صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۱۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
در نشست معاونین فرهنگی مطرح شد؛

از ارتقای مشارکت دانشگاهیان در فعالیت‌های فرهنگی تا تحقق دانشگاه نوآور

نقش فرهنگ در حل مشکلات دانشگاهیان و جامعه بر هیچ‌کس پوشیده نیست و با تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی، جامعه دانشگاهی برای لبیک به فرمان ایشان در مسیر تحقق دانشگاه انقلابی، مسئول و نوآور قدم برمی‌دارد.
کد خبر : 659553

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در نشست دو روزه معاونین فرهنگی دانشگاه‌های کشور در وزارت علوم، کمیسیون‌های مختلفی به‌منظور بررسی مشکلات دانشگاه‌ها تشکیل شد که امروز روسای هر کمیسیون در حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم به بیان نکات کمیسیون‌های خود پرداختند.


کمیسیون گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شعار سال «دانشگاه آینده انقلاب اسلامی»


محمود بابائی، رئیس کمیسیون گفتمان‌سازی بیان کرد: در جلسه ما با معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها بحث به روش گفتمان‌سازی، دال مرکزی بیانیه گام دوم و تمدن‌سازی مورد توجه قرار گرفت. در گفتمان‌سازی بر چگونگی گفت‌وگو و تبیین مسائل تمرکز شد و در دال مرکزی بیانیه گام دوم اهداف ما شکست حصر رسانه‌ای و توجه به امیدآفرینی بود.


وی ادامه داد: فهم گفتمان‌سازی، دال مرکزی بیانیه گام دوم و تمدن‌سازی در خلأ شکل نمی‌گیرد و به فضا نیاز دارد برای تحقق این امر باید گسترش کرسی‌های آزاداندیشی، تولید محتوا، مسئله‌یابی، حل مسئله و استفاده از تکنولوژی روز گسترش پیدا کند و راهکارهای این جلسه شامل شکست حصر رسانه‌ای، تمدن‌سازی، توجه به امیدآفرینی و دانشگاه الهام‌بخش می‌شود.



کمیسیون مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان «دانشگاه مسئول و نوآور»


محسن رفیعیان، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو است، گفت: گروه‌های دانشجویی باید نسبت به مسائل جامعه مسئولیت‌پذیری باشند و با حساسیت پا به عرصه بگذارند. ارتقا توان برای شناسایی و رفع مسئله از وظایف ما است که باید در قالب رویدادهای تعاملی حل شود که ساماندهی اقدامات تعاملی دانشجویان نیازمند حرکت جهادگونه معاونان اجتماعی است.


وی بیان کرد: باید فعالیت‌ها به شکلی تنظیم شود که دانشجویان به‌صورت داوطلب فعالیت کنند و موجب کاهش آسیب‌ شود. راهبری این ساختار باید ایجاد شود و در این راستا اساتید ملزم به فعالیت در این برنامه‌ها شوند.


رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری در جامعه دانشجویی شکل گرفته است اما اساتید نیز باید در این مسیر قرار گیرند، از ابزارهای رسمی رسانه‌ای بهره ببرند و در قلمروهای اختصاصی فضای مجازی فعالیت کنند.


کمیسیون مدیریت آسیب‌های اجتماعی «دانشگاه سالم»


غلامرضا خوش‌فر، رئیس کمیسیون مدیریت آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی باید جنبه عملیاتی به خود بگیرند، عنوان کرد: عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی باید از سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید رویکرد آموزش و پرورش اصلاح شود و توجه به مسائل تربیتی دانش‌آموزان در اولویت باشد. از سوی دیگر پوشش نامناسب، عدم رعایت هنجارها و روابط خارج از چارچوب، اعتیاد، فضای مجازی، خودکشی، فقر و تنگدستی دانشجویان در شرایط جدید اقتصادی بر آسیب اجتماعی بسیار تأثیرگذار است که باید در مقابله با آن‌ها حمایت‌های لازم مادی و معنوی صورت گیرد.


وی اضافه کرد: در این راستا نقش مراکز مشاوره بسیار مهم است و از سوی دیگر باید ارائه درس مهارت زندگی در ترم اول دانشگاه‌ها الزامی و مورد تاکید باشد. آموزش، ارتباط موثر استادان و یاوران علمی، اختصاص امتیاز فرهنگی برای جلب مشارکت داوطلبانه استادان در فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌تواند در راستای تحقق دانشگاه سالم موثر باشد.



کمیسیون خانواده و جوانی جمعیت «دانشگاه دوستیار خانواده»


ابوالفضل حاتمی، رئیس کمیسیون خانواده و جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: خانواده عامل انتقال فرهنگ است اگر به این مهم توجه نشود جامعه سالمی نخواهیم داشت. در سال‌های اخیر تمرکز ویژه دشمن بر نابودی بنیان خانواده و از بین بردن ارزش‌های فرهنگی بوده است بنابراین اگر دروازه‌بانی درستی در دانشگاه‌ها صورت نگیرید شاهد عواقب جبران‌ناپذیری خواهیم بود.


رئیس کمیسیون خانواده و جوانی جمعیت بیان کرد: از دیگر مواردی که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت ایجاد ساختار اجرایی و شبکه‌سازی بود به این معنا که باید مسئولان فرهنگی توان ارتباط‌گیری بسیار بالایی با دانشجویان داشته باشند. از دیگر دغدغه دانشجویان می‌توان به تفکر آن‌ها در زمینه تعارض بین پیشرفت فردی، تحصیل و فرزندآوری و ازدواج اشاره کرد که باید تغییر این نگرش در دستور کار قرار گیرد.


حاتمی در بیان عوامل موثر بر جوانی جمعیت گفت: تدوین سیاست‌هایی در دانشگاه با موضوع خانواده، تشویق مدیران فعال، لحاظ کردن نقش استاد در این زمینه، اصلاح آیین‌نامه‌های ارتقای اساتید در راستای تحکیم ازدواج و خانواده و تشکیل کارگروه یا اتاق فکری در وزارتخانه می‌تواند برای سیل به تحقق جوانی جمعیت بسیار موثر باشد.



کمیسیون تحلیل وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های ستادی


سلیمان عباسی، رئیس کمیسیون تحلیل وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های ستادی عنوان کرد: برخی دانشگاه‌ها همچون دانشگاه تربیت معلم، پیام‌نور، جامع علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای، ۲۶ درصد دانشجویان را به خود اختصاص داده‌اند و با پراکندگی جغرافیایی در سراسر کشور می‌توانند در راستای تولید دانش‌بنیان نقش‌آفرینی کنند.


وی به بیان راهکارهایی در زمینه رفع مشکلات فرهنگی پرداخت همچون فعال‌سازی دبیرخانه در دو سطح معاونین و مدیران، توجه به ظرفیت‌های خاص، برگزاری برنامه‌های هدفمند، برگزاری جلسات منظم با مسئولان، رصد هوشمند برنامه‌های فرهنگی و تدوین سازوکار مشخص برای نظارت بر هزینه‌کرد بودجه دانشگاه‌ها، توجه ویژه به شعار سال و تلاش برای تحقق آن، ارج‌گذاری به فعالیت‌های دانشجویی، صدور کارنامه فرهنگی برای اساتید، دانشجویان و اعضای هیئت علمی و در نظر گرفتن ارتقا برای اساتیدی که در مسیر فرهنگی فعالیت می‌کنند.


کمیسیون ارتقا فعالیت‌های دینی، قرآنی و انقلابی


هادی بهرامی‌احسان، رئیس کمیسیون ارتقا فعالیت‌های دینی و معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه حیات بشر در حال تحول و تغییرات بزرگی در حال وقوع است، گفت: در دوسال اخیر فضای مجازی و اسیر شدن دانشجویان در خانه به‌دلیل کرونا تاثیر به‌سزایی در دانشجویان گذاشته است که منجربه اختشاشات هویتی می‌شود که باید حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها در زمینه تقویت روحیه انقلابی و فعالیت‌های قرآنی دانشجویان اقدامات مستمری داشته باشند.


وی به بیان راهکارهایی که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت اشاره کرد و افزود: راهبردهای متعددی برای جلوگیری از هویت‌زدایی دانشجویان و تقویت فعالیت‌های دینی وجود دارد که می‌توان به ضرورت تعریف فعالیت‌های قرآنی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تشکیل شورای مشورتی در سطح ستاد و استان، ابلاغ شیوه‌نامه چگونگی فعالیت‌ قرآنی دانشگاه‌ها، بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی در فعالیت‌های قرآنی، بازتعریف روش‌های جدید قرآن در بطن زندگی، تاکید ستاد بر فعالیت‌های قرآنی، تدوین مقررات لازم و ایجاد بسترهایی برای ایجاد مشوق در بین استادان و دانشجویان، آموزش کارکنان، تغییر رویکرد از تبلیع به تربیت و توجه به جزئیات، محوریت قراردادن فعالیت‌ها بر پایه انس با قرآن و معارف اهل‌بیت اشاره کرد.



کمیسیون ساختار تشکیلات و بودجه فرهنگی


ابوالفضل غفاری، رئیس کمیسیون ساختار تشکیلات و بودجه فرهنگی با اشاره به اینکه ساختار معاونت‌های فرهنگی در برخی دانشگاه‌ها ادغام شده است، عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود پس از بررسی نتایج ادغام و تفکیک، به‌دلیل اهمیت فعالیت‌های فرهنگی قانون مجزا شدن این معاونت صادر شود و به اهمیت ارتقا فرهنگ دانشجویان و شخصیت معاون فرهنگی نیز توجه شود.


وی در بیان راهکارهای این کمیسیون برای هدفمند کردن تشکیلات و بودجه‌های فرهنگی گفت: انتقال مدیریت دانشجویی به اداری مالی برای کاستن از بار معاونت فرهنگی‌، ارزیابی میدانی از فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها و تخصیص بودجه مناسب، پیگیری ویژه برای اختصاص بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها، شناسایی بودجه‌های سرگردان در نهادها و سازمان‌ها توسط گروه‌های فعال فرهنگی و اختصاص آن به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها.



کمیسیون ارتقا مشارکت دانشگاهیان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی


علی حفیظی، رئیس کمیسیون ارتقا مشارکت دانشگاهیان در فعالیت‌های فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه‌ها از رسالت خود فاصله گرفته‌اند، اظهار کرد: روسای دانشگاه‌ها موظف هستند از اساتید و اعضای هیئت علمی در راستای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی بهره گیرند.


وی خاطرنشان کرد: تغییر ذائقه دانشجویان منجر به کاهش جامعه‌پذیری آن‌ها و کاهش کیفیت و کمیت اعضای فعال فرهنگی و سیاسی شده است که باید به‌طور ویژه در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.


حفیظی اضافه کرد: برای ارتقا مشارکت‌های فرهنگی میتوان به مواردی اشاره کرد همچون تعریف و تشکیل نهاد برای هر سلیقه، ارتقا ارتباط دانشجویان و اساتید، حمایت از فعالان فرهنگی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی میدانی و مشارکتی، برنامه‌ریزی برای اشتغال‌آفرینی، گسترش مشاوره‌های دینی، روحی روانی، بازتعریف اجرای فعالیت‌های فرهنگی به‌منظور هویت‌بخشی دینی و ملی، ارتقا امید و انگیزه، تقویت و حمایت از برنامه‌های گفت‌وگومحور و کرسی‌های آزاداندیشی، تبیین وظایف فرهنگی، آموزش فرهنگی اساتید به‌صورت هدفمند و غیره.


کمیسیون فضای مجازی و رسانه «جهاد تبیین»


علیرضا طالب‌پور، رئیس کمیسون فضای مجازی با اشاره به فرصت‌های استثنایی که از طرف وزارت علوم ایجاد شده است، گفت: گفت‌وگوهایی با رسانه ملی صورت گرفته که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از طریق صداوسیما فعالیت‌های خود را ارائه دهند.


وی بیان کرد: فضایی که برای فعالیت‌های زیرساختی در حوزه جهاد تبیین در نظر گرفته‌ایم فضای مجازی است که اگر اداره کل فضای مجازی تاسیس شود با تمرکز بهتری می‌توان به فعالیت‌های مجازی و جهاد تبیین پرداخت. هم‌افزایی دانشگاه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید محتوا نیز می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.


رئیس کمیسون فضای مجازی ادامه داد: همچنین با برگزاری جشنواره‌های متعدد، ارتقا فعالیت تشکل‌ها و کانون‌ها، مشارکت دانشگاه‌ها در تولید محتوا، بهره‌مندی همه دانشجویان از امکانات موجود و غیره می‌توان به نتایج مطلوب دست یافت.



کمیسیون ارتقاء مشارکت‌های سیاسی «تشکل‌ها، نشریات و غیره»


حامد ملاداودی، رئیس کمیسیون ارتقاء مشارکت‌های سیاسی با اشاره به اینکه در این کمیسیون رویکردها و راهبردهای مدیریتی، چالش‌ها و راهکارها را مورد بررسی قرار داده‌ایم، اظهار کرد: باید آیین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها ابلاغ شود که در آن بر ایجاد فضای پرنشاط سیاسی تاکید و برروی تقویت تحلیل و بینش سیاسی دانشجویان در چارچوب قانون کار شود.


وی بیان کرد: باید از فضای قانون‌مند تشکل‌ها حمایت و به این نکته توجه شود که تشکل‌ها در کاهش ناهنجاری‌ها بسیار موثر هستند.


رئیس کمیسیون ارتقای مشارکت‌های سیاسی با اشاره به آسیب‌های دوران کرونا گفت: آموزش‌های مجازی و دور بودن از فضای دانشگاه موجب به‌وجود آمدن یک انقطاع نسلی بین دانشجویان و شکل نگرفتن فضایی برای انتقال تجارب شد که نتایجی همچون ضعف‌های فکری، بنیادی و مطالعاتی دانشجویان، سلیقه‌ای عمل کردن را به همراه داشت.


ملاداودی در پایان خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای ارتقای مشارکت‌های سیاسی دانشگاهیان در این کمیسون مطرح شد که می‌توان به حمایت مالی، قانونی و حقوقی از فعالیت‌ها، توانمندسازی تشکل‌ها و مدیران، اقناع‌سازی روسا در زمینه لزوم تقویت فعالیت‌های سیاسی و تشکلی، افزایش کرسی‌های آزاداندیشی و حضور مسئولین کشوری در این کرسی‌ها، برگزاری جلسات مباحثه با وزیر علوم و غیره اشاره کرد.


انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر