صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۱۱ تير ۱۴۰۱
تهیه‌کننده برنامه «اینسایت» پرس‌تی‌وی در گفت‌وگو با آنا:

پرداخت عمیق به موضوعات روز هدف ماست/ فن بیان و جایگاه علمی، فاکتورهای مهم در دعوت از مهمانان برنامه

محمد جعفری تصریح کرد: در برنامه «اینسایت» سعی کردیم از مصاحبه‌های سطحی و تقطیع شده فاصله بگیریم و به سمت مصاحبه‌های تحلیلی، عمیق و طولانی برویم.
کد خبر : 667274

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، شبکه پرس‌تی‌وی در رویکردی نو، برنامه «اینسایت» -Insight- را برای مخاطبان انگلیسی‌زبان تدارک دیده است. برنامه‌ای که فراتر از سیاق سایر برنامه‌های گفت‌وگومحور است و در پایان برنامه، مخاطب به اطلاعاتی دقیق، تحلیلی و عمیق نسبت به موضوع برنامه می‌رسد.


اینسایت به معنای بررسی ژرف اندیشانه موضوع به نحوی است که موجب ارتقای بصیرت و آگاهی می‌شود. حال به بهانه فرارسیدن سالگرد تأسیس پرس‌تی‌وی، گفت‌وگویی داشتیم با محمد جعفری، تهیه‌کننده برنامه «اینسایت» که از حال و هوای این برنامه، اهداف، چالش‌ها و نحوه انتخاب مهمان‌ها می‌گوید.


به‌عنوان اولین سؤال، درباره طرح و ایده این برنامه توضیح دهید و اینکه چگونه شکل گرفت؟


در پرس‌تی‌وی واقعاً جای چنین برنامه‌ای خالی بود. عموماً به دلیل ساختار برنامه‌های خبری و همچنین گزارش‌ها، این فرصت به کارشناسان داده نمی‌شد تا تحلیل خود را در مورد یک موضوع به‌طور کامل ارائه دهند. در واقع، اغلب گفت‌وگوها به‌صورت کوتاه و فشرده روی آنتن می‌رفت و آن‌طور که باید و شاید، از تمامی جوانب به موضوعات پرداخته نمی‌شد. بنابراین، ایده ساخت چنین برنامه‌ای را مطرح کردیم که مورد قبول مدیران واقع شد.


برنامه دیگری تحت عنوان Face to Face یا همان «رو در رو» در شبکه پرس‌تی‌وی تولید می‌شود که تقریباً مشابه برنامه شماست. چه ویژگی‌هایی، برنامه «اینسایت» را از «رو در رو» متمایز می‌کند؟


تفاوت اصلی «اینسایت» با برنامه «فیس تو فیس» این است که مجری این برنامه، آقای سام مهدی ترابی که نویسنده آن هم هستند، اشراف بسیار کاملی نسبت موضوعات دارند و در زمینه مسائل سیاسی، نیز اطلاعات دقیق و جامعی دارند. بنابراین، وقتی ایشان با کارشناس برنامه گفت‌وگو می‌کنند، به دلیل صاحب‌نظر بودن، یک گفت‌وگوی دقیق و بعضی مواقع، چالشی به وجود می‌آید. این در حالی است که چنین چیزی را عموماً در برنامه «رو در رو» نمی‌بینیم.



همچنین در این برنامه به کارشناس فرصتی داده می‌شود که بتواند به‌صورت دقیق و مبسوط، تحلیل خود را در مورد یک موضوع ارائه دهد. ما اجازه دادیم که تحلیلگر و کارشناس برنامه، بین ۵۰ یا ۶۰ دقیقه حرف بزند و حرف‌هایش قطع نشود و یک مکالمه عمیق و تحلیل را در خصوص یک موضوع داشته باشیم. در واقع، ما در این برنامه سعی کردیم از مصاحبه‌های سطحی و تقطیع شده فاصله بگیریم و به سمت مصاحبه‌های تحلیلی، عمیق و طولانی برویم.


این برنامه تحت عنوان «اینسایت» روی آنتن می‌رود. دلیل انتخاب این نام برای برنامه چه بود؟


«اینسایت» - Insight- به معنی فهم شفاف و دقیق یک موضوع است که در خصوص موضوعات پیچیده به کار می‌رود. از آنجا که در این برنامه هدف ما این است که یک موضوع خاص را به‌صورت دقیق حتی با عقبه تاریخی آن بپردازیم و با توجه به آن عقبه تاریخی و داده‌هایی که گردآوری می‌کنیم، به یک جواب منسجم و تحلیل درست درباره یک موضوع برسیم، به نظرم اسم «اینسایت» مناسب این برنامه است.


در انتخاب مهمانان چه مسائلی را مدنظر قرار می‌دهید؟


سمت و جایگاه مهمان‌ها یکی از مواردی است که در انتخاب مهمان‌ها مدنظر قرار می‌گیرد. همچنین به این موضوع توجه می‌کنیم که آیا این مهمان از فن بیان نیز برخوردار است یا خیر. بارها پیش‌آمده که بعضی از افراد علی‌رغم آنکه از جایگاه بالایی در ارکان سیاسی برخوردارند اما متأسفانه نمی‌توانند دیدگاه‌ها و تحلیل‌های خود را به‌خوبی بیان کنند؛ درواقع، شاید در بسیاری از مسائل صاحب‌نظر باشند اما در بیان آن عاجزند. ملاک دیگری که به آن توجه می‌شود، جایگاه علمی مهمان است. مهمان باید از جایگاه علمی مناسبی برخوردار باشد تا بتواند با دانش و آگاهی که نسبت به تاریخ و عقبه یک موضوع دارد، آن‌ها را با شرایط فعلی ربط داده و تحلیل درستی از تحولات را ارائه دهد. این امر مستلزم آن است که فرد اشراف کاملی نسبت به موضوع داشته باشد.


مهمانانی و کارشناسانی که به برنامه دعوت می‌شوند، از داخل کشور هستند و یا خارج؟


مهمانان برنامه از هر دو طیف داخلی و خارجی را شامل می‌شوند و انتخاب آن‌ها به موضوع برنامه بستگی دارد. مثلاً در برنامه نخست که در رابطه با سیاست خارجی بود مشخصاً انتخابی بهتر از آقای امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نبود ولی در موضوع اوکراین و روسیه به دنبال مدودوف هستیم که ایشان خیلی مناسب موضوع هستند که می‌توانند به‌صورت مبسوط در این خصوص صحبت کنند. بنابراین، سعی ما بر این است که بهترین انتخاب‌ها را با توجه به موضوعات داشته باشیم.



- از سختی‌های این کار بگویید؟ با چه مشکلات و موانعی مواجهید؟


مبنا و اساس این برنامه بر پایه مصاحبه با کارشناسان حوزه‌های مختلف و گفت‌وگوی عمیق با آن‌هاست، ازاین‌رو، کارشناسانی که انتخاب می‌شوند می‌بایست افراد خاصی باشند. حتی پیش‌آمده برای هماهنگی با یک مهمان، حدود یک ماه زمان صرف شده چون نمی‌توانیم آدم‌های معمولی را دعوت کنیم. در پیدا کردن این شخصیت‌ها با چالش‌هایی مواجهیم. چالش دیگر، محدودیت‌های فنی اســت، بدین معنی که در برخی قسمت‌ها، نیاز داریم از دو یا ســه کارشناس نیز دعوت کنیم تا از طریق اسکایپ با آن‌ها در ارتباط باشیم و در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که امیدواریم به‌زودی این موارد برطرف شــوند و بتوانیم برنامه را با کیفیت بالاتری روی آنتن ببریم.


این برنامه تا کی ادامه پیدا می‌کند؟ و چند قسمت را در نظر گرفته‌اید؟


فعلاً که فصل اول تصویب‌شده و قرار است ابتدا تولید شود و اگر مورد استقبال مدیران شبکه قرار گرفت، اپیزودهای بیشتری تولید شود. برای این فصل نیز ۱۳ قسمت در نظر گرفته‌شده اما ما برنامه درازمدتی داریم و امیدواریم که بتوانیم فصل‌های بعدی را هم با اعمال یک سری تغییرات تولید کنیم.


انتهای پیام/۴۱۰۶/

انتهای پیام/

ارسال نظر