صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۴ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

کتاب‌خوانی راهکاری برای بهبود مهارت خواندن

مدیر دبستان پسرانه سمای سقز و رتبه دوم جشنواره تجارب برتر کردستان گفت: کتاب‌خوانی به‌عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی برای افزایش بهبود خواندن به‌ویژه در سطح درک متن از سوی متخصصان حوزه زبان‌آموزی پیشنهاد می‌شود.
کد خبر : 663104

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از سقز، طرح وریا نوروزی مدیر دبستان پسرانه سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز با نام «داستان‌گویی به مناسبت شب یلدا و در راستای طرح خوانا» بعد از کسب رتبه نخست میان مدیران شهرستان سقز به مرحله استانی راه یافت و در نهایت در مرحله استانی با کسب عنوان رتبه دوم در جشنواره تجارب برتر مدیران ابتدایی استان کردستان به‌عنوان یکی از تجارب برتر و ابتکارات مدیران دوره ابتدایی استان کردستان برگزیده شد.


وریا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در سقز در این باره اظهار کرد: در طرح ابتکاری که با هدف بهبود مهارت‌های زندگی و تقویت مهارت خوان‌داری(قدرت خواندن) به مناسبت یلدا برگزار شد، دانش‌آموزان با استفاده از داستان‌های فولکلور با همراهی خانواده‌ها و با راهنمایی معلمان کلاسی داستان‌نویسی و داستان‌گویی را تمرین کرده و فضایی متنوع و شاد را در مدرسه تجربه کردند.


وی با تأکید بر این مهم که خواندن از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان در دوره ابتدایی، آن را می‌آموزند و اساس یادگیری‌های آنان در دوران تحصیل را شکل می‌دهد، افزود: کتاب‌خوانی به‌عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی برای بهبود مهارت خواندن به‌ویژه در سطح درک متن از سوی متخصصان حوزه زبان‌آموزی پیشنهاد می‌شود.


مدیر سمای سقز گفت: اعتقاد نداشتن به نقش کتاب در زندگی و تأثیر آن بر مهارت‌های خوان‌داری دانش‌آموزان موجب به حاشیه رفتن کتابخوانی شده؛ بنابراین و با در نظر گرفتن عملکرد دانش‌آموزان مدرسه در مهارت‌های زبانی و با پیشنهاد مدیر مدرسه و تصویب شورای مدرسه با توجه به اینکه دبستان نیز جزء مدارس مجری طرح خوانا بود، جلسه‌ای با دستور بهبود و تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان و همسو با طرح خوانا تشکیل شد. خوانا طرحی بود که از سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سعی داشت با تلفیق مهارت‌های زندگی با مهارت‌های زبان‌آموزی (گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) در راستای تقویت مهارت‌های زبانی گامی روبه‌جلو در دوره ابتدایی باشد.


نوروزی اضافه کرد: پس از طرح در شورای آموزشی مدرسه برنامه‌ای در راستای دستیابی به اهدافی مانند تقویت و بهبود مهارت صحبت کردن در دانش‌آموزان، تقویت و بهبود مهارت روخوانی(دانش‌آموزان پایه دوم و سوم)، تقویت و بهبود روخوانی و درک متن (دانش‌آموزان دوره دوم)، آشنایی دانش‌آموزان با ادبیات محلی، آشنایی دانش‌آموزان با رسم و رسوم شب یلدا و کسب تجربه دانش‌آموزان از یادگیری به‌عنوان فرآیندی لذت‌بخش و پس از اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و والدین در شب یلدا برگزار شده و در نهایت از نفرات برتر با اهدای لوح یادبود و هدایایی سپاس تجلیل شد.


وی در راستای افزایش علاقه دانش‌آموزان به کتاب و کتاب‌خوانی پیشنهاد کرد که مواردی مانند توجه به فرهنگ‌های محلی و بومی، در نظر گرفتن جامعه چندفرهنگی در ایران، ارائه برنامه‌های زبان‌آموزی در قالب طرح‌های متفاوت با آموزش سنتی، درگیر کردن خانواده‌ها ازلحاظ معرفتی و نگرشی با اهمیت کتاب، مطالعه و اتخاذ تدابیری برای بهبود و افزایش همراهی خانواده‌ها با مدرسه و دانش‌آموز به‌عنوان نیمه فرآیند آموزشی در برنامه‌های مدارس در نظر گرفته شود.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر