تفکیک آموزش و پژوهش خطاست
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه تهران، محمود کمرهای در مراسم معرفی مدیرکل جدید خدمات آموزشی دانشگاه تهران، آموزش را اساس کار علمی در دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: کیفیت دانشگاه به کیفیت آموزش دانشگاه است. در دنیا دانشگاهی نداریم که در پژوهش قوی و بنام و شناختهشده باشد ولی آموزش ضعیفی داشته باشد.
وی افزود: بدون آموزش قوی نمیتوان کار پژوهش قوی انجام داد. یک دانشجویی آموزشدیده خوب و قوی میتواند یک پژوهش خوب و قوی ارائه بدهد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران تأکید کرد: آموزش از پژوهش جدا نیست. با ترکیب آموزش و پژوهش، فناوری تولید میشود و تولید یک فناوری و یک محصول جدیدی بدون تربیت یک محقق قوی و فردی که آموزش قوی دیده باشد، ممکن نیست.
وی تصریح کرد: تفکیک آموزش و پژوهش خطاست، آموزش دانشگاه پایه و اساس کار دانشگاه است و آموزش خوب و قوی سرآغاز فعالیتهای علمی برای دانشگاه و کشور است.
کمرهای در پایان با تأکید بر حفظ کیفیت در امور آموزشی، گفت: در همه فرایندهای آموزشی باید کیفیت ملاک عمل قرار بگیرد زیرا مسائل روزمره و گذرا تمام میشوند، ولی آنچه که میماند کیفیت است.
در ادامه این مراسم، علی طاهری میرقائد، مدیرکل سابق خدمات آموزشی دانشگاه تهران از سامانه سپاری، بازنگری آئیننامههای آموزشی مقاطع مختلف، اسکن همه مدارک دانشجویان قدیمی و اسناد آموزشی به عنوان اقدامات اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه در سالهای اخیر نام برد.
وی از بازنگری و تصویب دستورالعمل تدوین پایاننامهها، صدور و ارسال گواهیهای اشتغال به تحصیل به صورت الکترونیکی، تأیید معافیتهای نودانشجویان از طریق سامانه epolice، تسهیل در روند صدور دانشنامهها به عنوان دیگر اقدامات حوزه خدمات آموزشی دانشگاه تهران یاد کرد.
مدیرکل سابق خدمات آموزشی این دانشگاه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن، گفت: در این دوره مشکلاتی برای برگزاری کلاسهای غیرحضوری وجود داشت و بعضاً دانشجویانی بودند که ابزار لازم برای استفاده از این کلاسها را نداشتند؛ که طی هماهنگی با معاونتهای دانشجویی و فرهنگی تسهیلاتی برای تهیه لپتاپ و گوشی هوشمند برای آنان در نظر درگرفته شد.
وی ارائه خدمات آموزشی در شرایط شیوع کرونا و موفقیت دانشگاه تهران در این دوره را حاصل انسجام بین مسئولان و کارشناسان آموزشی دانست و افزود: قطعاً بدون همراهی و همدلی کارشناسان و مسئولان آموزش این موفقیتها میسر نبود.
بازنگری آئیننامهها، پیادهسازی مصوبات شورای آموزشی، تهیه دستورالعمل برای پذیرفتهشدگان جدید در دوره کرونا، استقرار میز خدمت برای پاسخگویی به دانشجویان و مراجعان از دیگر خدماتی بود که مدیرکل سابق خدمات آموزشی دانشگاه به آن پرداخت.
طاهری میرقائد در پایان با بیان اینکه در دوره کرونا زیرساختهای خوبی در دانشگاه ایجاد شد، تاکید کرد: این ظرفیتها زمینه مناسبی برای آموزش ترکیبی در دانشگاه ایجاد کرده است.
محمد میرهای، مدیر کل جدید خدمات آموزشی دانشگاه تهران نیز به اهمیت نیروی انسانی در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: با توجه با سابقه بالای کارکنان بخش آموزش، اگر اندیشهای برای جانشینپروری این نیروها صورت نگیرد، در آینده دچار چالش اساسی در بخش نیروی انسانی خواهیم شد.
وی ترمیم نیروی انسانی، بهبود سرمایههای انسانی و بهبود شرایط کارکنان آموزش را از جمله برنامههای اداره کل خدمات آموزشی در آینده برشمرد.
میرهای با تأکید بر ادامه سامانه سپاری در بخشهای مختلف آموزش، گفت: معتقدیم با سامانه سپاری فرایندها، اصولی مانند شفافیت، دقت، سرعت و پاسخگویی بهتر رعایت میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ارتباط بیشتر و بهتر با دانشکدهها و واحدهای دانشگاه، تفویض اختیار به صف و همچنین توجه بیشتر بر فرایندهای آموزشی در بخش دانشجویان بینالملل تاکید کرد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/