صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۳ - ۰۶ تير ۱۴۰۱
معاون آموزشی وزارت علوم:

شیوه تدریس اساتید علوم انسانی باید تغییر کند

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه انقلاب جدید بر پایه علوم انسانی و رفتارهای انسان روی اجتماع شکل گرفته است، گفت: ما هم باید حوزه علوم انسانی را با توجه به اثرات مستقیم آن در اجتماع جدی بگیریم. با توجه به این امر، آموزش این حوزه باید تغییر کند.
کد خبر : 666458

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، قاسم عموعابدینی در مراسم گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص تحول و نقش ارزشمند استادان در تحول، گفت: استادان و یاوران علمی (کارکنان)، پایه و اساس مسئله‌هایی هستند که در حوزه تحولی مطرح می‌شوند. اگر آن‌ها پای کار باشند و با قدرت کارها را برنامه‌ریزی و اجرا کنند، تحول محقق می‌شود.


وی با اشاره به حوزه علم و دانش به‌عنوان محور اصلی و خمیرمایه بیانیه گام دوم، بیان کرد: مقام معظم رهبری به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در گام دوم تاکید دارند. اگر این تمدن بخواهد شکل بگیرد بخش اصلی آن حوزه علم و دانش است که باید به آن توجه ویژه شود. بخش مهم جریان تمدن‌سازی که به فرهنگ و توانمندی‌های جامعه و افراد آن بر می‌گردد، علم و دانش است. نقش دانشگاه‌ها در حوزه تمدن‌سازی بسیار مهم و ابعاد مختلفی همچون تولید دانش، تولید فناوری، تربیت دانشجو، استادمحوری و شاگردپروری دارد اما مهم است که به نقش بی‌بدیل استاد در این مسیر توجه کنیم.


معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در کنار صحبت باید به مرحله اقدام برای تحول وارد شویم، اظهار کرد: باید کارهایی انجام دهیم تا تحول در علوم انسانی را مطلوب‌تر، عملیاتی‌تر و اثربخش‌تر در مجموعه دانشگاه و جامعه ببینیم و خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبائی در جاهایی به‌صورت عملیاتی وارد شد. مهم است که ما چگونه به حوزه علوم انسانی بپردازیم. در موضوع تحول در علوم انسانی به متون درسی بیشتر توجه شد اما توجه به این بخش کافی نیست بلکه باید به بخش‌های مهم دیگر نیز توجه کنیم.


عموعابدینی ادامه داد: تغییر الگو و سبک زندگی غربی و انقلاب‌های صنعتی که اتفاق افتاد بر پایه فناوری سخت بود. در انقلاب صنعتی چهارم محصولات جدید و بین‌رشته‌ای‌ها شکل گرفت که رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی، سبک درمان و حوزه‌های علوم اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد. انقلاب صنعتی پنجم که با فاصله بسیار کمی از انقلاب صنعتی چهارم رخ داد، انقلاب علوم انسانی و توجه به علوم شناختی است.


وی بیان کرد: انقلاب جدید بر پایه علوم انسانی، معرفت انسانی، داده‌های مغز، حوزه‌های فلسفی، و رفتارهای انسان روی اجتماع شکل گرفته است. بنابراین موضوع مهم این است که ما هم باید حوزه علوم انسانی را با توجه به اثرات مستقیم آن در اجتماع جدی بگیریم و با توجه به این امر، آموزش دانشگاه در حوزه تدریس و ارزیابی علوم انسانی باید تغییر و استادان به سیستم دیگری توجه کنند چراکه تاثیرگذاری‌ها بر روی تربیت دانشجویان و جوانان تغییر کرده و علوم انسانی در راس این جریان قرار دارد.


معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: محور اصلی گام دوم در ایجاد تمدن نوین اسلامی، علوم انسانی است. علوم انسانی باید جریان ها را هدایت و تمدن سازی کند. تغییر سبک زندگی و معرفی الگوی اصلی که می‌تواند موجب سعادت انسان ها شود، باید شکل بگیرد و این وظیفه و نقش ما به عنوان استاد است. در نهایت استاد است که باید زمینه را فراهم کند تا فکر و اندیشه اتفاق بیفتد، فرهنگ تغییر کند و تمدن شکل بگیرد.


این مقام مسئول در پایان گفت: استادان وسط میدان هستند و دغدغه دارند. فکرشان آینده جوان‌ها، آینده کشور و جریان تمدن‌سازی و رسیدن به هدف گام دوم انقلاب است. برای تحقق این امر برنامه بین‌رشته‌ای جزو برنامه تحولی است و دانشگاه علامه طباطبائی در علوم انسانی بین‌رشته‌ای پیش‌قدم بوده و این مسیر را شروع کرده است. بر این اساس جریان علم ما باید جریان حکمتی و دانشگاه ما باید دانشگاه دانایی‌محور شود.


انتهای پیام/۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر