صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۲:۳۶ - ۰۹ تير ۱۴۰۱
وزیرعلوم:

کنکور حذف شدنی نیست/ اولویت انتخاب هیئت علمی؛ فرد متاهل و دارای دو فرزند

زلفی‌گل گفت: تا زمانی‌که امکان تحصیل در رشته موردنظر هر داوطلب که شرایط پذیرش را دارد مقدور نباشد، کنکور باقی می‌ماند و حذف شدنی نیست.
کد خبر : 667043

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: تا زمانی‌که امکان تحصیل در رشته موردنظر هر داوطلب که شرایط پذیرش را دارد مقدور نباشد، کنکور باقی می‌ماند و حذف شدنی نیست. مادامی‌که چشم‌انداز آینده شغلی، پرستیز اجتماعی و درآمد برابر همه رشته‌های دانشگاهی یکسان نیست و بیشتر داوطلبان در پی انتخاب چند رشته خاص هستند، راهی به جز آزمون سراسری یا کنکور برای گزینش بهترین متقاضیان وجود ندارد.


وی در پاسخ به این سوال که با تداوم برگزاری آزمون سراسری معضلاتی مثل مافیای کنکور همچنان باقی می‌ماند، اظهار کرد: حذف کنکور به این منظور است که هر داوطلب بتواند در هر رشته‌ای که مایل است و شرایط استاندارد آن را نیز دارد تحصیل کند اما چون هنوز آینده شغلی یکسانی برای همه رشته‌ها دیده نمی‌شود ناچار باید از طریق کنکور بهترین‌ها را گزینش کرد.


زلفی‌گل ادامه داد: تعداد زیادی داوطلب هستند که معدل‌های خیلی خوب حتی ۲۰ دارند و همه متقاضی چند رشته خاص هستند برای اینکه مشخص چه کسانی برای ظرفیت محدود این رشته‌های خاص پذیرفته شود راهی جز برگزاری یک آزمون سراسری وجود ندارد اما شیوه‌های برگزاری آن تغییر می‌کند.


این مقام مسئول به تجربه پذیرش دانشجویان دکتری توسط هر دانشگاه و حذف کنکور دکتری اشاره کرد و افزود: این طرح چند سال گذشته اجرا اما بعد از چند دوره متوقف شد و گزینش دانشجوی دکتری باز به آزمون سراسری واگذار شد زیرا محاسن و معایب آن سنجیده و معلوم شد که برگزاری آزمون سراسری همچنان بهترین راه است.


به گفته وزیرعلوم، مراجع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر با استفاده از مستندات برگزاری کنکور دکتری و شیوه گزینش از سوی هر دانشگاه به این نتیجه رسیدند که کنکور دکتری مجددا به روال قبل و به‌صورت سراسری برگزار شود که این نیز یک تجربه برای حذف یا باقی ماندن کنکور در مقاطع دیگر بود.


وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی شیوه جدید برگزاری کنکور تدوین کرده اما هنوز به ما ابلاغ نشده، و در صورت ابلاغ، ما (سازمان سنجش آموزش کشور وابسته به وزارت علوم) به‌عنوان مجری شیوه‌نامه جدید به بهترین نحو آن را اجرا می‌کنیم.


زلفی‌گل گفت: در شیوه جدید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، معدل سوابق تحصیلی به شکل قطعی و با نفوذ ۴۰ درصد و رتبه کنکور داوطلب با نفوذ ۶۰ درصد محاسبه خواهد شد.


این مقام مسئول تاکید کرد: کنکور ۱۴۰۱ که این روزها در جریان برگزاری آن هستیم سوابق تحصیلی یعنی معدل آزمون نهایی سراسری که در ۱۰ رشته برای دانش آموزان سال دوازدهم برگزار می‌شود تنها تاثیر مثبت در نتیجه کنکور داوطلبان دارد و لحاظ کردن تاثیر قطعی امسال اجرا نمی‌شود.


وزیرعلوم افزود: تاثیر مثبت به این معنی است که اگر داوطلبی رتبه پایینی در کنکور کسب کرد اما معدل سال دوازدهم دبیرستان او بالا مثلا ۲۰ باشد رتبه نهایی او در کنکور نیز بالا می‌رود. میزان این افزایش بسته به نسبت معدل این داوطلب با سایر رقبا دارد اما به هر حال تاثر افزایشی دارد.


وی گفت:‌ همچنین تاثیر مثبت اینگونه است که اگر همین داوطلب در کنکور رتبه بالایی کسب کرد ولی معدل تحصیلی پایین‌تری داشت این معدل در کاهش رتبه کنکور او اثری ندارد.


به گفته زلفی‌گل برای رسیدن به برابری در آینده شغلی و وضعیت مطلوب نیاز است که دستگاه‌های ذی ربط تعیین کنند که در کل کشور چه نیازهایی وجود دارد و دانشگاه‌ها بر اساس این اعلام نیاز چه نیروهایی را پرورش دهند که این خود نیاز به فراهم کردن بستر مهارت‌محور برای دانشگاه‌ها دارد نظیر آنچه در وزارت بهداشت انجام می‌شود.


این مقام مسئول اضافه کرد: بیمارستان‌ها در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی است و دانشجوهای این رشته‌ها در بیمارستان‌ها مهارت می‌آموزند و نتیجه آن نیز نیروهای آموزش دیده و بامهارت است که وارد بازار کار می‌شوند. اما این امکان برای دانشجویان وزارت علوم وجود ندارد. ما نمی‌بینیم که وزارتخانه‌های مختلف مثلا جهاد کشاورزی، صنعت، معدن تجارت و سایرین دانشجوها را برای مهارت‌آموزی نمی‌پذیرند و امکانات رفاهی و مجوز حضور استاد کنار دانشجو در صنایع را فراهم نمی‌کنند.


وزیرعلوم تاکید کرد: رسیدن به شرایط مطلوب و حذف کنکور نیاز به یک عزم ملی و فرابخشی دارد تا بستری ایجاد شود که دانشجویان رشته‌های مختلف مستقیما با آن صنعت یا رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنند به طور عملی کسب تجربه کنند. به همین دلیل آموزش‌های دانشگاه‌های وزارت علوم جنبه مهارت محوری پایینی دارند.


وی از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها به‌عنوان گامی در مسیر مهارت محور کردن تحصیلات دانشگاهی نام برد و گفت: این سامانه با سرواژه (نان) به مثابه سکویی است که نیاز همه صنایع خصوصی و دولتی رشته‌های مختلف را دسته‌بندی می‌کند و در معرض دید دانشمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می‌دهد و به دنبال آن، هر صنعت یا شرکت در این سامانه عنوان می‌کند که برای رفع هر کدام از نیازها حاضر است چقدر سرمایه‌گذاری کند. سپس این فرصت برای دانشمندان و دانشگاهیان فراهم می‌آید تا بر اساس تخصص و علاقه خود موضوع را انتخاب کرده، طرح ارایه دهند و بهترین طرح از سوی صنعت یا شرکت مزبور انتخاب می‌شود که در نتیجه بخش قابل توجهی از پژوهش‌ها در راستای نیازهای جامعه قرار می‌گیرد.


زلفی‌گل عنوان کرد: سامانه (نان) از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و در بودجه ۱۴۰۱ هم به‌عنوان قانون لحاظ شد و برای اینکه همه دستگاه‌های اجرایی بتوانند از یک‌درصد بودجه پژوهشی خود استفاده کنند موظفند تمام نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی خود را در سامانه نان ثبت کنند.


به گفته وزیرعلوم در بخش دیگر سامانه، هر صنعت می‌تواند اعلام کند که چه نیاز آموزشی برای کارکنان خود دارد و دانشگاه‌ها برای آن صنعت دوره آموزشی مورد نظر را طراحی و اجرا می‌کنند.


این مقام مسئول ادامه داد: بخش دیگری نیز در حال طراحی است که جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع با سرواژه (جام) نام دارد به این شکل که اگر یک محقق یا یک صنعت نیاز به آنالیز آزمایشگاهی داشته باشد می‌تواند در این سامانه جستجو کند و بهترین و خلوت‌ترین آزمایشگاه را پیدا کند.


وی از جریان اقتصادی نوین با سرواژه (جان) به‌عنوان خدمتی دیگر یاد کرد که در آن شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌ها و محصولات خود را در سامانه (جان) عرضه می‌کنند و هر صنعتی لازم داشت از آن‌ها استفاده می‌کند.


زلفی‌گل اظهار کرد: این سامانه‌ها را در پایگاه استنادی جهان اسلام که در شیراز مستقر است قرار دادیم تا بر این اساس که هر دانشگاه به میزان تحقیقات نیازمحوری که انجام می‌دهد در رتبه‌بندی دانشگاهی‌اش لحاظ شود.


وزیر علوم در ادامه درباره حضور وزارتخانه خود در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، افزود: این پنجره به این معناست که ضرورت نداشته باشد که مردم و همه ذی‌نفعان برای بیان تقاضایی که دارند حضور و تردد کنند بلکه در این پنجره بیان کنند و وزارتخانه مربوطه هم همانجا بیان کند و وزارت علوم برای انجام این مهم مدیریت  فناوری اطلاعات را به شکل مستقل درآورده تا مستقیم زیر نظر وزیر فعالیت کند و امکانات بیشتری در خدمت بگیرد.


این مقام مسئول ادامه داد: هدف دیگر این مرکز شفافیت در امور است و فرد ثبت‌کننده تقاضا با کمک کد رهگیری متوجه خواهد شد وضعیت درخواست او چگونه است و به این شکل هم مردم و هم مقام‌های بالادستی هرمسوول ناظر بر پاسخگویی است.


از وی درباره میزان پیشرفت پنج اولویتی که برای وزارتخانه تحت امر خود احصا کرده بود پرسش شد که او پاسخ داد: اولویت‌ها یعنی من برای وزارت علوم چه آرزویی دارم که نخستین اولویت مرجعیت و دیپلماسی علمی است تا دانشگاه‌ها، اعضای هیات علمی، مجلات علمی و کتب و مقالات دانشمندان ایرانی در ابعاد ملی و بین المللی مرجع بین المللی بشوند.


زلفی‌گل ادامه داد: در دنیای علم وقتی فکرها و کارها گروهی می‌شود، هم‌افزایی رخ می‌دهد و به این ترتیب هم علم به دنیا به ویژه کشورهای همسایه صادر و هم وارد کنیم. مهارت محور کردن و برون‌دادهای آموزشی و پژوهشی اولویت دوم است که سامانه نان برای همین هدف است.


به گفته وزیرعلوم، نوآوری فرهنگی و فرهنگ‌ نوآوری این است که سرمایه‌های غیر مولد که سپرده در بانک‌ها است و یا به‌صورت مستقلات و یا طلا و جواهر نگهداری می‌شود وارد مرحله تولید شود که این تغییر سرمایه‌گذاری نیاز به فرهنگ‌جدیدی دارد.


این مقام مسئول با تاکید براینکه باید شرایطی فراهم کنیم که‌ تغییر اقلیم فرهنگی جامعه را نیاز جامعه رقم‌ بزند، افزود: اولویت بعد شاگرد پروری، فناور پروری و نوآور پروری است یعنی اساتید شاگردانی داناتر از خود تحویل جامعه دهند.


بنابر اظهار وی آخرین اولویت وزارتخانه او تولید ثروت خدمت و سرمایه از دانش است. خدمات مشاوره‌ای، جامعه شناسی و روانشناختی فراهم شود تا کل جامعه را اقناع کنیم. خامسوزی و خام فروشی ترک شود و مواد اولیه به ثروت و سرمایه تبدیل شود.


زلفی‌گل با تاکید براینکه سرمایه شامل سرمایه‌های مادی، فرهنگی، علمی و منابع انسانی کارآمد است، گفت: برای تحقق این اولویت‌ها سازو کارهای تشویقی و آیین نامه‌هایی تدوین می‌کنیم.


آیا مجردها از عضویت در هیئت علمی محرومند؟


از وزیر علوم پرسیده شد «قرار بود فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اردیبهشت سال جاری منتشر شود که نشد، چه موقع این فراخوان اعلام می‌شود که زلفی‌گل گفت: به زودی اعلام خواهد شد. علت تاخیر این بود که نوع جدیدی از قوانین بر سازمان امور استخدامی کشور حاکم شد و این سازمان مایل بود مطمئن شود مجوزهای استخدام که ارایه می‌کند در راستای طرح آمایش آموزش عالی باشد و قانع کردن سازمان استخدامی زمان‌بر بود اما در نهایت مجوزها را گرفتیم.


این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از این مجردها یا متاهل‌هایی که کمتر از دو فرزند دارند از عضویت در هیئت علمی محروم می‌شوند؟ گفت: این تصمیم را نه وزارت علوم بلکه هیئت اجرایی جذب اعضای هیئت علمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است اتخاذ کرده اما اجازه دهید در این باره جامعه فرهیخته دانشگاهی خود تصمیم بگیرند.


وی اضافه کرد: در دستورالعمل شرط تاهل نیست بلکه به این شکل است که در صورت شرایط علمی برابر، یقینا کسی‌که متاهل و دارای دو فرزند است، انتخاب می‌شود.


زلفی‌گل همچنین توضیحاتی درباره امور رفاهی نظیر خوابگاه، تغذیه و ورزش دانشجویان ارایه کرد و از توجه ویژه دولت سیزدهم به رفاه دانشجویان سخن گفت و از خیرین نیز خواست تا برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی به دانشگاه‌ها کمک کنند.


انتهای پیام/۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر