صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
معاون سازمان محیط زیست خبر داد

اولتیماتوم به تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های آلاینده/ مهر 95 پایان تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از توقف خط تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری خبر داد و گفت: یکم مهر ماه 95 به طور کامل تولید این موتورسیکلت‌ها متوقف می‌شود چرا که موتورسیکلت‌های صفر کیلومتری که از کارخانه خارج می‌شوند تکنولوژی 50 سال قبل را دارند که این تکنولوژی و وضعیت موجود در شان مردم نیست.
کد خبر : 65894

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، سعید متصدی صبح امروز در نشستی خبری از افزایش 6 روزه هوای پاک در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته 13 روز هوای پاک تا اواخر دی ماه داشته‌ایم اما امسال شاهد 19 روز هوای پاک بوده‌ایم که نشان دهنده وضعیت مطلوب است. در سایر شهرهای آلوده مانند اصفهان، اراک، مشهد و تبریز وضعیت آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. در اهواز به دلیل مشکلات و توفان در این رابطه وضعیت مطلوبی نداشتیم. یکی دیگر از اقدامات که در کاهش آلودگی صورت می گیرد، سازمان دهی موتورسیکلت ها کاربراتوری و تصویب حدود مجاز آلایندگی در صنایع است.


بسته های حمایتی برای خرید موتورسیکلت


متصدی در این رابطه افزود: اعلام شده است که موتورسیکلت سازان باید برنامه زمانبندی تغییر تکنولوژی را تا یک ماه آینده به سازمان مربوط تحویل دهند تا در یکم مهر ماه سال آتی به طور کامل شاهد توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری باشیم. یک موتورسیکلت کاربراتوری معادل پنج خودروی استاندارد آلودگی تولید می‌کند. حتی اگر تمام موتورسیکلت‌های کاربراتوری بر اساس استاندارد یورو3 تولید شوند باید گفت که این موتورسیکلت‌ها، پایداری در استانداردها ندارند و قطعا موتورسیکلت‌هایی که در حال حاضر در سطح شهر تردد می‌کنند نتوانسته‌اند استاندارد خود را حفظ کنند.


معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت توسعه سیستم‌های حمل و نقل برقی و هیبریدی باید در دستور کار قرار گیرد،گفت: استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در شهرها و بخصوص هسته‌های مرکزی کلانشهرها که آلودگی بیشتری دارند در دستور کار قرار دارد و از صنایع خارجی و داخلی برای تولید سیستم‌های برقی در کشور دعوت می‌شود چرا که دولت شرایط مناسب خوبی برای فعالیت این صنایع در کشور ایجاد کرده و حذف سود بازرگانی مربوط به وارد کردن موتور و خودروی برقی و هیبریدی و قطعات آن‌ها یکی از تصمیمات مهم است.


متصدی باتوجه به تصویب حدود مجاز آلایندگی در صنایع ،اظهار کرد: 20 سال بود که حدود مجاز آلایندگی صنایع تغییر نکرده بود و میزان آلایندگی صنایع بر اساس اعداد و ارقام 20 سال قبل مشخص می‌شد و با تصویب حدود مجاز آلایندگی در صنایع گام مهمی در راستای کاهش آلودگی برداشته شد چرا که برخی آلاینده‌ها نظیر ناکس، اسید نیتروژن و ... نیز به این لیست اضافه شد و حتی حدود مجاز صنایع کاهش یافته است.


متصدی ادامه داد: طی جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور داشته‌ایم مقرر شد به دلیل حساسیت ویژه دولت به آلودگی هوا اقداماتی خاص در خصوص ساماندهی صنایع در کشور و نیروگاه‌ها صورت گیرد به گونه‌ای که کمیته‌ای با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، ابتکار، وزیر راه، وزیر صنعت و ... تشکیل شد تا صنایع آلاینده و مزاحم که عمدتا دارای مجوز نیستند ساماندهی و حتی از محدوده منازل مسکونی مردم خارج شوند.


تنها یک واحد صنعتی برگزیده


متصدی با اشاره به برگزاری همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز در 26 بهمن امسال گفت: از سالهای قبل این همایش با همت سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شد و طی آن به واحدهای صنعتی و خدماتی که مشکلات زیست محیطی ندارند، لوح تقدیر صنعت سبز اهدا می‌شد. هدف از این همایش توجه به نگرش زیست محیطی واحدهای صنعتی، حفاظت و ارتقای محیط زیست، قدردانی از واحدهای صنعتی پاک و ارتقای فرهنگ زیست محیطی است. تا سال 93 لوح‌های تقدیر صنعت سبز که به واحدهای صنعتی و خدماتی کم آلاینده اهدا می‌شد تنها در داخل کشور کاربرد داشت و هیچ موسسه بین المللی این فرایند را تایید نمی‌کرد، اما از سال گذشته هماهنگی‌هایی را با سازمان توسعه صنعت سازمان ملل انجام داده‌ایم تا تاییدیه‌های لازم را به صنایع سبز بدهند. چرا که امروزه یکی از پارامترهای مهم فرایندهای صنعتی، تولید سبز است و الحاق برند سبز به تولید کننده‌ها موجب می‌شود که توان رقابتی در سطح سازمان‌های معتبر جهانی ایجاد شود.


به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا تدابیر دیگری نیز در نظر گرفته شده است، که از آن می توان صندوق ملی توسعه را نام برد. متصدی در این رابطه افزود: صندوق ملی توسعه به کمک صنایع آمده تا فرایندهای کاهش آلودگی هوا با سرعت پیگیری شود و تسهیلات خوبی برای بهبود تکنولوژی و کاهش مشکلات زیست محیطی به واحدها به صورت ریالی و ارزی ارائه می‌کند. به گونه‌ای که واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات به صورت ریالی سود 15 درصد و به صورت ارزی سود شش درصد می‌پردازند.


آلاینده های خانگی


معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اعلام این موضوع که یکی از منابع تولید آلایندگی، منابع خانگی هستند،گفت: ما شاهد فعالیت تعداد زیادی از موتورخانه‌هایی هستیم که تنظیم نشده و در مناطق مسکونی نیز عمدتا از پکیج‌های نامناسب استفاده می‌کنند که با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و ... به صورت پایلوت بررسی این موتورخانه را در دستور کار قرار داده‌ایم که عمدتا این موتوررخانه‌ها در سازمان‌های دولتی قرار دارند و پس از بررسی این موتورخانه‌ها به آنها معاینه فنی ارائه می‌شود. قرار است 600 هزار موتورخانه با اولویت ساختمان‌های دولتی کلان شهرها مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد و معاینه فنی برای موتورخانه‌هایشان صادر شود تا مصرف انرژی و میزان مصرف کاهش یابد.


توقف ساخت 15 سد


وی در پایان نشست گفت: در هیچ جای دنیا صنایع آلاینده در وسط شهر و در کنار منازل مسکونی قرار ندارند ، چرا که وجود این صنایع علاوه بر آلودگی هوا برای مردم نیز ایجاد دردسر و مشکل می کند در حال حاضر 90 هزار صنعت غیرمجاز ثبت نشده‌ در کشور در حال فعالیت هستند که نه محیط زیست و نه وزارت صنایع از فعالیت آنها راضی نیستند و قطعا با آنها برخورد خواهد شد. ساماندهی این صنایع غیرمجاز در دستور کار قرار خواهیم داد چرا که باید این صنایع یا آلودگی خود را برطرف کنند و یا از داخل شهرها منتقل شوند. البته بعد از انتقال از شهر نیز باید مشکل آلودگی شان را برطرف کنند.دقت داشته باشید که این دولت،‌دولت محیط زیستی است و همه وزرا و افراد دولت دغدغه محیط زیست را دارند و باید بگویم که ما به پیشنهاد وزارت نیرو در سال جاری ساخت 15 سد در کشور را متوقف کرده‌ایم که این مساله نشان از همکاری اعضای دولت برای ارتقای محیط زیست دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر