صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دنیای گیمرها(۱)؛ گلکار در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

کیفیت بالا و هزینه پایین تولید مهم‌ترین عوامل موفقیت بازی‌های موبایلی ایرانی است/ نیاز جدی صنعت بازی‌سازی به نیروی انسانی متخصص

مدیرعامل یک استودیو بازی‌سازی گفت: اکثر شرکت‌های بازی‌سازی در ایران با کمبود نیروی متخصص درگیر هستند و از همین رو نهادهایی نظیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید اهتمام ویژه‌ای به موضوع تربیت نیروی کارآمد داشته باشند.
کد خبر : 666313

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، صنعت بازی‌سازی از پردرآمدترین و تأثیرگذارترین صنایع در سراسر دنیا است و سالیانه بودجه هنگفتی از سوی تعدادی از دولت‌ها برای توسعه محصولات این صنعت پرداخت می‌شود. در حقیقت گردانندگان و فعالان صنعت بازی‌سازی تولیدات این صنعت را تنها به منزله ابزار سرگرمی و تفریح نمی‌دانند بلکه معتقدند بخش گسترده‌ای از فرایندهای انتقال پیام‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به وسیله بازی‌های رایانه‌ای منتقل می‌شود.


باتوجه به اهمیت چشمگیر بازی‌های رایانه‌ای در زمینه ترویج الگوهای فرهنگی، دولت‌ها می‌کوشند صنعت بازی‌سازی را بومی‌سازی کرده و از تهاجم پیام‌های نامتناسب با فرهنگ ملی به کانون خانواده‌ها جلوگیری کنند. در ایران بازی‌های رایانه‌ای همواره مورد توجه کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان قرار داشته و روزانه میلیون‌ها گیمر ایرانی زمان زیادی را به بازی کردن با گوشی هوشمند، رایانه یا کنسول بازی اختصاص می‌دهند. در همین راستا بازی‌سازان کشورمان برای جلب نظر مخاطبان ایرانی محصولات متنوعی را تولید و عرضه کرده‌اند. گزارش‌های منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حاکی از آن است که بازی‌سازان ایران در چند سال اخیر توانسته‌اند در حوزه بازی‌های موبایلی از بازی‌سازان خارجی پیشی گرفته و بیش از ۷۰ درصد از سهم این بازار در سراسر کشور را از آن خود کنند.




بیشتر بخوانید:


بیش از ۸۰ درصد بازی‌های موبایلی در کشور رده‌بندی سنی شده‌اند


بازی‌های رایانه‌ای، ابزاری مناسب برای انتقال فرهنگ و مفاهیم آموزشی/ ارتقای سواد رسانه‌ای آسیب‌های بازی‌های دیجیتال را کاهش می‌دهد





به منظور شناخت دقیق چالش‌های صنعت بازی‌سازی و ارائه راهکارهای متنوع برای رفع این مشکلات سلسله گزارش‌هایی را تهیه و در قسمت‌های مختلف به اطلاع خوانندگان محترم می‌رسانیم. در این قسمت از پرونده « در دنیای گیمرها» با ایمان گلکار، مدیرعامل استودیو بازی‌سازی کاریزما و سازنده دو بازی «شاه‌دزد» و «تاس و تخت» گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:


طراحی و تولید بازی‌های پرفروش


آنا: از چه زمان فعالیت خود را در صنعت بازی‌سازی شروع کردید و تاکنون چند بازی طراحی و منتشر کرده‌اید؟


گلکار: از سال ۱۳۸۵ وارد حوزه بازی‌سازی شدم. اولین بازی خود را در سال ۱۳۸۹ منتشر کردم و تا قبل از آن بیشتر شبیه‌سازی انجام می‌دادم و از سال ۱۳۹۱ نیز فعالیت تخصصی در زمینه موبایل آغاز کردم. در حال حاضر مسئولیت مدیرعاملی استودیوی بازی‌سازی کاریزما را بر عهده دارم و قبل از آن نیز در شرکت‌های دیگری در داخل و خارج از ایران کار کرده‌ام. در کاریزما تا کنون دو بازی منتشر کرده‌ایم که یکی از آن‌ها بازی «شاه دزد» است و بازی جدیدمان که الان حداکثر تمرکز گروه روی آن است «تاس و تخت» است. بازی شاه‌دزد هم داخل ایران و هم خارج از کشور منتشر شده و دیگر بازی این استودیو است که الان جزء ۱۰ بازی پرفروش کشور در پلتفرم‌های مختلف است. این بازی‌ها برای سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس موجود است.


آنا: فعالیت در حوزه بازی‌های موبایلی چه تفاوتی با بازی‌های مخصوص رایانه‌های رومیزی و کنسول‌ها دارد؟


گلکار: در زمینه بازی‌های موبایلی شما ابتدا ایده‌ خود را ارائه می‌دهید تا بازارسنجی کنید. در این فرایند بازارسنجی، بازی‌های مشابه را بررسی و آمارها و موفقیت‌هایشان را بررسی می‌کنیم. پس از این بررسی‌ها اگر به این نتیجه رسیدیم که ایده ارائه شده قابل اجرا است و سودآوری خوبی دارد شروع به طراحی می‌کنیم. بعد از طراحی نسخه اولیه بازی آن را اجرا(سافت لانچ) می‌کنیم در واقع هدف این است که در کوتاه‌ترین زمان یک نسخه قابل بازی کردن از محصول طراحی شده به دست بیاید و در اختیار مخاطبان قرار گیرد. اگر آمارهایی که از بازی به دست می‌آید در حدی باشد اهداف اولیه را پشتیبانی کند گروه بازی‌ساز وارد فاز اصلی بازی‌سازی و بازاریابی محصول می‌شوند. این استودیو بازی‌سازی همیشه برای ارزیابی‌های بازی‌های طراحی شده به دو منبع نظر مخاطبان و دیتای موجود در خود بازی توجه می‌کند.


کیفیت بالای بازی‌های موبایلی ایرانی در مقایسه با گیم‌های خارجی


آنا: طبق بررسی‌های صورت گرفته بازی‌های موبایل ایرانی تا حد بسیار زیادی مورد توجه گیمرهای داخل کشور هستند و حتی گوی رقابت را از بازی‌های غیربومی ربوده‌اند. از نظر شما علت چنین موفقیتی در حوزه بازی‌های موبایلی چیست؟


گلکار: به نظر بنده دلیل چنین استقبال و توجهی از سوی مخاطبان ایرانی این است که بازی‌های موبایلی ایرانی تا حد زیادی با بازی‌های موبایلی خارجی قابل رقابت هستند. ولی در رایانه‌های رومیزی و کنسول به دلیل نیاز به سرمایه زیاد و گروه بازی‌سازی بزرگ و باتجربه، بازی‌های ایرانی هماهنگ با این دستگاه‌ها در مقایسه با محصولات خارجی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. این استودیو بازی‌سازی خیلی خوش‌شانس بوده است که بازی شاه‌دزد مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و همه روزه نظرات زیادی از سوی گیمرها دریافت می‌کنیم. تمام تلاش خود را به کار بستیم که ایده اولیه، کیفیت و داستان بازی مطابق با سلیقه کاربران ایرانی باشد و گیمرها وقتی این بازی را انجام می‌دهند احساس نکنند کیفیت آن کمتر از بازی‌های خارجی است.


فقدان نیروی انسانی متخصص برای تولید بازی‌های مخصوص کنسول در کشور


آنا: از نظر شما مهم‌ترین مشکل در حوزه بازی‌های هماهنگ با رایانه رومیزی و کنسول بحث سرمایه‌گذاری است؟


گلکار: بنده از سال ۱۳۹۱ در حال تولید بازی موبایلی هستم و قبل از آن تلاش کرده بودم بازی PC بسازم ولی به طور کلی بازی‌سازی در این دو دستگاه باهم متفاوت است. تولید بازی‌های هماهنگ با رایانه خطرپذیری بالایی دارد و باید عوامل متعددی را بررسی کرد. به خاطر همین اگر قرار است که مخاطب عمومی PC و کنسول در کشور جذب کنیم، یکی از بحث‌های مهم آن حجم سرمایه‌گذاری است. یعنی استودیو بازی‌ساز باید بتواند گروهی ۲۰۰ نفره را ۳ سال بدون اینکه هیچ درآمد جانبی داشته باشند پشتیبانی کند. به نظرم در ایران نه سرمایه مالی‌ و نه سرمایه انسانی‌ لازم برای این فعالیت وجود دارد. از طرفی بازی‌سازان ایرانی برای طراحی بازی‌های مخصوص رایانه و کنسول به منابع در دسترس گروه‌های بزرگ بازی‌سازی بین‌المللی دسترسی ندارند.


آنا: باتوجه به اهمیت صنعت بازی‌سازی و تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای بر نگرش کودکان و نوجوانان انتظار شما از دستگاه‌های حاکمیتی برای توسعه این صنعت چیست؟


گلکار: در خصوص حمایت‌های مالی از سمت دستگاه‌های دولتی نمی‌توان توقع زیادی داشت و وام‌هایی که پرداخت می‌شود گروه‌های استارت‌آپی را تنبل‌تر می‌کند و اصلاً راهکار درستی به نظر نمی‌رسد. ولی در صورتی که بخواهیم مجموعه‌ای مثل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را در نظر بگیریم بزرگ‌ترین کمک این نهاد تربیت نیرو انسانی متخصص است. تمامی شرکت‌های بازی‌سازی هم اکنون به شدت با مشکل کمبود نیروی متخصص درگیر هستند. اکثر بازی‌سازان متخصص یا از ایران رفته‌اند یا در موقعیت‌هایی مشغول هستند که کلیدی است و نیروی جدیدی به این صنعت وارد نمی‌شود.


انتهای پیام/۴۱۴۴

انتهای پیام/

ارسال نظر