صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۴۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

رئیس بانک مرکزی: در دو زمینه خداوند به ما عنایت کرد، یکی تورم و دیگری کنترل بازار ارز

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه تمام صرافی‌ها خرید و فروش ارز روزانه‌شان را در سایت مربوطه ثبت می‌کنند، گفت: این سایت به صورت خودکار هر ساعت، میانگین خرید و فروش ارز را نشان می‌دهد.
کد خبر : 66203

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، "ولی الله سیف" در نشست تخصصی مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا ویژه روسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی سراسر کشور درباره اعلام نرخ ارز در فضای مجازی، گفت: بانک به تنهایی نمی‌تواند در ثبات نرخ ارز ایفای نقش کند، اما مسئولیت اصلی به عهده بانک مرکزی است. عواملی که باعث ایجاد اخلال در تحقق اهداف اقتصادی می‌شوند را بررسی می‌کنیم و با تعامل بانک مرکزی و نیروی پلیس می‌توان آن را حل کرد.


وی افزود: ایجاد تعامل در اقتصاد یکی از بحث‌ها بوده و در تابستان 92 تورم بالای 45 درصد و تورم متوسط بالای 40 درصد بوده است. ما شاهد قیمت ارز 3 هزارو 900 تومانی هم بوده‌ایم و تورم روز به روز باعث تغییر قیمت ارز می‌شد.


سیف باتوجه به تاثیر تورم بالا در سرمایه گذاری ادامه داد: در آن شرایط هیچ سرمایه‌گذاری جرأت سرمایه‌گذاری نداشت و اگر هم سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت با دوره زمانی هر چه کوتاه‌تر بود. با توجه به این شرایط در اقتصاد تصمیمات کوتاه‌مدت بازرگانی، خرید و فروش و سفته‌بازی صورت می‌گیرد. شروع کار دولت نهم را با از بین بردن این تصمیمات و رسیدن به آرامش آغاز کرده ایم. یکی از کارها کاهش تورم بود، به طوری که به 2/13 درصد رسیده است که دستاورد بسیار بزرگی است. سال 93 بعد از دو سال پی در پی رکود به 3 درصد رشد رسیدیم، این درحالی است که وقتی نرخ ارز در بازار روسیه دو، سه برابر افزایش پیدا کرد، روسیه 85 میلیارد دلار برای حل این معضل در بازار ریخت که ما چنین بنیه و امکاناتی را نداشتیم.


رئیس بانک مرکزی گفت: در دو زمینه خداوند به ما عنایت کرد: یکی از آنها بحث تورم و دیگری کنترل بازار ارز بود. در خصوص ارز سامانه‌ای ایجاد کردیم که به صورت آنلاین کلیه خرید و فروش‌های صراف‌ها در آن ثبت می‌شود و هر ساعت این خرید و فروش‌ها را محاسبه می‌کنند و نرخ متوسط خرید و فروش را اعلام می‌کنند و در پایان هر روز هم نرخی اعلام می‌شود نرخ خرید و فروش روزانه را هم اعلام می‌کنند. برای داشتن ثبات در بازار ارز باید جلوی اخلال‌ها را گرفت، این کار بازار را به سمت تعادل و منطق می‌کشاند و کسی نمی‌تواند روی آن نرخ تعیین کند.


به گفته سیف، صرافی‌ها موظف هستند قیمت خرید و فروش ارز را در مغازه‌هایشان اعلام کنند. از سوی دیگر تمامی صرافی‌ها باید مجوز داشته باشند و با مراجعه به بانک مرکزی صرافی‌هایی که تا کنون مجوز نداشته اند، در صورتی که واجد شرایط هستند می‌توانند مجوز را کسب کنند و بعداز گرفتن مجوز، آنها تابع مقررات هستند.


وی یکی دیگر از مشکلات را موسسات بانکی غیر مجاز اعلام کرد و گفت: این موسسات در شروع کار به نظر مشکلی ایجاد نمی‌کنند و کسی متوجه مشکل نمی‌شود اما بعد از مدتی مشکلاتی را ایجاد می کنند که باعث برهم زدن آرامش اقتصادی و تعادل رو به رشد اقتصاد است.تاکنون آماری از این سایت ها در دست نداریم اما می دانیم که سایت های غیرمجاز نرخ خود را از بازار دریافت می کنند.


رئیس بانک مرکزی بیان داشت: نیروی انتظامی در رابطه با شناسایی افرادی که روند طبیعی اقتصادی و نرخ ها را از مسیر خارج می کنند، همکاری های خوبی داشته است؛ افراد نمی توانند در خیابان ها معاملات کاغذی کاذب انجام دهند چرا که این امر اخلال در بازار ارز ایجاد می کنند.


سیف ادامه داد: وزارت تعاون مجوزهایی را به موسسات مالی غیرمجاز ارائه داده بود، این موسسات به شکل هسته ای و بدون اطلاع بانک مرکزی شکل می گرفت که متأسفانه از چارچوب مجاز فراتر رفت و به تدریج به موسساتی در حجم گسترده تر شکل گرفت و منابع مردمی را در معرض خطر قرار داد.


رئیس بانک مرکزی درباره جابجایی پول برای تبلیغات انتخابات، تصریح کرد: بانک مرکزی به دلیل برخورداری از سامانه ردیابی می تواند هر گونه جابجایی پولی را متوجه شود و پس از بررسی موارد، در صورت لزوم نتایج آن را اعلام کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر