صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
گرایلی عنوان کرد؛

کم‌توجهی در آشنایی جوانان با مهارت‌، کارآفرینی و عرصه دانش‌بنیان

یک پژوهشگر و محقق تأکید کرد: در به‌کارگیری و ارتباط دادن جوانان و تحصیلکردگان با مهارت‌آموزی، کارآفرینی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط علم و دانش و صنعت کم‌توجهی شده است.
کد خبر : 664294

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از گنبدکاووس، علی‌رضا گرایلی در همایش تخصصی زیورآلات سنتی استان گلستان که با حضور مسئولان با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان گنبدکاووس در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی باید از ظرفیت عظیم جوانان تحصیل‌کرده‌ برای رشد و پیشرفت کشور استفاده کنیم. در ۴۰ سال اخیر و در دوران بعد از انقلاب در تربیت نیروی انسانی و تحصیل‌کرده در همه رشته‌ها خوب عمل کردیم و آنان توانسته‌اند در همه نقاط کشور خدمت‌رسانی کنند و اثرگذار باشند.


وی افزود: با وجود موفقیت در آموزش و نیروهای تحصیل‌کرده در به کار بستن و ارتباط دادن آنان با مهارت‌آموزی، کارآفرینی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط علم و دانش و صنعت کم‌توجهی شده و نتوانستیم به خوبی در راستای رشد و توسعه پیشرفت کشور، آنان را به کار بگیریم و به خوبی آنان را هدایت کنیم به همین دلیل این حجم نیروها دچار رکود شدند و در ۱۰ سال گذشته کشور به جای رفتن به سمت کسب‌وکارهای سازنده، مفید و کارآفرینی تبدیل به انباری از بنگاه‌های خریدوفروش‌های اتومبیل و آپارتمان خالی شده و به جای اهمیت پیدا کردن سرمایه‌های انسانی، حرفه، هنر و شرکت‌های فناور، خانه و ماشین تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که هیچ‌کدام از آنها در رشد و توسعه اقتصاد کشور نقشی ندارند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش اضافه کرد: علم، عالم و دانش خوب بوده؛ اما دانش باید در خدمت توسعه باشد، عالم بی‌عمل مانند زنبور بی عسل است. باید علوم بی‌فایده از دروس مدارس و دانشگاه‌ها حذف و تبدیل به علوم و مهارتی شود. دانش تجربی بومی‌ در رشته‌های مختلف تبدیل به کسب‌وکارهای مهارتی و دانشگاهی شده و تغییر این رویکرد را در همه بخش‌های آموزشی کشور نظاره گر هستیم که امیدواریم با همت والا هر چه زودتر به این اهداف برسیم.


گرایلی عنوان کرد: خدای متعال و پیامبران الهی پیوسته انسان‌ها را به کار و تلاش و کوشش فراخوانده و تشویق کرده‌اند؛ در قرآن کریم نیز آمده؛ لیس الانسان الا ما سعی، یعنی هر انسانی در گروه تلاش و پشتکار خویش است و در نتیجه هر خانواده، جامعه، کشور و تمدنی در گرو تلاش‌ها و پشتکار مردم خویش خواهد بود.تمدن‌های بشری و همه دستاوردهای بشر در طول تاریخ همگی به‌واسطه کار و تلاش بی‌امان و خستگی‌ناپذیر انسان‌ها حاصل شده و کار کردن سبب کسب درآمد می‌شود، بیکاری را از بین می‌برد و در نهایت فقر را از جامعه می‌زداید. جامعه‌ای که در آن کار باشد با نشاط و امید به آینده آن بیشتر بوده؛ اما دنیای امروز دنیای متفاوتی بوده و علاوه بر کار نیاز به عنصر دیگری است. در واقع کار و اشتغال شرط لازم بوده؛ اما کافی نیست شرط لازم و کافی آن است که علاوه بر کار نیاز به دانش داریم.


این پژوهشگر و محقق ادامه داد: در همه زمان‌ها، دانایی توانایی آورده؛ اما در عصر حاضر به دلیل رقابت کالاها و بازارهای جهانی، خلاقیت و نوآوری در تولید محصولات، داشتن دانایی و روش‌های خلاقانه، اثرگذارتر بوده؛ بنابراین هیچ کاری در جهان نیست مگر آنکه رمز پیروزی و کلید موفقیت آن علم و دانش باشد. این علم و دانش بود که آتش هیزم را تبدیل به صنعت نفت گاز و پتروشیمی کرد و چاپارخانه‌های گذشته برای اعلان‌های عمومی و ابلاغ پیام‌ها را تبدیل به گوشی‌های تلفن همراه و موبایل کرده تا در یک ثانیه پیام به همه دنیا مخابره شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش گفت: در قرآن کریم به جایگاه علم و عالم اهمیت بالایی داده شده«یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتوا العلم و درجات» یعنی خدای متعال کسانی را که صاحب علم هستند را درجات بالاتری قائل شده است. برخی از کشورها از همین موقعیت‌ها استفاده کرده و با تولید دانش‌بنیان و ساخت یک گوشی ۵۰ تا ۱۰۰ گرمی با فروش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار به سود ۷۰ میلیارد دلاری رسیده‌اند. در بعضی از کشورها با همین علم و دانش و خلاقیت نوآوری در بخش گردشگری توانسته‌اند بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کنند.


گرایلی توضیح داد: فراگیری علم و دانش زمانی مفید است که همراه عمل باشد. انبارکردن علم، تجربه و فراگیری آن در ذهن خیلی اثربخش نیست. باید تجربه را به کار بست و ذهن را درگیر مسئله کرد تا انتقال تجربه به خوبی صورت گیرد. هنگام درگیری فیزیکی با مسئله است که قدرت یادگیری و ماندگاری آن در ذهن انسان به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد و به همین سبب بوده که رویکرد دانشگاه‌ها در سالیان اخیر از نسل‌های اول و دوم یعنی آموزش محوری و پژوهش محوری به سمت نسل‌های سوم و چهارم یعنی کارآفرینی و مهارت محوری و فناور تغییر یافته‌اند تا آموزش حافظه محور تبدیل به مسئله محور شده و در نهایت با کسب مهارت، سبب کارآفرینی شود.


وی مطرح کرد: کشوری که نتواند دانش مهارتی مردم را بالا ببرد و از این مهارت‌ برای اقتصاد ملی بهره‌برداری کند، توسعه نمی‌یابد. آینده هر ملتی توسط نیروهای مهارت دیده آن کشور رقم می‌خورد. دانشگاه‌های نسل سوم به این سمت حرکت کردند. ایجاد مراکز رشد، دانشکده‌های مهارت، پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها همگی در همین راستا تأسیس یافتند در این میان شناسایی کسب‌وکارهای بومی مانند زیورآلات محلی و برخی دیگر از رشته‌ها و تعریف میان رشته‌های دیگر می‌تواند با علم و دانش روز و با خلاقیت و نوآوری در دانشگاه‌ها ترکیب شود و ابزاری برای توسعه منطقه و حتی برای رشد صنعتی کشور قرار گیرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش تأکید کرد: باید قدر پیشکسوتان را بدانیم. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید بزرگ‌ترین استاد تجربه است انسان با تجربه مسیرهای زیادی را تجربه کرده و سعی و خطاهای زیادی را انجام داده فوت‌وفن و راهکارهای زیادی را با کار عملی یاد گرفته و استفاده از این تجربیات و انتقال این تجربیات می‌تواند در کنار فراگیری علم و دانش مسیر رسیدن به موفقیت را هموارتر کند.


جایگاه زیورآلات ترکمن در تبلور خلاقیت و هنر


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان هم با بیان جایگاه ارزنده زیورآلات ترکمن در تبلور خلاقیت و هنر دست مردم استان، گفت: این نهاد به دنبال این است تا یکی از شهرهای فعال استان در زمینه زیورآلات ترکمن را به ثبت ملی برساند.


رحمان فرمانی ادامه داد: برگزاری این همایش با همکاری میراث فرهنگی و مسئولان دانشگاهی شهرستان فرصت بسیار خوبی برای معرفی هنر زیورآلات سنتی ترکمن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و فاخرترین آثار صنایع‌دستی کشور است.


اهمیت و مزایای صنایع‌دستی در کشور


استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس نیز در همایش زیورآلات سنتی استان گلستان در رابطه با کسب‌وکار و صنایع‌دستی با تعریفی از مفهوم صنایع‌دستی بر اهمیت و مزایای آن در کشور ازجمله ایجاد اشتغال پایدار، انتقال فرهنگ و اصالت، بسترساز گردشگری، ایجاد آن با سرمایه کم و... تأکید کرد.


زهرا الداغی درباره بازار زیورآلات سنتی ترکمن عنوان کرد: در عرضه و تولید زیورآلات و فراوری و بسته‌بندی با وجود تقاضا و مصرف زیاد در کشور با کمبودها و نقایصی روبرو هستیم که در صورت برطرف شدن آنها می‌توان به توسعه و رونق این کسب‌وکار امیدوار بود. با آموزش مهارت در صنایع‌دستی می‌توان خلاقیت و نوآوری در این حرفه را بالا برد تا با استفاده از روش‌های نو در طراحی و فروش آنلاین به توسعه این کسب‌وکار کمک کرد. با حمایت از هنرمندان و پیشکسوتان می‌توان گامی در احیای و حفظ این هنرهای اصیل ایرانی برداشت.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر