صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری مطرح کرد؛

راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا در راستای تحقق فرمان رهبری/ حمایت رسانه‌ها از صنایع خلاق ضروری است

کرمی گفت: خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا در راستای تحقق فرمان رهبری راه‌اندازی شده است.
کد خبر : 665710

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ظهر امروز (۱تیر۱۴۰۱) در آئین رونمایی از خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا که در این خبرگزاری برگزار شد، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سری جدید فعالیت‌های خود به دانشگاه کارآفرین و نسل سوم و چهارم تبدیل شده است. رویداد ملی عصر امید (بزرگترین نمایشگاه علمی و فناوری تاریخ جمهوری اسلامی) نیز به همت دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تمامی مجموعه‌های این مرکز آموزشی برگزار شد که آحاد جامعه در جریان دستاوردها و نتایج این نمایشگاه قرار گرفتند.


وی ادامه داد: رسوخ نوآوری و فناوری به رسانه‌ها می‌تواند یاری‌گر ما در تحقق «جهاد تبیین» باشد که رهبر فرزانه انقلاب نیز بر آن تأکید دارند؛ علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که هر کس مردم را ناامید کند برای دشمن کار می‌کند، اما متاسفانه این روند در کشورمان اتفاق می‌افتد. رسانه‌ها باید نقشی جهادی و تبیینی در اصلاح این روند ایفا کنند و با بیان هنرمندانه، عالمانه و صادقانه فتوحات جهاد علم و فناوری ایرانیان در عصر حاضر، امید آفرینی و نشاط در جامعه داشته باشند.


کرمی با اشاره به اینکه دستاوردهای فناورانه و نوآورانه توسط شرکت‌های خلاق و توانمندِ حوزه تولید محتوا و رسانه به گوش جامعه می‌رسد، بیان کرد: هنوز هم خودم را فردی از اهالی رسانه می‌دانم و اعتقاد دارم، نقش رسانه‌ها در ترویج، آگاهی بخشی و اصلاح رویکرد جامعه نسبت به توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، نقشی کلیدی و راهبردی است. امارات متحده عربی تبدیل به کشوری فضایی شده و رسما با پایگاه‌های مجهز وارد فضای علم‌سنجی شده است. اگر کشوری بخواهد کاری در فضا انجام دهد باید در سه حوزه سامانه زمینی، پرتاب‌گرها و ماهواره‌ها فعال باشد، کشور ما علی‌رغم تحریم‌ها از ۱۵ سال پیش وارد باشگاه دارندگان فناوری فضایی شده است و در این سه حوزه به توانمندی‌های ویژه‌ای رسیده اما انعکاس رسانه‌ای این دستاوردها، در حوزه های مختلف آنگونه که باید نیست و نیازمند نوآوری‌هایی است که به دست شرکت‌های خلاق محقق می‌شود.


دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق افزود: چرا در حادثه تلخ اخیر برای f۱۴ به این امر نگاه نمی‌کنیم که این هواپیماها برای ۶۰ سال پیش بوده و کشور ما تا به امروز با قدرت، توانایی نگهداری و تعمیر آن را داشته است؟ در صورتی که اتفاق‌های مشابه برای f۳۵ آمریکایی که ادعای تکنولوژی مطرح جهان را دارند هم افتاده است؛ پس باید به دنبال خود تخریبی باشیم؟


مشاور معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری عنوان کرد: هنگامی‌که مقام معظم رهبری از جهاد تبیین سخن می‌گویند یعنی باید وظیفه خود بدانیم که علم و فناوری خود را به جهانیان نشان دهیم، بنابراین علت ایجاد خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا حرکت و گامی مهم در این مسیر است.


وی با بیان اینکه در کنار رصد، پایش و سنجش فناوری‌های کشور باید این موضوع را هم عرضه کنیم، گفت: جوانان خوش فکر باید به حوزه تولید محتوا در اشکال نوآورانه وارد شوند. برای تحول آفرینی در حوزه رسانه از طریق شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، استفاده از فناوری‌های روز از جمله هوش مصنوعی، علوم شناختی و سایر فناوری‌ها، اجتناب‌ناپذیر است لذا در این مسیر خانه‌های خلاق و نوآوری با هدایتگری و راهبری ایده‌های نوآورانه زمینه توسعه محصول و تجاری‌سازی این فناوری‌ها و تحول رسانه‌ای را فراهم می‌کنند.


کرمی عنوان کرد: از علی قجری، مدیرعامل خبرگزاری آنا و خانه خلاق و نوآوری که راه‌اندازی کرده‌اند، انتظار اشتغال‌زایی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل‌گری را خواهیم داشت. تربیت منتور با حمایت معاونت علمی و فناوری در دانشگاه صنعتی شریف برای حضور درخانه‌های خلاق و نوآوری، حمایت‌های مالی و مشاوره‌ای، تنها بخشی از حمایت‌ها برای رونق شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان بر بستر خانه‌های خلاق و نوآوری است. هدف و رسالت این خانه‌ها، تولید شرکت و محصول خلاق است؛ در دل خانه‌های خلاق و نوآوری، زمینه‌ای شکل می‌گیرد که تیم‌های خلاق و جوان از حمایت‌های تسهیلات مالی و توسعه بازار منتوری، مشاوره، تیم‌سازی تا صادرات بهره ببرند و بروز و ظهور آن در خلق ارزش افزوده و اشتغال در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تبلور پیدا کند.


دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان کشور در رشته علوم انسانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ و هنر هستند، گفت: نمی‌توانیم به آنها بگوییم درس نخوانید چون کار نیست، باید به فکر اشتغال این افراد باشیم لذا خانه‌های خلاق و نوآوری می‌تواند محلی برای ظهور و بروز نوآوری‌ها، ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده برای فارغ‌التحصیلان باشد.


مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: موضوع راه‌اندازی خانه‌های خلاق به قدری برای دولت مهم بوده که یکی از مصوبات ثابت هیئت دولت در تمامی سفرهای استانی رئیس جمهور است. چند خانه خلاق نیز در سفرها به تصویب رسیده و راه‌اندازی شده است. ۵۰ درصد از تأمین مالی این خانه‌ها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ۵۰ درصد دیگر نیز با سازمان برنامه و بودجه است. این خانه‌ها در مراکز استان و شهرهای بزرگ با هدف عدم تمرکز فناوری و نوآوری راه‌اندازی می‌شود به‌طور مثال در مناطق کمتر برخورداری چون سیستان و بلوچستان ۶ خانه خلاق و همچنین یک کارخانه خلاق داریم.


وی با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ایجاد کارخانه‌های نوآوری، مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری را در هر استان دنبال می‌کند، اظهار کرد: اخیراً با تاکید مقام معظم رهبری و حمایت و هدایتگری ایشان، بر توجه به زیست‌بوم خلاق تاکید شد. ایشان در پاسخ به نامه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری مبنی‌بر حمایت از صنایع خلاق، در نامه‌ای به سران سه قوه تاکید فرمودند که به صنایع خلاق و فناوری‌های نرم توجه ویژه صورت گیرد.


کرمی اضافه کرد: در حال حاضر در دنیا بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در صنایع و شرکت‌های خلاق وجود دارد. البته این صنایع تنها مربوط به صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری نیستند. پویانمایی و رسانه‌های نوین نیز در این مجموعه قرار می‌گیرند که توجه ویژه ما را می‌طلبد.


دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به اینکه در پویانمایی باید از کاراکترهای ایرانی مانند رستم، رخش و سیمرغ بهره گرفت، گفت: اگر این امر ملکه اذهان نشود گردش مالی نیز اتفاق نمی‌افتد همانطور که در حال حاضر ۳۵۰ میلیون دلار از ارز به واردات شخصیت‌های کشورهای بیگانه اختصاص پیدا کرده است در مقابل فقط ۶ میلیون دلار به شخصیت‌های ایران ساخت اختصاص دارد. این صنعت باید رشد کند زیرا از صنایع دیگری چیزی کم ندارد.  ۷۵ خانه خلاق و نوآوری در سراسر کشور داریم که نیمی از آن‌ها افتتاح قطعی شده و تعدادی از آن‌ها در شرف افتتاح است که پراکندگی خوبی در سراسر کشور دارد. هدف از این خانه‌ها ایجاد یک کار تحول‌آفرین در راستای رسوخ فناوری و نوآوری در کسب و کارها است که در حقیقت اصلاح یک روند و کمک به بهبود جامعه را ایفا می‌کند.


این مقام مسئول در پایان با تقدیر از علی قجری، مدیرعامل خبرگزاری آنا برای تلاش‌ها در این راستا، خاطرنشان کرد: این رسانه با ورود به این امر با پایش و رصد علم و فناوری زمینه جهاد تبیین را به خوبی در این زمینه فراهم آورده است. از رسانه‌های دیگر نیز برای حمایت از این عرصه دعوت می کنم.


انتهای پیام/۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر