بازنگری سرفصلهای درسی ضرورتی اجتنابناپذیر برای دستیابی به تولید دانشبنیان
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – پروین طالبیان؛ رهبر معظم انقلاب اولین سال قرن ۱۵ را «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کردند؛ رویکردی که پیشتر نیز توسط ایشان مطرح شده بود و اکنون به عنوان محور عملیاتی دستگاههای مختلف دانشگاهی کشور تعیین شد. به نظر میرسد در پی این رویکرد، نسل جدیدی از دانشگاهها باید شکل گیرد تا مبنای تولید دانشبنیان و اشتغال آفرین را شکل دهد.
آنچنان که تولید دانشبنیان، متّکی به دانش، دانش جدید و پیشرفتهای علمی، و تولیدی است که اشتغالآفرین باشد، باید برای دستیابی به این هدف برخی از زیرساختها از جمله دروسی که به دانشجویان ارائه میشود تغییر کند چراکه اکثر برنامههای درسی و حتی رشتههای تحصیلی در دانشگاههای ایران کهنه و قدیمی هستند و با نیازها و تحولات جامعه تناسب ندارند.
تغییر و تحول در برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی دانشگاهی ضرورت است و خیلی از متخصصان جامعه و کارشناسان علوم تربیتی و آموزش عالی و روسا و استادان دانشگاهها هم به این موضوع واقف هستند و سالهاست که این مسئله مطرح میشود که باید برنامههای تحصیلی دانشگاهها بروز و بازنگری شوند.
بسیاری از فعالان حوزه آموزشی معتقدند که برنامههای درسی باید به صورت مستمر همسو با تغییر و تحولات محیطی و حتی تغییرات فناوری در جامعه بروز شوند. بررسیها نشان میدهد برنامههای موجود زمانی که انجام شدهاند با توجه به نیازهای آن زمان و جامعه و صنعت و خانواده بودهاند و هم اکنون بایستی تغییر کنند.
با این حال بازنگری و تغییر برنامههای دروس دانشگاهی و حتی رشتههای دانشگاهی با توجه به پیشرفت دانش و تحول در بازار کار و اشتغال بسیار مهم و حیاتی است، اما باید درباره نحوه انجام این کار برنامه ریزی لازم صورت بگیرد.
در این زمینه باید مشخص شود که گروهها و دانشکدهها و دانشگاهها چه وظایفی در برابر تغییر برنامههای درسی دارند؟ در واقع، بازنگریها میتوانند بر اساس معیارهای مختلفی انجام شوند که شاید مهمترین معیار بحث کارآمد سازی است که برنامههای درسی باید کارآمد باشند، دومین نکته هم روزآمد سازی است که برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی باید روزآمد باشند و مطابق با نیازهای روز طراحی شوند.
بیشتر بخوانید:
حضور دانشجویان علوم انسانی در فعالیتهای فناورانه/ دانشجویان مهارت محور میشوند
زلفیگل: چیزی که مهاجرت را تبدیل به تهدید میکند، بیکاری است
دانا شدن تدریجی است
محمدعلی زلفیگل وزیر علوم با اشاره به بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی، اظهار کرد: دانا شدن تدریجی است و برخی کارها را یک دفعه نمیشود انجام داد؛ من ابتدای شروع به کارم ۲۲ مورد از موارد اصلاحی را به موسسه تحقیق و پژوهش ارایه دادم که از جمله آنها بررسی رشتهها و کتاب های درسی است.
وی با بیان اینکه یک بخش از محتوای دروس دانشگاهی در رشتههایی همچون ریاضی، پایه و تجربی، نظریه های جهانی و علمی است که نمی شود آنها را حذف کرد و باید برای آموختن این رشتهها حتما آنها را خواند، خاطرنشان کرد: بخش دیگر دروس را هم باید متخصصان و دانشمندان این رشتهها نظر بدهند و اینکه کتاب درسی چه ویژگی داشته باشد.
بازنگری مستمر دروس دانشگاهی
محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار آنا میگوید: بازنگری و ارزیابی سرفصلهای درسی همواره و به صورت مستمر در دستور کار است و بازنگری سرفصلها به سرعت در حال انجام است.
وی با تاکید بر رویکرد وزارت علوم بر کارآفرینی و اشتغال پذیری دانشجویان عنوان میکند: بازنگری دروس در جریان اما لازم است که حمایتهای لازم برای انجام سریع آن صورت گیرد.
بروز رسانی برنامههای درسی مطابق اشتغال
در این میان بسیاری از دانشجویان نیز معتقدند که برنامههای درسی باید بر اساس امکان و تسهیل اشتغال پذیری دانش آموختگان بروز شوند و باید به تدریج و مطابق یک برنامه زمان بندی دقیق، برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی بازبینی شوند، این بازنگریها و تغییرات میتوانند عمیق و اساسی یا یک مرور مختصر و اعمال برخی تغییرات و اصلاحات جزئی باشند که در هر اصلاح و تغییر عمیق و سطحی باید کارآمد سازی و روزآمد سازی برنامههای درسی مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین باید در فضای دانشگاهها یا محیطهای علمی این فرهنگ نهادینه شود تا بازنگری در برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی صورت بگیرد.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/