«نقشهبرداری مغز»؛ ایدهای برای بیماران روانی در راستای کاهش داروهای افسردگی
نجوا هادیزاده شیرازی در حاشیه برگزاری نمایشگاه رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی در مصلای تهران که با ایده «نقشهبرداری مغز» در این رویداد شرکت کرده است به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: هسته پژوهشی که ایده آن را مطرح کردم و در حال استقرار در مرکز رشد دانشگاه است «نقشهبرداری مغز» نام دارد.
وی با حضور در غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه عصر امید اضافه کرد: «نقشهبرداری مغز» فرایندی است که در آن امواج مغزی (از مغز در شرایط مختلف پایش میشود) مورد آنالیز قرار میگیرد و این امواج در شرایط مختلف روحی، بیماریهای مختلف روان تنی مانند اضطراب و ADHD تغییر میکنند.
بیشتر بخوانید:
ارتقای «تشک مواج» برای جلوگیری بیشتر از زخمهای فشاری
دعوت از آحاد مردم برای بازدید از دستاوردهای فناورانه دانشگاه آزاد
تولید لواشک زرشک و عناب ارگانیک و مناسب برای میان وعده کودکان
دکتری تخصصی بیوفیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن عنوان کرد: سیستمهایی مبتنی بر نقشهبرداری مغز و آنالیز امواج مغزی مانند دستگاههای نوروفیدبک کمک میکنند تا به بیمار یا مراجع آموزش داده شود که چگونه بتوانند این امواج مغزی را کنترل کنند.
هادیزاده شیرازی متذکر شد: بدیهی است که این تکنیکها درمانهای مبتنی بر دارو و نیاز به دارو را کاهش میدهد و به این ترتیب میتواند وابستگی به دارو و عوارض داروها در بیمار را کم کند، از سوی دیگر معمولاً اثرات ماندگاری دارد.
وی تبیین کرد: متأسفانه تکنیکهایی مانند نوروفیدبکی که مرتبط با هسته پژوهشی است، خلأهایی دارد که این خلأها نیازمند کار پژوهشی و دانشگاهی است تا این تکنیک به صورت کاملاً مدون برای جامعه ایرانی مورد استفاده قرار بگیرد.
دکتری تخصصی بیوفیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تشریح کرد: به عنوان مثال برای پایش کردن امواج مغزی روی سطح مغز، پروتکلهای دقیق و کاملاً قابل تکراری نداریم و یکسری روشهای اصولی مانند اندازهگیریهای ده بیست وجود دارد که چون معیاری برای اندازهگیری این امواج وجود ندارد، میتواند توسط اپراتور (سهواً) در آن خطا ایجاد شود.
هادیزاده شیرازی افزود: در هسته پژوهشی «نقشهبرداری مغز» میتوانیم به کمک پایاننامههای دانشجویی، طرحهای تحقیقاتی یا پروژههایی که در دست کار داریم این خلأها را پر و پروتکلها را بهینه و آن را متناسب با سن و جنس افراد و جامعه ایرانی کنیم.
وی توضیح داد: متدی که برای سایر کشورها آموزش داده میشود ممکن است در جامعه ایرانی و سنین مختلف و جنسهای متفاوت جواب ندهد، امیدواریم با بهینه کردن پروتکلها و روش کار، خدمتی به مراجعانی که به مراکز رواندرمانی مراجعه میکنند تا نتایج خوبی بگیرند و ماندگار شود، انجام دهیم.
دکتری تخصصی بیوفیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تشریح کرد: در یک جمله کارکرد هسته پژوهشی ما بهینهسازی پروتکلهای آموزش نوروفیدبک است.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/