صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۱ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
حجت‌الاسلام علی عسکری*

نمایندگانی انتخاب کنیم که با فساد مبارزه کنند

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی درباره لزوم انتخاب نمایندگانی سخن گفته است که با فساد مبارزه کنند.
کد خبر : 65848


در پیشرفت و استقلال کشور و نظام، سه عامل انسانی نقش بسیار تعیین‌کننده دارد 1. رهبری 2. مردم 3. مدیران، نخبگان و کارشناسان.


کارآمدی یک حکومت هم منوط به نیروی انسانی آن است. در این رابطه برخورداری از تعهد و تخصص ضرورتی انکارناپذیر است. در توضیح و بیان مطلب مورد اشاره، باید گفته شود که امام (ره) و اثرگذاری‌اش به‌گونه‌ای بود که مجله پرتیراژ و چند زبانه العالم در مورد آن یار سفر کرده تیتر زد: «هُو الذی اعجز الغرب و حیر الشرق». خمینی(ره) کسی بود که غرب را عاجز و شرق را متحیر کرد. همه می‌دانیم کاریزما و رهبری پیامبرگونه امام(ره) طوری بود که مردم ایران را از زیر سلطه قدرت‌های جهانی رهایی بخشید و انقلاب اسلامی را با مبانی جهانی و اسلامی مخصوص به خودش جهان شمول کرد و عزت، استقلال و کرامت ملت ایران، رهین رهبری داهیانه او است. پس از ایشان راه با صلابت آن یار سفر کرده را خلف صالح و شایسته او آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله) به‌خوبی ادامه داد و توانست با دوراندیشی و تدبیر حکیمانه، انقلاب و نظام را از حوادث و مسیرهای پرخطری عبور دهد و عزت‌آفرین باشد.


به جز رهبری از عوامل مهم استقلال و ارتقابخش نظام، مردم هستند. شکی نیست مردم ایران با صبر و پشتکاری که دارند نمونه‌ترین ملت‌ها شناخته شده‌اند. در میان همین مردم پدران و مادرانی را داریم که بعضی از آنها سه یا پنج نفر از فرزندان و سرمایه خدادادی خود را به عنوان شهید تقدیم انقلاب و رهبری نموده و خم به ابرو نیاورده‌اند، شاداب و پرطراوت مدافع نظام، انقلاب و میهن خود بوده و هستند. در قدردانی از این مردم امام (ره) فرمود: «این مردم، بهتر از مردم مسلمان صدر اسلام و دوران حضرت رسول(ص) و امام حسین(ع) نقش‌آفرین بوده‌اند.»


ضلع سوم نیروی انسانی یادشده، نخبگان، مدیران و کارشناسانی هستند که نقش اثرگذار در استقلال و پیش‌برد امور کشور داشته‌ و دارند.


تجربه نشان داده که این بخش از نیروی انسانی کشور و نظام در سالهای اول و به ویژه در دهه اول پیروزی انقلاب از حس و حال بهتری برخوردار بوده و نقش‌آفرینی بارز و فراموش‌ناشدنی برعهده داشته‌اند. در میان اینان خدمات شهیدان بزرگوار، بهشتی، مطهری، عراقی و مفتح، شهدای محراب، رجایی و باهنر، 72 تن شهید انفجار دفتر مرکزی جمهوری اسلامی، فرماندهان شهید دفاع مقدس و دیگر عزیزانی که ایثار و شهادت را سرلوحه خود قرار دادند و نقش‌آفرین بودند، غیرقابل انکار است. همچنین در کنار آنان بودند چهره‌های لایقی که در جایگاه‌های مسئولیتی متنوع و مختلف باعث دفاع از کشور و نظام، تسهیل در امور مردم و رضایت‌مندی خدا و مردم شدند.


با این حال متاسفانه علی‌رغم وجود خیل عظیمی از مسئولان دلسوز، نخبگان با اخلاص و کارشناسان کارآمد هستند، مدیران و کارشناسان نالایقی که باعث ناکارآمدی نظام شده و عملکرد آنان عدم رضایت مردم، که به‌قول امام(ره) ولی‌نعمت واقعی مسئولان محسوب می‌گردند را فراهم کرده است.


رفتارهای نفوذی، ریاکارانه و چهره حق‌به‌جانب پیشه‌کردن این‌ها امروزه مزید بر علت شده و تشخیص سره از ناسره را سخت‌تر کرده است.


در مقاطع حساسی مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و شورای‌های شهر این قبیل افراد ناصالح با رفتارهای شعاری و اغواگرانه در صدد نفوذ برمی‌آیند و پس از استقرار در جایگاه مهمی از نظام، به فرصت‌طلبی و سودجویی روی‌ می‌آورند. روشن است نماینده واقعی ملت کسی است که در صدد فرصت‌طلبی، سودجویی و رفتار‌های باندی نباشد. بهترین راه مقابله با نفوذ فرصت‌طلبان و سودجویان که منافع کلان مردم و نظام را منظور نظر نمی‌دارند و به منفعت‌های شخصی، ‌قبیله‌ای و باندی می‌اندیشند، سد شدن انتخاب آن‌ها برای مسئولیت‌های کلیدی به دست خود مردم است. همه ما باید تلاش کنیم انسان‌های دارای صلاحیت انتخاب شوند. فرد واجد صلاحیت در مفهوم درست آن،‌ همان انسان صالح و شایسته است. در اصطلاح دینی و حتی عرفی صالح چهره‌ای است که دارای کفایت،‌ شایستگی و تعهد انسانی و اسلامی است. کسی که بتواند مسائل را درست تدبیر کند، به خوبی مسائل درک شده و تدبیر نشده را مدیریت کند و برخوردار از عزت و کرامت باشد.


در مقابل صالح به قرینه یاد شده فاسد قرار دارد. چهره انسان‌نمایی که اسراف‌ها، تبذیرها، کم‌کاری‌ها، سودجویی‌ها و رشوه‌گیری‌ها را باعث می‌گردد. انسانی که وسیله‌ای برای تبانی و تباهی است و سمّ‌ مهلک جامعه محسوب می‌شود. پیامبر اکرم(ص) که بنیانگذار مدنیت دینی و اسلامی در برابر بدویت عرب جاهلی بود فرمود: «تا زمانی که کارها به دست افراد فاسد و نااهل سپرده است باید منتظر مرگ و قیامت بود.» منظور حضرت این است که در چنین شرایطی نه تنها راه نجات و آبادانی در کار نیست. بلکه تنها راه، در انتظار مرگ بودن است. برای رهایی از دام مفسدان دغل‌پیشه و فسادگر به‌ویژه از بستر و حوزه‌های مدیریتی، نفوذی‌های فسادپیشه، 14 سال پیش از این در اردیهشت 1380 رهبری خطاب به سران سه قوه فرمود: «کار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه قضاییه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپارید.» دستی که می‌خواهد با ناپاکی در بیفتد باید خود پاک باشد. نمایندگان مردم در این رابطه هم به عنوان قانون‌گذاری و هم وظیفه ذاتی، نظارتی مسئولیت خطیری بر عهده دارند، وکلای مردم در خانه ملت باید کسانی باشند که بیش از دیگران از روی دقت، تعهد و کاردانی التزام عملی داشته باشند و بدانند که ایراد اصلی کشور در مدیریت میانه و کارشناسی‌های دورمانده از تکلیف است. همه ما باید تلاش کنیم نمایندگانی را انتخاب کنیم که قدرت خارج کردن نظام از چنین فساد و مهلکه‌ای را دارا باشند. صلابت ایمانی آنان باید به گونه‌ای باشد که هیچ نوع فسادی را برنتابند. فسادی که نهادینه شده و به عنوان یک غده سرطانی محسوب گشته و آفتی بزرگ برای نظام و انقلاب است.


* معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی


انتهای پیام/

ارسال نظر