صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۰ - ۰۵ تير ۱۴۰۱
پژوهشگر و محقق حوزه علوم انسانی:

علوم انسانی موجود، واقعیت غیب را قبول ندارد/ لزوم گفتمان‌سازی در حاشیه جشنواره فارابی

عضو کارگروه علوم اجتماعی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: گفتمان‌سازی در کنار جشنواره فارابی برای توضیح ترجیحات، می‌تواند مورد ارتقای علمی میان اساتید ایرانی قرار بگیرد.
کد خبر : 666280

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید زاهدانی عضو کارگروه علوم اجتماعی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، به ظرفیت‌های جشنواره برای ارتباط علمی بین اساتید ایرانی و غیرایرانی اشاره کرد و گفت: گفتمان‌سازی در کنار جشنواره فارابی برای توضیح ترجیحات، می‌تواند مورد ارتقای علمی میان اساتید ایرانی قرار بگیرد. برای اینکه غیر ایرانی‌ها هم به این جریان بپیوندند، به همان اصطلاح اشتراک منطق نیاز است.


وی در ادامه گفت: امروزه در بحث تحول علوم انسانی با یکی از مهم‌ترین و دشوارترین اختلافات بین علوم انسانی موجود و علوم انسانی مطلوب مواجه شده‌ایم. علوم انسانی موجود واقعیت غیب را قبول ندارد، اما در علوم انسانی مطلوب واقعیت غیب در آن نهفته است. این اختلاف موجود به واقعیت نگاه می‌کند. مطلوب علوم انسانی مربوط به ایران اسلامی است که واقعیت را دنبال می‌کند.


زاهدانی درباره اینکه دستاوردهای علمی فارابی تا چه میزان می‌تواند پاسخگوی نیازهای عینی جامعه باشد، گفت: جشنواره فارابی حتماً توانایی پاسخ به نیازهای عینی جامعه را دارد. در واقع از همان مکانیزم تشویق می‌تواند در راستای پاسخ به نیازهای عینی جامعه کمک بگیرد؛ که شاخه‌های مختلفی را هم در برمی‌گیرد.


وی افزود: هر زمان آثار بنیادی، کاربردی و نظری از یکدیگر جدا می‌شوند و به هر کدام از زیرمجموعه‌ها جایزه داده می‌شود مکانیزم تشویق شکل می‌گیرد. این امر سبب می‌شود تا نیازهای عینی جامعه به سمت هدف موردنظر حرکت کنند.


این پژوهشگر حوزه علوم انسانی به کمک جشنواره فارابی به عدم ایستایی علوم انسانی در ایران اشاره کرد و گفت: اساساً فرهنگ و تمام اجزای آن با هم در ارتباط هستند و به همین علت عدم ارتباط مراکز و نهادهای مختلف با جشنواره امکان‌پذیر نیست. این هماهنگی فرهنگی باید شکل بگیرد، البته در جامعه ما به علت دوگانگی فرهنگی کار بسیار سخت و دشواری است.


زاهدانی تصریح کرد: درواقع بحث وحدت حوزه و دانشگاه در راستای هماهنگ کردن این واحد علمی است که نهادهای اجرایی و متولی امور فرهنگی باید با این جریان هماهنگ باشند اما متأسفانه واحدهای علمی حوزه و دانشگاه از هم جدا هستند و دستگاه‌های اجرایی یا متولی فرهنگ عمدتاً گرایش‌های دانشگاهی دارند.


وی با اشاره به اینکه جشنواره فارابی می‌تواند خط مقدم تحول علوم انسانی باشد گفت: جشنواره‌ها اصولاً یک ابزار تشویقی هستند و حرکت تربیتی با تنبیه و تشویق شکل می‌گیرد. در همین راستا اگر جشنواره فارابی قصد تحول در علوم انسانی را دارد، باید خواستگاه تشویقی خود را گسترش دهد؛ اما تنها با این اقدام مسیر تحولی موردنظر در حوزه علوم انسانی شکل نمی‌گیرد؛ بلکه به یک جریان سازی فکری و عملی نیاز دارد، که توسط افراد مستعد ارزشمند و دانشمند ایجاد شود.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین یکی از مهم‌ترین جریان سازی‌های فکری و عملی ایجاد یک گروه متحد در کنار جشنواره فارابی است که بتواند توجیه‌کننده عملکرد جشنواره در انتخاب آثار باشد. این اقدام بسیار مهم و دشواری است زیرا توجیه مقبول باید هم‌راستا با منطق افرادی که مخاطب جشنواره فارابی هستند، باشد و ترجیحات با منطق آنان و از طریق متحدین و با اشاره به آثار جشنواره پذیرفته شود. در واقع عبارت گفتمان سازی در کنار جشنواره می‌تواند ارتقاء منزلت آن را به وجود آورد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر