا کسب کرد و حوزه تحقیقاتی نیز ساخت الکتروکاتالیست برای پیلهای سوختی و باتریها مهندسی فرایند سیستمهای هیبریدی انرژی سیستمهای هیبریدی انرژیهای تجدیدپذیر ارزیابی چرخه حیات و تحلیل اقتصادی فنی سیستمهای انرژی است. وی در حال حاضر دانشجوی سال سوم دکتری تخصصی مهندسی سیستمهای انرژی است و در آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه تهران و در موسسه الکتروشیمی دانشگاه تهران، کارهای تحقیقاتی انجام میدهد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/