صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۹ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

فروش خودرو صفرکیلومتر بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ در اروپا ممنوع شد

پارلمان اروپا به ممنوعیت موثر در فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ رای داد.
کد خبر : 663757

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، پارلمان اروپا روز چهارشنبه هشت ژوئن (۱۸ خرداد)‌ به ممنوعیت مؤثر در فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ رأی داد.


نمایندگان پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه با این رأی خودروسازان را ملزم می‌کنند تا از این طریق انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا اواسط دهه آینده ۱۰۰ درصد کاهش دهند. این دستور به معنای ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.


قانون‌گذاران اتحادیه اروپا همچنین کاهش ۵۵ درصدی دی‌اکسید کربن از خودروها را تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ تائید کردند.


این طرح با ۳۳۹ رأی موافق، ۲۴۹ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع به تصویب رسید.


خودروها، در حال حاضر عامل ۱۲ درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. حزب محافظه‌کار «مردم اروپا» بزرگ‌ترین گروه قانون‌گذاران پارلمان به دنبال مصالحه‌ای بود که می‌توانست قدرت پیشنهادات را کم‌رنگ کند و باعث شود تا فروش خودروهای هیبریدی ادامه پیدا کند. با این حال پیشنهاد اعضای این حزب با شکست سنگین روبرو شد و از سوی دیگر تلاش سبزها برای جلو بردن ضرب‌الاجل تا سال ۲۰۳۰ روی موفقیت ندید.


پس از رأی‌گیری پاسکال کانفین، رئیس کمیته محیط‌زیست اتحادیه اروپا از این طرح استقبال کرد و موضع پارلمان اروپا را یک پیروزی مهم دانست.


با این حال مخالفان این طرح معتقدند که این رأی تصمیمی علیه نوآوری و فناوری است.


دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو پیش از تصویب توافق نهایی، باید در موضوع الزامات سخت‌گیرانه‌تر درباره آلایندگی خودروها نظرات نهایی خود را اعلام کنند.


در صورت تصویب نهایی این طرح از سوی کشورهای اتحادیه اروپا، ضرب‌الاجل سال ۲۰۳۵ برای خودروسازان آلمان سخت خواهد بود چراکه این خودروسازان روی خودروهای قدرتمند و گران‌قیمت با موتورهای احتراقی (درون‌سوز) تمرکز کرده‌اند و درعین‌حال در حوزه خودروهای برقی از رقبای خارجی عقب مانده‌اند.


این طرح که روز گذشته به تصویب پارلمان اروپا رسید سال گذشته از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود.


طبق گزارش انجمن خودروسازان اروپا، خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی ۱۸ درصد از خودروهای سواری جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا را در سال گذشته تشکیل دادند.


انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر