سهم اندک ایران از اقتصاد دیجیتال جهان با وجود ظرفیتهای گسترده داخلی!
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تولید ناخالص ملی یکی از مهمترین متغیرهایی است که حجم اقتصاد کشورهای مختلف جهان با آن سنجیده میشود. در حقیقت تولید ناخالص ملی ارزش واقعی تمامی اجناس و کالاهایی است که درون مرزهای جغرافیایی یک کشور تولید میشود و با توجه به اهمیت بالای این نوع درآمد دولتها در سراسر جهان میکوشند با حمایت از صنایع داخلی بستر لازم برای بالا بردن درآمد تولید ناخالص ملی را فراهم کنند.
اگرچه برای ارزیابی درآمد تولید ناخالص ملی تمامی محصولات و کالاهایی داخلی دارای اهمیت هستند ولی در سالهای اخیر صنعت فناوری اطلاعات به دلیل ارائه محصولات کاربردی و مورد نیاز عموم مردم به شدت مورد توجه قرار گرفته و سایر صنایع را تحت تأثیر قرار داده است. حجم درآمدزایی صنعت آیسیتی در برخی از کشورهای دنیا به حدی است که عمده تولید ناخالص ملی این کشورها به کالاهای تولید شده در صنعت فناوری اطلاعات اختصاص دارد. طبق گزارشهای منتشر شده از سوی نهادهای معتبر بینالمللی ارزش بازار تولید ناخالص ملی در سطح جهان تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد دلار میرسد و قطعاً فناوری اطلاعات بخش بزرگی از این بازار را شامل میشود. به عنوان مثال ارزش این بازار ICT در کشور ژاپن تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۴۴۹.۵ میلیارد دلار و این در حالی است که کل درآمد ناخالص ملی ژاپن در همین سال ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است.
توسعه ارتباطات و ارتقای کیفیت فناوریهای کاربردی در صنایع گوناگون سبب شکلگیری شاخهای جدید از اقتصاد با نام اقتصاد دیجیتال شده است. طبق بررسیهای صورت گرفته درآمد ناشی از فروش و عرضه خدمات و سرویسهای صنعت فناوری اطلاعات پس از همهگیری بیماری کرونا در سراسر جهان تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرد و مردم بیش از گذشته به استفاده از ابزارهای هوشمند تمایل پیدا کردند. در این وضعیت کشورهای توانمند در حوزه آیسیتی کوشیدند سهم عمدهای از این بازار را به خود اختصاص دهند. به دلیل روند توقف ناپذیر توسعه فناوری اطلاعات در جهان سیاستمداران و مسئولان اجرایی در کشورهای مختلف در تلاش هستند تا ضمن برنامهریزی دقیق به بازار ICT بینالمللی ورود کرده و یا جایگاه کشور خود را در این حوزه ارتقا دهند.
باتوجه به ظرفیت بالقوه صنعت فناوری اطلاعات ایران و دستاوردهای ارزشمند مهندسان جوان کشورمان در این حوزه هم اکنون ایران یکی از پایگاههای تولید و صادرات فناوری در جهان محسوب شده و بسیاری از سرویسها و کالاهای فناورانه ایرانی در اقصی نقاط جهان و به ویژه در کشورهای غرب آسیا مورد استفاده قرار میگیرند. البته با وجود تلاشهای گستردهای که در صنعت آیسیتی کشورمان صورت گرفته و همچنان ادامه دارد ولی هنوز فاصله زیادی بین ارزش بازار این صنعت در ایران با سایر کشورها وجود دارد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران تولید ناخالص ملی کشور در سال ۱۴۰۰ برابر با ۷۵۳ میلیارد دلار بوده و حدود ۴۵ میلیارد دلار از این درآمد به اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد. در واقع بیش از ۶.۸۷ درصد درآمدزایی تولید ناخالص ملی در ایران مربوط به اقتصاد دیجیتال است که به گواه کارشناسان این میزان از درآمدزایی در صورت اتخاذ تدابیر کارآمد از سوی دستگاههای متولی امر تا حد قابل توجهی افزایش مییابد.
آنچه امروز صنعت فناوری اطلاعات و لزوم توسعه اقتصاد دیجیتال را برای ایران حیاتی ساخته است صرفاً ارزش ریالی بالای این حوزه نیست بلکه امروزه در جهان ICT نقش کلیدی در بالا بردن توان علمی و دفاعی کشورها دارد و جامعهای که از توانمندی کافی در این زمینه برخوردار نباشد نه تنها امکان رقابت عرصههای علمی را ندارد بلکه به شدت در خطر آسیبپذیری قرار میگیرد. حوادث و جریانهای متفاوتی در گوشه و کنار جهان نشان داده است گروههای مختلفی تحت حمایت دولتهای استکباری میکوشند از طریق حملههای سایبری زیرساختهای ارتباطی و خدماتی کشورهای مختلف را نابود و یا دچار اختلال کنند.
بیشتر بخوانید:
پیش به سوی ملیسازی فضای سایبری/ نخبگان جوان به مقابله با تهدیدات سایبری برمیخیزند
فناوری اطلاعات بستر نوآوری را در هر منطقه و محدودهای از جهان فراهم کرده و فرصتهای شغلی گستردهای را برای آحاد مختلف جامعه به وجود آورده است. از همین رو لازم است دولت با ایجاد زیرساختها مسیر توسعه فناوری در کشور را فراهم کرده و فرصت شکوفایی هزاران جوان خلاق ایرانی را فراهم کند. نمونهای بارز از تحول ناشی توسعه فناوری اطلاعات در کشور راهاندازی هزاران کسب و کار اینترنت در بستر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی است. این تحول علاوه بر کاهش وابستگی مستقیم طیف وسیعی از جامعه به خدمات دولتی موجب رونق گرفتن فرایندهای اقتصادی و رفع نگرانی جوانان آماده کار میشود.
انتهای پیام/۴۱۴۴
انتهای پیام/