حرکت شرکتهای دانشبنیان بهسوی ابرچالشهای کشور با قانون جهش تولید
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست تبیین قانون جهش تولید دانشبنیان با حضور شرکتهای دانشبنیان و خلاق، پارکهای علم و فناوری، اندیشکدهها و فعالان اکوسیستم نوآوری و همچنین رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و اسفندیار اختیاری، رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش، سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس و پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در خانه خلاق و نوآوری مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در این نشست با یادآوری اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم و در این راستا مرکز پژوهشهای مجلس ۳ پنجره_فرصت مهم را شناسایی کرده است، گفت: دو مورد از این پنجره_فرصتها ارتباط مستقیمی با فعالیتهای شرکتهای دانشبنیان دارد. جایابی ایران در نظام جدید بینالمللی به ویژه با تغییرات ایجاد شده در منطقه و تحولات مرتبط با جنگ اوکراین یکی از موضوعاتی است که باید در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پنجره فرصت دومی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نقش ایران در چرخه صنعت دانشبنیان تبیین شود و با توجه به تصویب قانون جهش تولید دانشبنیان و راهبری آن میتوانیم این نقش را در ۵ سال آینده نیز تدوین کرد.
وی اضافه کرد: ازسال ۸۹ و با استقرار شرکتهای دانشبنیان، این شرکتها در کشور تشکیل شدند و قانون سال ۸۹، قانون حمایت و تشکیل این شرکتها بود اما قانون جهش تولید دانشبنیان، قانون هدایت و رفع نیازهای این صنعت به شمار میآید. شرکتهای دانشبنیان میتوانند با استفاده از این قانون مشکلاتی که وزارتخانههای ما و دستگاههای اجرایی با آن مواجه هستند برطرف و ابرچالشها را حل کنند .
این مقام مسئول اظهار کرد: پنجره فرصت سومی که در برنامه هفتم باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به ظرفیت نسل دهه ۶۰ است که بسیاری از فارغالتحصیلان فعال در شرکتهای دانشبنیان متولد همین دهه بوده و هرچند برخی از نخبگان از این قشر مهاجرت کردهاند اما میتوان از ظرفیت آنها برای تحول کشور استفاده کرد.
نگاهداری اهمیت شرکتهای دانشبنیان برای کشور را راهبردی خواند و گفت: امیدواریم مجموعه قوانین حمایتی از شرکتهای دانشبنیان بتواند برای کشور رشدی جهشزا در حوزه دانشبنیان داشته باشد.
اگر پژوهشها تبدیل به تکنولوژی و در میدان عمل ظاهر میشد این میزان ارزبری در کشور وجود نداشت
در ادامه اسفندیار اختیاری، رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست به بیان ویژگیهای اقتصاد دانشبنیان پرداخت و گفت: اقتصاد دانشبنیان به هیچ عنوان آن چیزی نیست که در دانشگاههای کشور تدریس میشود، در حال حاضر در زمینه اقتصاد دانشبنیان نه واحدی وجود دارد و نه درسی، اما در عوض تا دلتان بخواهد در حوزه اقتصاد خرد و کلان در دانشگاهها سخن گفته میشود.
نماینده مردم زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که اگر ما دانش را از آن بگیریم به هیچ دردی نمیخورد، عنوان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته ما همواره پول دانش را پرداخت و در واقع دانش خریداری کردهایم، برای نمونه در زمینه خرید و واردات موبایل یا دارو اگر پژوهشهای ما تبدیل به تکنولوژی و در میدان عمل ظاهر میشد این میزان ارزبری در کشور وجود نداشت.
رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش با یادآوری اینکه شرکتهای دانشبنیان خصوصی و کوچک هستند، گفت: در حال حاضر قانونی در مجلس یازدهم به تصویب رسید که قانون قبلی شرکتهای دانشبنیان که در سال ۸۹ مصوب شد را تکمیل کرده است. قانون جهش تولید دانشبنیان دارای ۲۰ ماده بوده که نیازمند تدوین و نگارش ۱۰ آئیننامه اجرایی است. این قانون تمام قوانین بانکها، قوه قضائیه، بورس و سایر قوانین مادر را تغییر داده و تخفیفات و معافیتهای ویژهای برای شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه قانون جهش تولید دانشبنیان اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی را از ۳ هزار میلیارد به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش داده است، بیان کرد: در ماده یک این قانون برای شرکتهایی که تجارت خارجی دارند، احیانا اگر دچار تحریم شوند، سیاستهای حمایتی ویژهای در نظر گرفته شده است.
اختیاری ادامه داد: در ماده ۲ این قانون نیز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیشبینی شده که این ماده کمک میکند کسانیکه کار تولید انجام میدهند با حمایتهایی از جنس انتقال تکنولوژی در داخل بتوانند فعالیت خود را قویتر از قبل دنبال کنند. در ماده ۳ این قانون نیز امضاهای طلایی که در اختیار وزارت صمت بود، گرفته شده و اختیار این امضا از سطح یک مدیرکل در وزارتخانه به رأی هیئت وزیران منوط شده است.
رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: یکی از ویژگیهایی که این قانون دارد این است که سرمایهگذاری در بانکهای علم و فناوری را مورد حمایت قرار میدهد، پیش از این اگر فردی در پارکهای علم وفناوری سرمایهگذاری میکرد و اقدام به ساخت ساختمانی میداشت، هیچ سندی به او تحویل داده نمیشد اما در این قانون سازمان ثبت اسناد رسمی موظف شده ساختمانهای ساخته شده در پارکهای علم و فناوری را سند بزند، همچنین اگر در استان یا شهرستانی افراد بهدنبال ایجاد پارک علم و فناوری باشند براساس قانون میتوانند صاحب زمین برای ایجاد این پارکها شوند.
نماینده مردم زرتشتیان در مجلس با بیان اینکه دانشگاهها در قانون جهش تولید دانشبنیان موظف به حمایت از ایدههای دانشبنیانی هستند، گفت: دفتر ارتباط با صنعت دانشگاهها موظف به همکاری با واحدهای صنعتی شدهاند.
وی اظهار کرد: در ماده ۸ این قانون شورای عطف در راهبری شرکتهای دانشبنیان بههیچ عنوان موفق نبود و همین باعث شد مجلس در قانون خود شورای راهبری به ریاست رئیسجمهور و عضویت وزرای علوم، دفاع، ارتباطات و دبیری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تشکیل دهد تا تصمیمات و حمایتهای راهبردی از شرکتهای دانشبنیان صورت گیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: حتی در ماده ۹ این قانون پیشبینی شده که شعب ویژهای برای رسیدگی به موارد قضایی در این حوزه ایجاد شود چراکه ما در برخی موارد شاهد دزدی ایده و فکر از شرکتهای دانشبنیان بودهایم که فعالان در این شرکتها را متضرر کرده است لذا ایجاد چنین شعبی کمک ویژه به شرکتهای دانشبنیان خواهد بود.
اختیاری یادآور شد: برای رقابتی کردن فضا و حضور موفقتر بخش خصوصی در ماده ۱۰ تصمیم گرفته شده تا اگر شرکتی از بخش خصوصی قصد تولید یک محصول را داشته باشد شرکتهای دولتی اجازه تولید آن محصول را نخواهند داشت تا حمایت ویژه از بخش خصوصی در این راستا صورت گیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: در سایر مواد این قانون نیز معافیتهای مالیاتی و یا انتقال دیون به سالهای بعد برای شرکتهای دانشبنیان پیشبینی شده و این شرکتها مورد حمایت جدی قانون قرار خواهند گرفت.
در پایان این نشست نیز یک پنل تخصصی برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات با حضور نمایندگان شرکتهای دانشبنیان و خلاق، پارکهای علم و فناوری، اندیشکدهها و فعالان اکوسیستم نوآوری با پاسخگویی اسفندیار اختیاری، رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش، سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس و پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/