احمدی: توسعه گفتمان جمعیت در دانشگاهها ضروریست
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید احمدی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت بر ضرورت توسعه گفتمان جمعیت بین دانشجویان واساتید تاکید کرد و گفت: از روشهای گوناگون برای توسعه گفتمانسازی مسائل جمعیت در بین دانشجویان، اساتید و کادر درمان که بخشی از آنها مستقیما در خصوص بهداشت باروری، ناباروری، سقط، زایمان و غیره با بدنه جامعه در ارتباطاند بهره میبریم.
احمدی ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: بعد نگرشی و فرهنگسازی در حوزه افزایش جمعیت از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری در پیام به فعالان حوزه جمعیت، علاوهبرآنکه کنشگری در راستای عبور از بحران جمعیت را یک فریضه دانستهاند ، به نقش مراکز فرهنگساز در این زمینه تأکید میکنند و به فرهنگسازی در نظام بهداشتی نیز اشاره ویژه دارند و بعد از آن عوامل اقتصادی نقش موثر دارند و مطالعه عملکرد دیگر کشورهای موفق در عرصه جمعیتی نیز به ما ثابت میکند که باید راهبردهای اقتصادی و فرهنگی با پیش تازی عرصه فرهنگی پیگیری شود.
وی در خصوص نقش رسانهها را در عرصه فرهنگسازی افزایش جمعیت تصریح کرد: قانون جوانی جمعیت، نسبت به سایر قوانین موضوعه، دارای جامعیتی قابل قبول و برای گذار کشور از بحران فعلی راهگشا است ، در آن به شکل مصداقی و زمانمند بر مشوقهای مالی و وظایف دستگاهها تصریح شده ، لذا جا دارد رسانهها هر دو عرصه مطالبه مالی و نیز مقوله اصلاح نگرش اجتماعی بر فرزندآوری را دنبال کنند .
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: موضوع جمعیت مثل دیگر حوزههای اجتماعی دارای ابعاد مختلف است و یک مفهوم تک بعدی یا دو بعدی نیست ، افکار عمومی باید در همه حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی اقناع شوند، اما در خصوص وزن تسهیلات مالی، نگاه.های متفاوتی وجود دارد حتی برخی محققین معتقدند خروج از تعادل در این زمینه اثر معکوس در رفتار فرزند آوری اقشاری از جامعه دارد .
به گفته احمدی، به دلایل مختلف از جمله تغییر مفاهیم هنجاری و سبک زندگی در دو دهه اخیر پیش ذهنیتی اولیه ایجاد شده که فرزندآوری را صرفا با اقتصاد خانواده گره میزند و این انگاره هم از سوی قاطبه جامعه و هم از سوی برخی مسئولان همچنان وجود دارد اما این مشوقها و تسهیلات بیشتر به طبقات پایین جامعه کمک می کند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر علیرغم آنکه در سال ۱۴۰۰ پایینترین نرخ تولد را تجربه کردهایم از میان ۱۰ دهک جامعه، سه دهک بالا که به لحاظ اقتصادی مرفه قلمداد میشوند دارای کمترین تعداد تولد و ۴ دهک پایین جامعه بیشترین موالید را داشته اند ، تغییر مفهوم لذت، آسایش، تغییر جایگاه فرزند در لایههای زندگی ، تعیین سطح انتظار برای آینده فرزند جز عوامل موثر در تصمیم خانواده نسبت به موضوع فرزندآوری است.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: اما بهطور آماری پژوهشهای جهانی نشان میدهد، ارائه تسهیلات تنها تا ۲۲ درصد در تصمیم خانواده ها به فرزندآوری اثر دارد و ۷۸ درصد دیگر متاثر از عوامل فرهنگی و نگرشی است .
احمدی خاطر نشان کرد: الان بیش از هشت سال از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت میگذرد و ما کمتر از ۶ سال تا بسته شدن پنجره فرصت زمان داریم ، قانون جمعیت چه زمانی در مجلس مصوب شد؟ سال ۱۴۰۰، اما هنوز بسیاری از مواد این قانون اجرایی نشده و در مرحله تهیه و ابلاغ آییننامه و دستورالعملها است.
به گفته وی، بسیاری از مسئولان به وظیفه خود در قبال قانون جمعیت واقف نیستند لذا تا مرحله نهادینه کردن گفتمان مسئله فاصله داریم و در خصوص ارائه تسهیلات به خانوادهها در ابتدای راه هستیم اما این را مطمئنیم که با همه محدودیتهای مالی اراده جدی دولتمردان و نمایندگان مجلس بر تحقق این سیاست جزم است، ارادهای که هفت سال فرصت سوزی شد و هنوز مقاومتهای پنهان و کارشکنیهای پراکنده که تفسیر خوشبینانهاش، عدم اعتقاد به این امر است، در مسیر کار لمس میشود.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: رویکرد اصلی ما در برنامهریزیها، تأکید برگفتمانسازی مسائل جمعیت به ویژه آن بخشی است که مستقیما مرتبط با کارکردها و وظایف وزارت بهداشت است، بدین معنا که از روشهای گوناگون برای توسعه گفتمان جمعیت در بین دانشجویان، اساتید و کادر درمان که بخشی از آنها مستقیما در خصوص بهداشت باروری، آموزشهای آن ، ناباروری ، سقط ،زایمان و غیره با بدنه جامعه در ارتباطاند بهره میبریم.
احمدی گفت: در خصوص برنامههای کوتاه مدت میتوان به برخی از این اقدامات شامل برگزاری مسابقات و جشنوارههای فرهنگی هنری، برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاههای علوم پزشکی بهمنظور رفع گرههای ذهنی، تربیت مربیان و کنشگران جمعیت در نظام سلامت، تولید محتوای چند رسانه.ای در زمینه ازدواج، فرزندآوری، مادری، سقط جنین و تحکیم خانواده و الگو سازی از دانشجویان ، کارکنان و اساتیدی با داشتن چند فرزند، دارای موفقیت های چشمگیر صنفی و علمی بودهاند، نام برد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/