خیرالدین: صنایع خودروسازی باید از توانمندیهای دانشگاهها استفاده کنند/ راهاندازی پارک صنعت خودرو
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، علی خیرالدین در همایش «ظرفیتهای همکاری شرکتها و نهادهای دانشبنیان و گروه صنعتی ایرانخودرو» که با حضور علیرضا منادیسفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عزتالله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) برگزار شد، از نوآوری در صنعت خودرو بهعنوان یک ضروت و نه یک انتخاب یاد کرد.
خیرالدین پس از ارائه آمار و اطلاعاتی پیرامون زیست بوم فناوری و نوآوری کشور بهویژه پارکهای علم و فناوری، به تشریح راهبردهای معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف پرداخت.
وی به نرخ بالای ثبت اختراعات در صنعت خودرو توسط شرکتهای پیشتاز و نوآور این صنعت اشاره کرد و افزود: که تویوتا در سال ۲۰۲۰ به ثبت ۲ هزار و ۷۵۳ اختراع اقدام کرده است که به معنای ثبت ۷ پتنت در هر روز است. شدت تحقیق و توسعه (سهم هزینهکرد تحقیق و توسعه از فروش) در شرکتهای مطرح خودرویی دنیا حدود ۶ درصد است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکرد نوآوری باز از سوی شرکتهای بزرگ صنعتی، گفت: خودروسازان باید از ظرفیتهای چشمگیر موجود در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور که در مجموعههایی نظیر دانشگاهها، پژوهشگاهها و شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد کشور است بهرهبرداری کنند.
خیرالدین به زمینههای همکاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با گروه صنعتی ایران خودرو حول همکاری در زمینه تاسیس پارک علم و فناوری یا پردیس فناوری و نوآوری تخصصی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: همکاری در تعریف طرحهای فناورانه پرچمدار و جریانساز با رویکرد نوآوری باز با همکاری دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری؛ همکاری در برنامههای معاونت فناوری و نوآوری در راستای تجاریسازی فناوری و اشتغالآفرینی دانشبنیان (گرنت فناوری، پسادکتری نوآوری، دستیار فناوری و طرح ملی ترویج کارآفرینی)؛ وهمکاری در تعریف نیاز و جمعآوری ایدهها برای مسائل فناورانه ایران خودرو در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) از دیگر زمینههای همکاری است.
منادیسفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: ارتقای بهرهوری امری مغفول در صنعت خودروی کشور است که در قانون حمایت از دانشبنیانها تلاش کردیم انگیزهها رادر این باره ارتقا دهیم. اگر دانشبنیان نباشیم امکان زندگی خوب را نخواهیم داشت. ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت دانشبنیان ما سال گذشته، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند این درحالی است که سال ۹۹ این شرکتها حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند، یعنی در سال گذشته میزان فروش این شرکتها دو برابر شد که اهمیت ضرورت به دانشبنیانها را بیش از پیش نشان میدهد.
خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این همایش از راهاندازی مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش این گروه خبر داد که در همکاری با شرکتهای دانشبنیان بهمنظور ارتقای کیفی تولید صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان گفت: در طول مسیر توسعه و پیشرفت، نیازمند بهرهوری و کارایی هستیم و قطعا با حرکت به سمت توسعه نیازمند بهرهوری و کارایی بیشتری هستیم که شرکتهای فناور و دانشبنیان میتوانند دو هدف یاد شده را دنبال کرده و نسبت به تحقق آن اقدام کنند.
اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز ضمن تاکید بر اینکه مشکل عمده صنعت خودرو کشور در مدیریتها و ساختارها است؛ خواستار رقابتی شدن این ساختارها و بهرهگیری از ظرفیتهای بخش خصوصی شد.
در پایان، مدیرعامل ایران خودرو ضمن استقبال از راهبردهای عملیاتی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، از تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو و بهکارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیتهای آنها در قالب طرح دستیار فناوری و گرنت فناوری خبر داد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/