صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۸ - ۰۱ تير ۱۴۰۱
نزاع احزاب اسرائیل در کنست و کابینه؛

سایه بی‌ثباتی سیاسی بر سر صهیونیست‌ها/ کابینه اسرائیل در یک‌قدمی فروپاشی

با بالا گرفتن اختلافات داخلی در سرزمین‌های اشغالی، رژیم صهیونیستی فاصله چندانی با فرو رفتن در یک بحران سیاسی دیگر ندارد.
کد خبر : 665723

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به تصمیم کابینه تل‌آویو مبنی بر انحلال پارلمان (کنست) و برگزاری انتخابات زودهنگام واکنش نشان دادند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر و لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی موافقت خود را با انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۵ اکتبر اعلام کردند.


رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه در انتخابات‌ مختلف، معمولاً هیچ حزبی نمی‌تواند اکثریت قاطع آرا را از آن خود سازد، مجبور است بعد از مدت کوتاهی دوباره دور جدید انتخابات پارلمانی را برگزار کند. این مسئله به حدی باعث تضعیف نهادهای دولتی در این منطقه شده که تحلیلگران سیاسی بر این باورند با روش انتخاباتی کنونی، رژیم صهیونیستی عملاً گام‌به‌گام به سمت از بین رفتن حرکت می‌کند.


با وجود اینکه برخی از نظرسنجی‌ها می‌گویند به‌احتمال‌زیاد ائتلاف حزب لیکود به رهبری نتانیاهو می‌تواند بار دیگر حمایت ۶۱ عضو کنست را از آن خود سازد، اما حتی اگر ائتلاف نتانیاهو به حمایت ۶۱ عضو کنست برسد، باز همچنان مدیریت اسرائیل با این تعداد نماینده غیرممکن خواهد بود؛ زیرا سایر احزاب قسم‌ خورده‌اند که مانع از قدرت گرفتن نتانیاهو شوند. کابینه «نفتالی بنت» که حتی یک‌سال هم پایدار نبود، مانند سایر کابینه‌های رژیم صهیونیستی، عمق شکاف‌های ایدئولوژیک جدی در فضای سیاسی این رژیم را نشان داد.



جشن نتانیاهو


دولت «بنت» سال پیش در چنین روزهایی با ائتلافی متشکل از ۸ حزب تشکیل شد تا تل‌آویو را از بن‌بست سیاسی خارج کرده و به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» پایان دهد؛ نتانیاهویی که مدت‌هاست مترصد فرصتی است تا به کرسی نخست‌وزیری بازگردد و اوایل این هفته حزب او، «لیکود» خبر داد طرحی برای انتخابات زودهنگام دارد که می‌خواهد روز چهارشنبه (امروز) به کنست ارائه دهد. «بی بی» دیروز خوشحال‌ترین مرد سرزمین‌های اشغالی بابت بالا گرفتن احتمال انتخابات زودهنگام بود. او پس از انتشار این خبر یکشنبه‌شب را شبی «پر از اخبار مهم» خواند و مدعی شد سراسر سرزمین‌های اشغالی بابت این خبر «لبخند زد.» به نوشته «پولیتیکو»، خوشحالی او بابت این خبر بی‌دلیل نیست زیرا نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد قدرت احزاب راست‌گرا و مذهبی تا حدودی افزایش‌یافته است، البته نه در آن حدی که اگر امروز انتخابات زودهنگام برگزار می‌شد، بتواند پیروزی در انتخابات را نصیب آنان کند.





نتانیاهو خوشحال‌ترین مرد سرزمین‌های اشغالی بابت بالا گرفتن احتمال انتخابات زودهنگام است.


نفتالی بنت بازنشسته می‌شود؟


«بنت» در حالی طرح انحلال پارلمان را ارائه کرده است که این تصمیم می‌تواند اعتبار او را زیر سؤال ببرد. به نوشته «جروزالم پست»، او در نخستین ماه‌های شروع به کار خود با هر رهبر خارجی که دیدار می‌کرد، مدعی می‌شد وی توان آن را دارد که اختلافات سیاسی داخل رژیم را حل کند و جامعه سیاسی آن را از جامعه‌ای متفرق تبدیل به جامعه‌ای متحد کند، اما اکنون هم‌زمان با یک‌سالگی دولت خود با گرفتن این تصمیم، در واقع شکست خود در پستی را که داشته پذیرفته است. خود او بهتر از هرکسی می‌داند که در یک سالی که گذشت، حتی هفته‌ای نبود که کابینه و احزاب ائتلافی بر سر یک موضوع مهم ایدئولوژیک به توافق برسند و هر بار بر سر موضوعی جدید بین آن‌ها مباحثه در می‌گرفت. از همین رو این مسئله می‌تواند بر آینده سیاسی او تأثیر زیادی داشته باشد.


بنابر تحلیلی که «جروزالم پست» نوشته است، برخی از نزدیکان به «نفتالی بنت» معتقدند وی به‌احتمال‌زیاد خود را از سیاست بازنشسته خواهد کرد، اما حتی اگر این کار را نکند، بازهم آینده درخشانی پیش روی او نیست. بنابراین تحلیل احتمال دارد او به‌جای بازنشستگی یک‌بار دیگر تلاش کند به‌عنوان رئیس حزب «یمینا» در انتخابات شرکت کند اما به نظر نمی‌رسد در این قالب آینده روشنی داشته باشد زیرا بعید خواهد بود رأی‌دهندگان یک‌بار دیگر به کسی اعتماد کنند که یک سال در مسندی بوده و بعد در آن ناکام مانده است. گزینه دیگر نیز ادغام شدن با یک حزب دیگر و فعالیت سیاسی تحت لوای آن حزب و رهبری‌اش است. اگر او بخواهد سراغ چنین انتخابی رود، حزب «امید نو» به رهبری «گیدئون سار» که اکنون وزیر دادگستری است، محتمل‌ترین گزینه او خواهد بود اما این حزب و رهبر آن نیز در نظرسنجی‌ها دارای جایگاه بالایی نیست. ضمن آنکه «بنت» و «سار» در یک سال اخیر همکاری چندان موفقی با یکدیگر نداشته‌اند.


حرکت گام‌به‌گام به سمت نابودی اسرائیل


همچنین «آمنون ابراموویچ» تحلیلگر شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی درباره این تصمیم تصریح کرد: «با روش انتخاباتی کنونی، ما عملاً گام‌به‌گام به سمت از بین بردن اسرائیل حرکت می‌کنیم».


ابراموویچ در ادامه تحلیل خود گفت: «وقتی درباره تغییر روش انتخابات صحبت می‌کنیم، مقصودمان تغییر فنی و یا تاکتیکی نیست؛ ما ۴ دور انتخابات داشتیم و حالا به دور پنجم می‌رویم».


این تحلیلگر اسرائیلی در توضیح این موضوع به یک مسئله اشاره کرد و گفت: «یک عبارت جالب وجود دارد که می‌گوید اگر یک کار را بارها و بارها انجام دهید و انتظار نتایج مختلف داشته باشید، چنین چیزی رخ نخواهد داد».



این تحلیل‌ها در حالی ارائه می‌شوند که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق، ضمن استقبال از «انحلال دولت» مدعی شده است: «امروز، حاوی اخبار مهمی برای اسرائیلی‌هاست. دولتی بزرگ و وسیع به رهبری حزب لیکود تشکیل خواهیم داد».


در این بین، «عمیت سیگل»، تحلیلگر سیاسی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تصمیم جدید تل‌آویو ضمن اشاره به اینکه چنین رخدادی مناسب وضعیت کنونی اقتصادی رژیم نیست، گفت: «آخرین چیزی که اسرائیل اکنون به آن نیاز داشت یک نبرد انتخاباتی ۴ ماه و ۵ روزه بود که نبردی بسیار طولانی است؛ نبردی که فعلاً و حداقل در ۱۵ سال اخیر طولانی‌ترین رقابت اسرائیل خواهد بود».


انتهای پیام/۴۱۰۶/

انتهای پیام/

ارسال نظر