صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۱ - ۰۷ تير ۱۴۰۱
یک تحلیلگر مسائل فرهنگی و سیاسی :

رویکرد مسئله محوری از مأموریت‌های ویژه بسیج اساتید در گام دوم انقلاب است

مدیریت جوانان مومن انقلابی شاه بیت بیانیه گام دوم استنشست هم اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با موضوع »جلوه های خلاقیت، خودباوری و خودکارآمدی از منظر شهید دکتر مصطفی چمران» برگزار شد.
کد خبر : 666785

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، نشست هم اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با موضوع «جلوه های خلاقیت، خودباوری و خودکارآمدی از منظر شهید دکتر مصطفی چمران» به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، فرمانداری عسلویه، بسیج اساتید استان بوشهر و پردیس دانشگاهی عسلویه ( واحد بوشهر) در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان عسلویه برگزار شد.


سید ابوالقاسم هاشمی، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل فرهنگی در این جلسه با بیان اینکه ماهیت جلسات هم اندیشی، کمک به حل عالمانه و اندیشمندانه مسائل است، گفت: این جلسات گفتگو محور ، نیاز به بررسی چالش ها و بیان نظر مثبت و منفی همگان دارد.


سید ابوالقاسم هاشمی با بیان اینکه باید از مکتب بزرگان انقلاب و اسلام درس خلاقیت، نوآوری و کارآمدی را در مواجهه با مسائل آموخت، اظهار کرد: بزرگانی همچون شهید دکتر مصطفی چمران و حاج قاسم سلیمانی، نوآوری و ابتکار را به عنوان یک راهکار اساسی برای حل چالش ها و برون رفت از مسائل قرار داده و به کار گرفتند.


تحلیلگر مسائل فرهنگی در خصوص ویژگی های زیست یک استاد که مزین به مدال بسیج اساتید است ، عنوان کرد: نهضت استادی بسیج در حقیقت تجلی زیست علمی، معنوی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی استاد تراز انقلاب اسلامی است.


وی با تأکید بر اینکه ورد بسیج اساتید با رویکرد حل خلاق مسئله به مسائل مختلف یک راهکار اساسی است، تصریح کرد : رسیدن به بالاترین حد اقتدار نظام و انقلاب، تنها به برکت تفکر بسیجی در جامعه محقق خواهد شد.


هاشمی با اشاره به اینکه شهید چمران یک دانشمند عارف و مجاهد انقلابی در عرصه های علم و فناوری بود، اذعان کرد: اگر به دنبال این هستیم که خروجی دانشگاه های کشور منتج به پرورش دانشمند آن هم دانشمند مسلمان انقلابی جهادگر با تفکر بسیجی شود که بتواند نسبت به حل مسائل جامعه مسؤلانه، دغدغه مندانه، مجاهدانه دارای کنشگری مؤثر باشند، نیاز به بازخوانی و خوانش دوباره تفکر مکاتبی از جنس شهید چمران و حاج قاسم سلیمانی هستیم.



این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه ها وارد نسل چهارم و پنجم خود شده اند، تصریح کرد: ویژگی های دانشگاه های این نسل در ایران اسلامی با کشورهای دیگر تفاوت عمیقی دارد. مبانی ایدئولوژی در ایران اسلامی برگرفته از مفاهیم عمیق الهی و قرآنی است پس باید این دانشگاه ها را متناسب با شریعت اسلام و نیاز انسانی و تربیتی کشور بومی سازی کرد.


هاشمی با تأکید بر اینکه دانشگاه نسل چهارم و پنجم مبتنی بر فناوری نرم، حل چالش های جامعه، انسان سازی و تمدن سازی است خاطرنشان کرد: نوآوری، خلاقیت همراه با استعدادمحوری و کیفیت محوری از ویژگی های برجسته دانشگاه های از این نسل می باشد.


وی با تمجید از ایجاد اندیشکده دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در منطقه صنعتی عسلویه گفت: اگر از ما بپرسند مشکل اصلی در کشور چیست، بیشتر ما می گوییم حوزه مدیریت و حکمرانی، در دنیای کنونی حاکمیت و سیاست گذاری علم است اگر مدیران میانی از این علم نافع برخوردار باشند، ریل گذاری صحیح صورت گرفته و مسیر به سوی تعالی فرهنگی و تولید سرمایه های اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مولد قدرت نرم ادامه پیدا خواهد کرد.


تحلیلگر مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه منطقه عسلویه به رشد و تعالی صنعتی رسیده است، اضافه کرد: حضور دانشگاهیان در این منطقه یک ضرورت قطعی است و اندیشمندان دانشگاهی و متخصصان اهل فن در اندیشکده ها می توان با برقراری توازن در مناطق صنعتی، موجب رشد و توسعه مسائل فرهنگی و اجتماعی عسلویه شوند.


این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امروز در عصری قرار گرفتیم که شبکه های اجتماعی دور تا دور افراد به ویژه نسل جوان را احاطه کرده است، متذکر شد: در حقیقت هیچکس در تنهایی خود تنها نیست. یکی از شئون جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، همین روشنگری ها است و وظیفه ما به عنوان معلم، راهنما و هدایت گر از همین جا شروع می شود.


این مدرس دانشگاه اصل جهاد تبیین را "تبیین صحیح مسائل" دانست و اضافه کرد: باید از نقش عالمان و استادان در شناسایی، احصاء مسائل، وارد کردن الگوهای سرآمد اجتماعی ، ایجاد راهکارهای نوین، آنالیز شرایط مخاطب استفاده نمود تا به توزان رشد و توسعه، همراه با عدالت منجر شود.


تحلیلگر مسائل فرهنگی با بیان اینکه مقام معظم رهبری امیدآفرینی و تحول خواهی را از مأموریت های ویژه استادان و جامعه نخبگانی بر می شمارند ، گفت: امروز وظیفه مهم استادان در تراز انقلاب اسلامی بویژه نهضت بسیج استادان و نخبگان در برابر وضعیت امروز این است که به جای مأیوس و ناامید شدن، با عزم راسخ و روحیه امیدوارانه برای ساخت آینده مطلوب کار و تلاش مضاعف کنند و این انرژی مثبت را ناظر به واقعیت های موجود به جامعه بویژه جوانان و نوجوانان تزریق نمایند.


سیدابوالقاسم هاشمی با اشاره به منطق رهبری در ایجاد نیروهای پیشران اجتماعی، اظهار کرد : نیروی پیشران همت بلند دارند و می توانند روایت های جدی و اثرگذار بسازند که از مهم ترین لوازم تحقق این نظریه جوانگرایی و زمینه سازی برای ایجاد دولت جوان جزب اللهی است.


وی در پایان با بیان اینکه مدیریت جوانان مومن انقلابی شاه بیت بیانیه گام دوم است، یادآور شد : اقتدار نظامی کشور یکی از نشانه های بارز توجه به جوانگرایی است که اعتماد به نیروی جوان ، خلاق و مبتکر با روحیه جهادی و انقلابی ، علاوه بر امنیت، بالندگی و اقتدار را برای کشور به همراه داشته است.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر