صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تأکید کرد؛

ضرورت گسترش شبکه‌های تحقیقاتی علوم پایه برای ایجاد مرجعیت علمی

پناهی ضمن تأکید بر ضرورت دیپلماسی سلامت، گفت: برای ایجاد مرجعیت علمی در کشور علاوه بر روابط شبکه‌های تحقیقاتی علوم پایه در داخل، باید آن را در سطح بین‌الملل و منطقه گسترش بدهیم و باید ارتباط جدی با کشورهای منطقه و مسلمان و کشورهایی که در این حوزه فعالیت‌های خوبی دارند، ایجاد کنیم.
کد خبر : 666992

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یونس پناهی در همایش آنلاین مرجعیت علمی تحقیقات علوم پایه اظهار کرد: امروزه مباحث علوم پایه و طیف رشته‌های آن تغییرات بسیاری داشته است و موجب شده که در تحقیقات و فناوری برای رسیدن به نوآوری در حوزه سلامت نیاز به ارتقای رشته‌های علوم پایه باشد.


وی ادامه داد: در کووید_۱۹ هم ابتدا تصور می‌شد یک بیماری عفونی است و فقط ویروس‌شناسان و متخصصان عفونی درگیر درمان این بیماری می‌شوند، ولی در عمل مبتلایان به کووید به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا شدند که همه رشته‌های علوم پایه را درگیر کرد.


پناهی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم در حوزه سلامت در تشخیص درمان و پیشگیری موفق باشیم، جز اینکه از پایه شروع کنیم، گفت: اگر به دنبال درمان و پیشگیری باشیم، باید رشته‌های علوم پایه و نقش آنها را در مرجعیت علمی مورد نظر قرار دهیم.


وی با بیان این‌که تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در سال جاری به اهداف شعار سال در توسعه فناوری و دانش‌بنیان برسیم، گفت: نباید مقوله تولید علم و مرجعیت علمی نادیده گرفته شود. هیچ دانشی نمی‌تواند بدون مرجعیت علمی، کاربردی باشد.


معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: مبنای علم هم باید پایه‌ای باشد. محققان باید به صورت بنیادی نیازهای تحقیقاتی کشور را رصد کنند و بر اساس نیاز آن منطقه، دانشگاه و کشور اقدام کنند؛ تحقیقات مسئله محوری که از بطن جامعه استخراج شود و به حل مسئله در کشور کمک کند. تحقیقات و فناوری باید از مدل جزیره‌ای خارج شود و محققان علوم پایه نیز می‌بایست شبکه‌های تحقیقاتی علوم پایه را شکل دهند.


پناهی ضمن تأکید بر دیپلماسی سلامت، ادامه داد: برای ایجاد مرجعیت علمی در کشور علاوه بر روابط شبکه‌های تحقیقاتی علوم پایه در داخل، باید آن را در سطح بین‌الملل و منطقه گسترش دهیم. ارتباط جدی با کشورهای منطقه و مسلمان و کشورهایی که در این حوزه فعالیت‌های خوبی دارند، باید ایجاد کنیم.


وی در پایان با یادآوری این نکته که باید از تحقیقات علوم پایه در حل مشکلات سلامت کشور استفاده کنیم، گفت: روند درمان در حال تغییر است و امروزه در دنیا رشته‌هایی مانند ژنومیکس، متابولومیکس، سیستم بایولوژی که مبتنی بر انفورماتیک هستند، طرفدار پیدا کرده و تحقیقات پایه سلولی و مولکولی مورد توجه است. باید با گسترش علوم پایه بتوانیم درمان‌هایی برای بیماری‌های مختلف پیدا کنیم.


در ادامه این جلسه شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات با اشاره به اینکه سازمان جهانی یونسکو، امسال را سال بین‌المللی علوم پایه نام‌گذاری کرده است، گفت: هدف از این نام‌گذاری جذب توجه بیشتر به اهمیت و نقش علوم پایه در درک و حل چالش‌های اجتماعی، فنی و علمی و تهیه نقشه راهی برای بهبود رفاه جهانی برای نسل‌های فعلی و آینده است.


وی در همین راستا به اهداف برگزاری این همایش اشاره و تصریح کرد: دستیابی به چشم‌انداز جمعی در فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی علوم پایه در حوزه‌های پژوهشی و شبکه‌سازی و هماهنگی بین مراکز تحقیقات هم‌راستا در راستای نیل به مرجعیت علمی هدف اصلی از برگزاری این همایش است.


حق‌جوی جوانمرد با بیان اینکه در همه اسناد بالادستی کشور دستیابی به مرجعیت علمی در جهان تاکید شده است، افزود: علوم پایه اساس پیشرفت‌های تکنولوژیکی بزرگی هستند که نوآوری را تحریک می‌کنند و همچنین برای آموزش متخصصان آینده و برای توسعه جمعیتی که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌هایی که بر آینده آنها تاثیر می‌گذارد شرکت‌ کنند، ضروری هستند.


وی ادامه داد: در کشوری مثل ایران تحقیقات علوم پایه هزینه‌بر است و با دشواری بیشتری نسبت به کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود. باید سمت و سوی تحقیقات جهت‌دهی شود. بسیار اهمیت دارد مراکز تحقیقاتی فعال در کشور، بقیه مراکز این حوزه را در دیگر دانشگاه‌ها بشناسند و با دستاوردها و توانمندی‌های یکدیگر آشنا شوند.


انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر