رسانه ملی باید در ترویج صنایع خلاق فرهنگی نقش موثری داشته باشد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع خلاق و فرهنگی یکی از ریشهدارترین صنایع در ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، تکنولوژی و خلاقیتهای انسانی شکل میگیرد. ویژگی بارز این صنایع آن است که برای تولید کالا، به جای بهرهگیری عمده از مواد اولیه طبیعی و معدنی، عمده منابع از بروندادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، تأمین میشوند. صنایع خلاق رشد فوقالعادهای در دهههای گذشته داشته و توجه بخشهای خصوصی و دولتی را در سراسر دنیا به سمت خود جلب کرده است.
کتابهای صوتی و گویا جزو صنایع خلاق فرهنگی محسوب میشوند، این ایده و شیوه جدید مطالعاتی در ابتدا برای کمک به نابینایان بود اما پس از مدتی مورد استقبال عموم مردم به خصوص نوجوانان و جوانان هم قرار گرفت. امروزه در ایران با توجه به افزایش قیمت کاغذ و متعاقب آن گرانی کتابهای فیزیکی و چاپی روز به روز به طرفداران این نوع کتابها افزوده میشود. در این راستا با فاطمه محمدی، مدیرعامل موسسه نوین کتاب گویا به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
محمدی درباره موسسه نوین کتاب گویا، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی رشته مترجمی زبان انگلیسی خواندهام. فعالیت در حوزه نشر را با ترجمه کتاب در نشر اشتیاق و کاروان شروع کردم و همزمان در مجلات مختلف به ترجمه داستان کوتاه پرداختم.ب رسانه سال ۸۴ و زمانی که ایده کتاب صوتی به ذهنم خطور کرد، برایم بسیار عجیب بود که چرا در ایران هیچ ناشر رسمی در حوزه تولید و نشر کتابهای گویا وجود ندارد. معدود آثاری هم که تا آن زمان تولید شده بودند، بیشتر در قالب آثار هنری یا مربوط به رده سنی کودک و نوجوان بودند. با پیگیریهای یکساله موفق شدیم مجوز این کار بگیریم و از سال ۸۶ به طور رسمی کار نشر کتاب گویا در ایران را بنیانگذاری کردیم. این موسسه با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف تولید و تکثیر کتابهای گویا تاسیس شد و این مرکز بهعنوان اولین موسسه تخصصی در ایران به کار تولید و انتشار کتاب صوتی پرداخت.
وی درباره اینکه در راه رسیدن به هدف و قدم گذاشتن در مسیر صنایع خلاق فرهنگی با چه چالشهایی مواجه شده است، اظهار کرد: از عدم شناخت متولیان و مسئولان فرهنگی درباره نشر نوین، صنایع مدرن و خلاق فرهنگی گرفته تا دردسرهای دریافت مجوز کتاب صوتی، به رسمیت نشناختن ناشران الکترونیک و صوتی بهعنوان ناشر کتاب، مشکلات بیمهای، مالیاتی و دهها مشکل دیگر. در طول سالیان گذشته در جلسات متعدد و نامههای بیپایان به مسئولان و متولیان درخواست حل این مشکلات را داشتهایم.
بیشتر بخوانید:
- مقام معظم رهبری صنایع خلاق را عامل رسیدن به خودکفایی میدانند/ امکان ورود به بازار جهانی با بها دادن به جوانان کشور
- تأکید رهبری برای توسعه صنایع خلاق عامل کاهش مهاجرت نخبگان است
- حکایت درآمدزایی از دل لعل و سنگ سخت/سنگ های تزئینی ترکیبی از صنعت،هنر و تجارت است
نقش موثر رسانه ملی در ترویج صنایع خلاق فرهنگی
مدیرعامل موسسه نوین کتاب گویا با اشاره به اینکه صنایع خلاق فرهنگی میتواند برای کشور مفید باشد و اشتغالزایی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: راههای بسیاری برای ترویج شیوههای نوین مطالعاتی وجود دارد؛ تا به امروز بخش خصوصی تا حد توان این مهم را بر دوش کشیده و کتابهای صوتی مخاطبان خود را پیدا کرده است. اما قطعا رسانه ملی وسایر رسانهها باید در ترویج صنایع خلاق فرهنگی و شیوههای نوین مطالعاتی، به شکل مستقیم و غیرمستقیم تلاش کنند. از طرفی کتابهای گویا در کنار افزایش مطالعه به کمک افرادی که دچار عدم تمرکز در خوانش هستند، کسانی که کارهای یدی انجام میدهند و فرصت کتاب خواندن ندارند مثل ورزشکاران، رانندگان و... میآید، همچنین این کتابها به روشندلان مجال شنیدن داستانها را میدهد.
محمدی درباره اینکه لازم است کودکان و نوجوانان را به کتابخوانی ترغیب کرد، گفت: کتابهای صوتی به والدین کمک میکند تا برای کودکان قصه بگویند و آنها را با دنیای کتاب آشنا کنند، این راهی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بهخصوص برای کودک و نوجوان محسوب میشود. خصوصا که از چند جهت به آنها کمک میکند زیرا گوش و ذهن کودکان را با موسیقی دقیق، سکوتهای بهجا و لحن درست قصه و شعرخوانی آشنا میکند. در دنیای شلوغی که شاید والدین حتی هنگام خواب هم فرصت کتاب خواندن برای فرزندانشان را ندارند، چه چیزی بهتر از کتاب صوتی که شنیدن چند باره آن هم لذتبخش است؟
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/