صنایع خلاق به بازاریابی و صادرات نیاز دارد/ نقاشی پشت شیشه تصویرگر علائق دینی و ملی است
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع خلاق فرهنگی یکی از ریشهدارترین صنایع در ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، تکنولوژی و خلاقیتهای انسانی شکل میگیرد. ویژگی بارز این صنایع آن است که برای تولید کالا، به جای بهرهگیری عمده از مواد اولیه طبیعی و معدنی، عمده منابع از بروندادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، تأمین میشوند. صنایع خلاق رشد فوقالعادهای در دهههای گذشته داشته و توجه بخشهای خصوصی و دولتی را در سراسر دنیا به سمت خود جلب کرده است.
نمایشگاه «طبیعت از دیدگاه نقاشان پشت شیشه» با مجموعه آثار ۲۹ نقاش پشت شیشه از جمعه سوم تیرماه آغاز شده و تا چهارشنبه هشتم تیرماه ادامه دارد. این نمایشگاه با هدف بازاریابی برای تکنیک نقاشی پشت شیشه برگزار میشود و ۶۰ قطعه تابلو در ابعاد کوچک به نمایش گذاشته میشود. در بخش جانبی نمایشگاه نیز مروری از آثار اساتید نقاش بر روی دیوار میرود که بیانگر هنر قهوهخانهای در دو بخش خیالیسازی و عاشورایی است. این نمایشگاه، نخستین فعالیت جدی پس از دوران کرونا برای بازاریابی و رونق در اقتصاد هنر است. با سعید رضاخان، از هنرمندان مطرح نقاشی پشت شیشه ایران و هنرگردان این نمایشگاه به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
نمایشگاهی برای بازاریابی آثار هنرمندان شیشهنگار
رضاخان درباره برگزاری نمایشگاه «طبیعت از دیدگاه نقاشان پشت شیشه»، گفت: مدتها به دلیل همهگیری ویروس کرونا نمایشگاههای حضوری و فروش آثار هنری در نگارخانهها به پایینترین سطح خود رسیده بود. در این مدت، نوع ارائه کالاهای فرهنگی از جمله تابلوهای نقاشی و حتی آموزش بیشتر بهصورت مجازی دنبال میشد. حال که موج بیماری آرام گرفت، تصمیم گرفتیم به همان شیوه پیشاکرونا آثار هنرمندان را در یک گالری خصوصی در معرض دید عموم قرار دهیم. امیدوارم نمایشگاه بسیار خوبی باشد تا بتوانیم آثار هنرمندان این تکنیک را بازاریابی کنیم.
این نقاش پشت شیشه در ادامه افزود: از آنجا که هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی هنرمندان شیشهنگار و آثار آنها برای فروش بود، تصمیم گرفتیم تابلوهایی با ابعاد کوچک را به نمایش بگذاریم تا از نظر قیمت برای خریداران مقرون به صرفه باشد. از نظر موضوع نیز سعی کردیم به طبیعت بپردازیم تا به این وسیله مخاطب بیشتری را جذب کنیم. البته یک بخش جانبی هم در نمایشگاه وجود دارد که در آن آثار اساتیدی همچون امیر نقاش و بهزاد نقاش در معرض دید عموم قرار میگیرد. تابلوهای این دو استاد با رنگ و بوی قهوهخانهای هستند. آثار استاد امیر نقاش بیشتر دارای مضمون خیالیسازی و آثار استاد بهزاد نقاش دارای موضوع شمایلنگاری (عاشورایی) هستند.
بیشتر بخوانید:
- نمایشگاه «طبیعت از دیدگاه نقاشان پشت شیشه» برگزار میشود/ اولین فعالیت جدی پساکرونا برای رونق اقتصاد هنر
- اسطورههای قدیمی در انیمیشنهای ایرانی مهجور ماندهاند/ میگویند در پویانمایی شوخی نباشد، نقد که دیگر هرگز!
- اسباببازیهای بومی و محلی را تجاریسازی میکنیم/ خانه خلاق کانون پرورش فکری؛ پایگاه هماندیشی جوانان ایدهپرداز
- مشکل صنعت اسباببازی رعایت نکردن کپیرایت است/ از بین رفتن تهاجم فرهنگی با شکلگیری صنایع خلاق
ناگفتههایی از گرایشهای ملی و دینی در نقاشی پشت شیشه
این هنرمند درباره اهمیت صنایع خلاق فرهنگی در پیشرفت و توسعه کشور، بیان کرد: هر صنعت خلاقانهای را باید بهصورت مجزا در جایگاه خود بررسی کرد و نقش آن را در توسعه کشور در نظر گرفت. اگر نقاشی پشت شیشه به خوبی معرفی شود، به وسیله آن میتوانیم بخشی از فرهنگ خود را در سطح وسیعی از این کره خاکی معرفی کنیم. به غیر از این، میتوانیم به صادرات آثار هنری نیمنگاهی داشته باشیم؛ با این کار هم فرهنگ ایرانی به دیگر کشورها صادر میشود و هم از نظر واردات ارز به کشور و کمک به اقتصاد هنر میتوان فعالیت کرد. پس صنایع خلاق، نیاز مبرمی به بازاریابی و صادرات دارد.
وی با اشاره به اینکه نقاشی پشت شیشه یک کالای فرهنگی است، خاطرنشان کرد: این هنر، اعتقادات، تاریخ، تفکر، ادبیات، داستانهای عامیانه، مذهب، علائق ملی و تاریخی و بسیاری از ناگفتهها را در خود پنهان کرده است. به عبارت دیگر، نقاشی پشت شیشه تصویرگر علائق دینی، ملی و تاریخی است. با صادرات یک تابلوی پشت شیشه، فرهنگ ایرانی که در پشت آن اثر پنهان شده را صادر میکنیم و با این کار خواه ناخواه فرهنگ ایرانی_اسلامی با دیگر کشورها به اشتراک گذاشته میشود. وقتی کالایی صادر میشود، در مقابل آن کالایی دیگر یا مقداری ارز وارد کشور میشود. زمانیکه این صادرات رونق اقتصادی قابل توجهی هم داشته باشد باعث اشتغالآفرینی نیز میشود، زیرا صادر کنندگان باید پاسخگوی بازارهای هدف باشند و نیاز متقاضیان را تامین کنند. پس با بازاریابی مناسب برای صنایع خلاق فرهنگی میتوان به دو هدف بسیار مهم در شرایط امروز جامعه رسید؛ هم میتوانیم اشتغالآفرینی کنیم و هم به درآمدزایی مناسب برسیم.
رضاخان درباره اینکه با چه راهکاری میتوان شیوههای نوین هنر نقاشی را در کشور فرهنگسازی کرد، اظهار کرد: این بحث بسیار گسترده و تخصصی انرژی بسیاری را میطلبد. به شکلی که در این رابطه باید تمام سیستمهای دولتی و خصوصی وارد کار شوند. در گام اول باید احساس نیاز را در جامعه ایجاد کرد. اینکه مردم، از هر قشر و طبقهای خود را نیازمند به هنر بدانند. پس از آن باید به راهکارهای مورد نیاز پرداخت. باید آموزشگاهها و نگارخانهها به میدان بیایند و آموزش لازم را ارائه دهند، همچنین ایجاد سلیقه جمعی کنند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/