رادیوهای فصلی برای سازمان صداوسیما مهم هستند/ برنامههای صبحگاهی خوشریتم هستند، نه تکراری!
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، رادیو با وجود اینکه دیگر سالهاست به عنوان تنها رسانه مرجع مردم شناخته شده نیست، اما همچنان رسانهای قابل اعتماد و محبوب برای نسلهای مختلف است و مخاطبان پیگیر و دوستداران خاص خودش را دارد.
یکی از بخشهای قابل توجه برنامههای رادیویی، آثار صبحگاهی است که حال و هوای خاص خودش را دارد و حتی در دورهای لحن و سبک اجرای مجریان این برنامهها به یکی از شوخیهای محبوب فضای مجازی تبدیل شده بود. اما حالا مدتی است که این قبیل برناممهها بسیار شبیه به یکدیگر هستند و هر شبکه باوجود اینکه اتمسفر مخصوص خود را دارد، اما برنامههای صبحگاهیشان شبیه به یکدیگر است. مخصوصا بخشهای جنبی این برنامهها مثل خواندن اخبار روزنامهها و تیترهای خبری روز که تقریبا همه شبیه به هم هستند.
به جز این قبیل برنامهها مسئله دیگری که نام این رسانه شنیداری را سر زبانها میاندازد، رادیوهای فصلی است. شبکههایی که همه روی یک موج ثابت (موج ۹۵.۵) پخش میشوند و بعد از چند هفته یا بیشتر، جای خود را با شبکهای جدیدتر عوض میکنند. رادیو اربعین، رادیو بهاران (ویژه عید نوروز)، رادیو محرم، رادیو انقلاب و... تعدادی از این شبکههای فصلی هستند. آخرین مورد این قبیل شبکهها که در حال حاضر روی آنتن است، رادیو مستند است که تا چند روز دیگر فرصت پخش دارد. به بهانه این دو مسئله با علی بخشیزاده معاون صدای رسانه ملی به گفتوگو پرداختیم.
ریتم تند داریم اما تکرار نه!
بخشیزاده در رابطه با برنامههای صبحگاهی شبکههای مختلف رادیو و برخی شباهتها در این قبیل آثار گفت: شاید تنها چیزی که بتوان گفت در این قبیل برنامهها شبیه به هم هستند، مسئله ریتم برنامهها باشد، چون این آثار معمولاً خوش ریتم هستند که این نکته را هم نمیتوان به عنوان یک ایراد بزرگ قلمداد کرد. به نظرم اینکه همه شبکهها با ریتم تند برنامه روی آنتن بفرستند، چیز بدی نیست.
وی با اعلام مسئله که قبول میکند در برخی بخشهای جنبی برنامههای صبحگاهی، تکرار و شباهتهایی وجود دارد، ادامه داد: من نیز معتقدم که ممکن است همپوشانیهایی در برخی از برنامههای صبحگاهی رادیو صورت گرفته باشد، ولی نه به این غلظت که بگوییم تمام شبکهها شبیه به یکدیگر هستند، اما ما این مسائل را رصد میکنیم.
معاون صدای رسانه ملی با اشاره به بررسی دقیق آثاری که از رادیو پخش میشود، اضافه کرد: ما دائما به صورت هفتگی با مدیران و برنامهسازان جلسه داریم و برنامههای مختلفی که به روی آنتن میرود را ارزیابی میکنیم. در این جلسات هم تاحدودی صریحاللهجه هستیم و تمام مواردی که رصد کردیم را در حضور تهیهکنندگان و برنامهسازان مطرح میکنیم تا ضعفها برطرف شود. دوستان نیز صحبتهای ما را میشنوند و پاسخهایی هم در دفاع از عملکرد خود مطرح میکنند، ولی در مجموع به نظر بنده بسیاری از شبکههای رادیو، در برنامههای مختلف خود مثل آثار صبحگاهی تلاش میکنند نگاه تخصصی خود را داشته باشند.
وی افزود: به عنوان مثال شبکه سلامت در اکثر برنامههای خود به موضوع سلامت میپردازد، یا شبکههای اقتصاد، معارف و تمام شبکههای تخصصی، برنامههایی مختص فضای کلی خود دارند و موضوعات آنها شبیه به یکدیگر نیست. اگرچه گاهی به یک موضوع روز پرداخته میشود اما هر شبکه با زاویه نگاه خود آن را روی آنتن میفرستد. مثلاً شبکه جوان یک شبکه اختصاصی است، برشی به سن زدیم و مخاطبان خود را مشخص کردیم، مسلما چنین اقتضائات چنین شبکهای با شبکه ایران تفاوت دارد. ریتم شبکه ایران، کندتر، آرامتر است ولی شبکه جوان همانطور که از نامش پیداست میطلبد که برنامههایش با لحن و شور جوانی همراه باشد.
بیشتر بخوانید:
به دنبال تقویت مستند رادیویی هستیم
تعیین مرز رادیو برای پرداختن به گرانی و مشکلات مردم
رادیوهای فصلی برای سازمان مهم هستند
علی بخشیزاده در رابطه با رادیوهای فصلی نیز با اشاره به اینکه این شبکهها همواره توسط مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما رصد میشود، عنوان کرد: یکی از دلایل پایداری و مداومت این رادیوها اتکا به نظرات مردمی است. باتوجه به آمار مراجعه مردمی به مواردی همچون رادیو محرم یا رادیو اربعین، میتوان فهمید که این شبکهها چقدر با استقبال مردم مواجه شده است.
وی در پایان سخنانش در پاسخ به این پرسش که چرا این رادیوهای فصلی را در قالب ویژه برنامه از شبکههای مختلف پخش نمیکنند و چرا باید همیشه یک رادیو فصلی داشته باشیم، گفت: دلیل اصلی راهاندازی این رادیوها این بوده که برای سازمان صداوسیما مهم بوده یک شبکه اختصاصی رادیو در همان ایام به آن رویداد خاص اختصاص داده شود.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/