صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۳ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
گام‌ بلند دانشجویان واحد لنجان در شتاب‌دهی به ایده‌های فناورانه

اختراع دستگاه‌های آزمایش بالانس دینامیکی و استاتیکی روتور، جاذب ارتعاش، دور بحرانی روتور، پاندول مرکب و تیر مرتعش + تصاویر و جزییات

دستگاه‌های آزمایش بالانس دینامیکی و استاتیکی روتور، جاذب ارتعاش، دور بحرانی روتور، پاندول مرکب و تیر مرتعش توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان اختراع شد.
کد خبر : 66610

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، فعالیت‌های علمی دانشجویان را پایه و اساس اقتصاد دانش بنیان دانست و اظهار کرد: «فرآیند تاسیس و راه‌اندازی مراکز رشد و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها زمانی به ارزش افزوده تبدیل می‌شود که بتواند جایگاه خود را با تلاش و حرکت علمی در جامعه پیدا کند.»


محسن امینی، مهم‌ترین نیاز دانشجویان و صاحبان ایده را نه موضوع تامین مالی بلکه هدایت و پرورش مناسب ایده‌ها دانست و گفت: «از هدفگذاری‌های مرکز رشد دانشگاه آزاد لنجان آشنا کردن دانشجویان با اهداف، شرایط، امکانات و فضای فیزیکی مرکز وکمک به استعدادهای دانشجویان است.»



رییس مرکز رشد و فناوری واحد لنجان هم دستگاه‌های ساخته شده را دارای برتری‌های برجسته‌ای نسبت به نمونه‌های موجود در کشور دانست و بیان کرد: «دستگاه آزمایش بالانس استاتیکی و دینامیکی روتور توسط دانشجویان حمزه علی ابراهیمی، حامد صالحی و مجید ادیبی طراحی و ساخته شد و دارای برتری‌های برجسته‌ای نسبت به نمونه‌های موجود در کشور است.»


دکتر احسان کوچکی خاطرنشان کرد: «طراحی و ساخت دستگاه‌های پر کاربرد آزمایشگاه دینامیک ماشین و ارتعاشات در قالب فعالیت‌ دانش بنیان تحت حمایت مرکز رشد این واحد از ابتدای سال جاری آغاز شد که با همت دانشجویان و راهنمایی اعضای هیات علمی به طور کامل و با تمام جزییات طراحی و ساخته شدند.»


وی با توجه به قابلیت دستگاه‌های ساخته شده توسط دانشجویان تشریح کرد: «جرم‌های نابالانس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر امکان تنظیم موقعیت محوری، قابلیت تغییر میزان نابالانسی را با تغییر موقعیت شعاعی جرم بدون نیاز به تعویض آن برای سیستم فراهم می‌کند. دستگاه‌های مشابه تنها قابلیت تغییر در موقعیت محوری اجرام را دارند و برای تغییر مقدار نابالانسی باید جرم نابالانس تعویض شود. همچنین امکان تعویض آسان اجرام نامیزان که قابلیت تنظیم مقادیر دلخواه نامیزانی و سهولت استفاده از دستگاه را فراهم می‌کند. در عین حال، ‌ درپوش پلاستیکی دستگاه که علاوه بر زیبایی ظاهری ایمنی استفاده از دستگاه را با فراهم کردن قطع خودکار برق در هنگام باز شدن درب تامین می‌کند. و نیز استفاده از فنرهایی با سفتی محاسبه شده در پایه‌های دستگاه که کار جداسازی ارتعاشات را به منظور جلوگیری از انتقال آن به میز کار فراهم می‌کند.



این مسئول با تشریح یکی دیگر از دستگاه‌های ساخته شده تصریح کرد: دستگاه آزمایش دور بحرانی توسط اکبر سلیمیان از دانشجویان رشته مهندسی مکانیک ساخته شده است. این دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه دارای ساختار بسیار ساده‌تری است. موتور این دستگاه دارای محدوده دور متغیر و کافی برای پوشش دو تا سه دور بحرانی روتور می‌باشد. از ویژگی‌های برجسته این دستگاه استفاده از رابط انعطاف پذیر در انتهای روتور است که موجب انعطاف پذیری خوب روتور و عدم انتقال نیروهای واکنشی به تکیه‌گاه‌های دستگاه شده است.


رییس مرکز رشد و فناوری واحد لنجان در رابطه دستگاه آزمایش جاذب ارتعاش خاطرنشان کرد: دستگاه آزمایش جاذب ارتعاش توسط دانشجویان مجتبی حسینی، مهرداد فره‌مند و احمد غلامی ساخته شده است. در این دستگاه یک تیر یک سر گیر دار توسط یک موتور دیسک دار نابالانس به ارتعاش در آمده و ارتعاشات آن توسط یک سیستم جاذب ارتعاش که در پایین تیر نصب شده خنثی می‌گردد. نابالانسی در موتور با استفاده از جرم‌های ریز با ویژگی مگنت بسیار قوی تولید می‌شود که امکان ایجاد مقادیر متغیر و دلخواه نامیزانی را در دستگاه فراهم می‌کند.


وی تاکید کرد: اکنون دانشجویان درگیر ساخت وسایل آزمایشگاهی، ثبت شرکت و مراحل احراز دانش بنیان هستند که تحت حمایت مرکز رشد بتوانند به تولید نمونه‌های دیگری از وسایل آزمایشگاهی و عرضه آن به متقاضیان دانشگاهی بپردازند.



انتهای پیام/

ارسال نظر