صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
المیادین:

تبعات بمباران فرودگاه دمشق چه بود؟/ همه چیز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در سوریه باز می‌گردد

المیادین در گزارشی نوشت، توقف فعالیت فرودگاه بین‌المللی دمشق در نتیجه خسارت‌های ناشی از تجاوزات اخیر اسرائیل، پیامدهای اقتصادی در سوریه به‌ویژه در کوتاه‌مدت و درازمدت خواهد داشت.
کد خبر : 664481

گروه جهان خبرگزاری آنا، المیادین در گزارشی به موضوع تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و فرودگاه بین‌المللی دمشق پرداخت و نوشت: زمانی‌که بیشتر گذرگاه‌های مرزی سوریه به دلایل مختلف ازجمله مداخله‌های منطقه‌ای و همدستی طرف‌های بین‌المللی به‌طور متوالی به دست تروریست‌ها می‌افتاد، فرودگاه بین‌المللی دمشق با وجود تهدید شلیک خمپاره به‌وسیله عناصر مسلح از مناطق، شهرها و شهرک‌های اطراف فرودگاه به کار معمولی خود ادامه می‌داد.



طبق این گزارش، در آن زمان فرودگاه بین‌المللی دمشق به‌هیچ عنوان اجازه توقف فعالیت نداشت. بنابراین یکی از مهم‌ترین اولویت‌های یگان‌های نظامی حاضر در منطقه، گسترش امنیت محیط پیرامونی فرودگاه با هدف تضمین آزادی و امنیت کامل ناوبری هوایی بود. با توجه به این موضوع، توقف فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی دمشق در نتیجه خسارت‌های ناشی از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی هشداردهنده مرحله جدیدی از درگیری میان دمشق و ایران با غرب است؛ چه‌اینکه تل‌آویو این‌گونه اقدامات را بدون موافقت قبلی آمریکا انجام نمی‌داد، نه به‌دلیل هماهنگی عملیاتی واشنگتن و رژیم صهیونیستی، بلکه به‌دلیل حضور نیروهای آمریکایی که به‌طور غیرقانونی در خاک سوریه فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، معمولاً اسرائیل دست به چنین خطری نمی‌زند، نه به‌دلیل اینکه باید با واشنگتن هماهنگ کند، بلکه به این دلیل که هدف قرار دادن فرودگاه تبعات سیاسی و اقتصادی دارد.



خسارت‌های فرودگاه بین‌المللی دمشق ناشی از شیوع کرونا با فروکش کردن این بیماری در حال بهبود بود که تجاوز اسرائیل رخ داد




در این گزارش آمده است: در صورت مشخص نبودن پیامدهای سیاسی و نظامی تجاوز اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق، باید منتظر نتیجه تماس‌های سیاسی در برخی پایتخت‌ها برای جلوگیری از انحراف اوضاع به سمت تقابل منطقه‌ای همه‌جانبه، پیامدهای اقتصادی به‌ویژه با توجه به زیان‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تجاوز بود. واضح‌تر اینکه به نظر می‌آید اهمیت تبعات اقتصادی هدف قرار دادن فرودگاه دمشق کمتر از پیامدهای سیاسی و نظامی نیست. این زیان‌ها را می‌توان به دو دسته خسارت‌های مقطعی و میان‌مدت یا بلندمدت تقسیم کرد.



خسارت‌های مستقیم


المیادین نوشت: هم‌زمان با اعلام تعلیق پروازهای فرودگاه دمشق از سوی وزارت حمل‌ونقل سوریه به‌ دنبال تجاوز اسرائیل که در آن باندهای فرودگاه، دستگاه‌های روشنایی ناوبری و پایانه مسافربری قدیمی هدف گرفت، خسارت‌های اقتصادی نیز به‌بار آمد که طبق خوانش اولیه این رویداد شامل موارد زیر می‌شود؛ هزینه‌های عملیات مرمت و بازسازی که شرکت هواپیمایی سوریه باید برای احیای شرایط فنی فرودگاه پرداخت کند که این هزینه‌ها بسته به ماهیت و میزان آسیب وارد شده به فرودگاه متفاوت است.





اسرائیل به بهانه جلوگیری از ارسال فناوری نظامی ایران به حزب‌الله تلاش می‌کند ریه اقتصادی سوریه را فلج کند.


این گزارش می‌افزاید: علاوه بر تعمیر آشیانه‌های آسیب‌دیده که پیچیده نیست و شرکت‌ هواپیمایی ملی سوریه می‌تواند آن را اجرا کنند، مهم‌ترین نکته اطمینان از آمادگی و کار دستگاه‌های ناوبری هوایی و ایمن‌سازی و تأمین قطعات یدکی است که این کشور در سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌های غرب در حوزه هوانوردی در این زمینه با مشکل مواجه بود. این یعنی هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای تعمیر اساسی فرودگاه با توجه به امکانات موجود ارتباط مستقیم دارد و از مدار وضعیت فنی موجود دستگاه‌های ناوبری خارج است. این در حالی است که خسارت‌های ناشی از تعلیق پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه از زمان شیوع کرونا که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به کاهش تعداد مسافران و پروازها بودند، ادامه داشته است.




بیشتر بخوانید:


روسیه حمله اسرائیل به فرودگاه دمشق را به شدت محکوم کرد


تعلیق تمامی پروازها در فرودگاه بین‌المللی دمشق




در این گزارش آمده است: خسارت‌های فرودگاه بین‌المللی دمشق ناشی از شیوع کرونا با فروکش کردن این بیماری در حال بهبود بود که تجاوز اسرائیل رخ داد، این بهبود را می‌توان نتیجه دو موضوع دانست؛ نخست، افزایش پروازهای خطوط هوایی جمهوری سوریه به برخی از کشورهای عربی است، به‌ویژه اینکه تقریباً روزانه یک پرواز برای خطوط هوایی سوریه به امارات و مصر انجام می‌شود. دوم، اینکه بسیاری از سوری‌ها برای سفر به کشور از فرودگاه بین‌المللی دمشق تمایل دارند و به‌تدریج سفر به لبنان و فرودگاه بیروت کنار گذاشته می‌شود. این تمایل به این دلیل است که ارتش سوریه توانسته تمام مناطق پایتخت و حومه را به کنترل خود درآورد و اقدامات لبنان در گذرگاه‌های مرزی برای به ورود سوری‌ها به خاک آن کشور افزایش یافته است.



اسرائیل به‌دنبال تلاش برای محدود کردن پروازهای ورودی به سوریه، چه به قصد بازدید معمول سالانه کارگران و مهاجران و چه به قصد تجارت و گردشگری به‌ویژه در حوزه مذهبی است



المیادین نوشت: برای تأیید بهبود وضعیت عملکرد فرودگاه دمشق، داده‌های آماری رسمی نشان می‌دهد کارایی این فرودگاه در تعداد مسافرانی که از فرودگاه‌های سوریه سفر کرده‌اند و چه در تعداد مسافران ورودی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ تقریباً دو برابر افزایش یافته است. با فعال شدن فرودگاه دمشق، هواپیماهای خارجی امروز دیگر محدود به پرواز به فرودگاه لاذقیه و بازگشت به فرودگاه حلب نیستند. همچنین تعداد مسافران خروجی و ورودی از فرودگاه‌های سوریه در سال ۲۰۲۱ به حدود ۵۹۱ هزار نفر رسید که نسبت به سال قبل حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است. داده‌ها آشکارا نشان می‌دهد سال ۲۰۱۹ بیشترین تعداد مسافر از سال ۲۰۱۳ را ثبت شده است، زیرا این تعداد به بیش از ۱.۳ میلیون مسافر رسید، درحالی‌که در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۹۷ هزار مسافر و در سال ۲۰۱۵ حدود ۱ میلیون مسافر بود.





مناطقی که در حمله اخیر اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق آسیب دید


این گزارش می‌افزاید: گرچه ممکن است تعداد هواپیماها شاخص دقیقی نباشد، اما با توجه به اینکه اهمیت آن در تعداد مسافران است، افزایش تعداد هواپیماهای خروجی و ورودی در سال گذشته نشان‌دهنده وضعیت بهبودی فرودگاهی است که در سال ۲۰۲۱ با حدود ۸ هزار و ۷۴۳ فروند هواپیما، افزایش ۵۲ درصدی ناوگان هوایی را نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد؛ این در حالی است که تعداد مذکور در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ هزار فروند هواپیما بوده است.


خسارت‌های میان‌مدت و بلندمدت


المیادین در بخش دیگری از گزارش نوشت: آنچه بیش از همه درباره پیامدهای اقتصادی تجاوز اخیر اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی سوریه نگران‌کننده است، اینکه اسرائیل به بهانه جلوگیری از ارسال فناوری نظامی ایران به حزب‌الله تلاش می‌کند ریه اقتصادی سوریه را فلج کند و دروازه ورود سوریه به جهان خارج را ببندد؛ دروازه‌ای که با توجه به تحولات منطقه‌ای روز به روز در حال گسترش است. بنابراین، اسرائیل به‌دنبال هدف قرار دادن فرودگاه‌هاست و این موضوع هیچ دلیلی جز تمایل آن‌ها به بازگرداندن وضعیت سوریه به قبل از سال ۲۰۱۳ ندارد، زمانی که فرودگاه مورد هدف گلوله‌های خمپاره تروریست‌هایی قرار گرفت که در تلاش برای خارج کردن فرودگاه از روند عادی خود بودند تا این کشور را کاملاً منزوی کنند.



در اینجا می‌توان برخی اهداف اقتصادی اسرائیل را در میان‌مدت یا بلندمدت شناسایی کرد؛ اهدافی که همچنان تابع اقدامات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف جلوگیری از وخامت اوضاع و پیامدهای شوم برای کشورهای منطقه و جهان خواهد بود:



- هشدار به شرکت‌های هواپیمایی عربی و خارجی که در حال بررسی جدی امکان انجام مجدد پروازهای خود به دمشق پس از یک دهه وقفه هستند. همچنین هشدار به شرکت‌هایی که به دلایل اقتصادی و زمانی به بررسی امکان استفاده از حریم هوایی سوریه برای انجام پروازهای خود میان شرق و غرب می‌پردازند. تل‌آویو با اقدام اخیر خود نه‌تنها به دمشق صدمه وارد می‌کند، بلکه می‌خواهد از بازگشت حرکت عادی پروازها به فرودگاه جلوگیری کند.


- تلاش برای محدود کردن پروازهای ورودی به سوریه و محاصره آن، چه به قصد بازدید معمول سالانه کارگران و مهاجران و چه به قصد تجارت و گردشگری به‌ویژه در حوزه مذهبی. هدف از همه این محدودیت‌ها اعمال فشار اقتصادی بیشتر بر دمشق است تا در بسیاری از پرونده‌هایی که روابط با دمشق و تهران هم‌پوشانی دارد، به دستاوردهای سیاسی دست یابد.



المیادین در پایان گزارش نوشت: با وجود تأثیر تحریم‌های آمریکا بر بخش هوانوردی سوریه از سال‌های قبل و در بحبوحه جنگ، این کشور توانست موانع بسیاری را پشت سر بگذارد و به عملیات پرواز محدود هواپیماها ادامه می‌دهد و حتی از ناوگان کوچک سوریه با هواپیمای بزرگ پشتیبانی کند؛ اقدامی که حتی در اوج سال‌های جنگ انجام می‌شد. بنابراین، اقدام اسرائیل تلاشی برای افزایش محاصره اقتصادی دو شرکت فعال هواپیمایی سوریه است و می‌خواهد سایر نهادهای مرتبط با بخش حمل‌ونقل هوایی از سویی و به‌طور کلی کشور را از سوی دیگر زیر فشار قرار دهد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/

انتهای پیام/

ارسال نظر