صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
در مراسم تودیع و معارفه رئیسان سابق و جدید دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

ظریف: توان تعامل، مبارزه و مذاکره را به برکت استقلال داریم

دکتر محمدجواد ظریف در مراسم معارفه رئیس دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران گفت: «ما باید مبنای حرف امام(ره) را که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، بفهمیم و نباید فکر کنیم اگر چیزی را در مقابل آمریکا پذیرفتیم به ضرر ماست.»
کد خبر : 65831

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه آنا، وزیر امور خارجه در مراسم تودیع دکتر سیدمحمد مرندی، رئیس سابق و معارفه دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس جدید دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران گفت: «بودن در جمع استادان و دانشجویان برای بنده سعادتی است که از طرف دکتر نیلی، عاملی و مرندی صورت گرفته است. ارادت بنده به دکتر مرندی و عاملی به حدود 15 سال پیش برمی‌گردد بسیار خوشحالم که در بین دوستان علمی و شخصی‌ام می‌توانم از این دو بزرگوار نام ببرم. هر دوی این افراد در حوزه سیاست خارجی و سهم بین‌المللی نقش زیادی داشته‌اند.»


ظریف ادامه داد: «دانشکده مطالعات جهان و فرصتی که دانشگاه تهران و دکتر نیلی برای پرداختن به این موضوع فراهم کرده‌اند یک فرصت استثنایی است. در سیاست همه چیز بر تصور استوار است و این تصورات است که سیاست را شکل می‌دهد. این دانشکده در دو بعد تصور در حال فعالیت است. یکی حوزه فهم و درک تحولات بین‌المللی که کمک می‌کند تصورات ما از عالم خارج به واقعیت نزدیک‌تر شود و بر این مبنا بتوانیم سیاست‌هایمان را دنبال کنیم تا درگیر بیش از یک وهم و برداشت مبتنی بر تبلیغات و آنچه با عالم واقع تمایز دارد نشویم.»


او به سیاست‌های دولت یازدهم در امور بین‌الملل اشاره کرد و افزود: «این دانشکده بیش از یک محیط علمی است، زیرا فهم و تحلیل به حوزه عمل می‌رسد. امیدواریم تمام محیط‌های علمی نیز به همین شکل در قسمت فهم و تحلیل عمل کنند.»


ظریف افزود: «ما در فهم و تحلیل مستقل هستیم و تقلید نداریم. تحلیل باید مبتنی بر یک برداشت صادقانه و عالمانه از شرایط واقعی باشد. به قول معروف، خودمان نباید در صف آش خودمان قرار بگیریم و برای اینکه بتوانیم از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی استفاده کنیم باید تحلیل مستقل داشته باشیم و تقلید نکنیم.»


وزیر امور خارجه به سخنان رهبری درباره کرسی‌های آزاد اندیشی اشاره کرد و گفت: «بنابر فرموده‌های رهبری ما باید بر اساس کرسی‌های آزاداندیشی شرایط را فهم کنیم. البته باید در مقام عمل با توجه به سیاست‌های کشور پیش‌رویم و به اصطلاح اجتهاد نکنیم. این دوگانگی مثل وظیفه یک حقوق‌دان در سیاست امور خارجه وجود دارد. تشخیص این دو وظیفه برای دانشمندان علوم سیاسی یک تشخیص اساسی است.»


او ادامه داد: «دانشکده مطالعات جهانی این امکان را فراهم می‌کند که با طراحی عالمانه بتوانیم فهم خوبی از شرایط داشته باشیم. یکی دیگر از ویژگی‌های این دانشکده که در محیط‌های دیگر کمتر دیده شده صحنه اصلاح تصور طرف مقابل است. یعنی نه تنها فهم، بلکه در یک صحنه ادراکی و اصلاح تصورات طرف مقابل نیز موفق بوده است. موضوع ادراک یکی از مشکلات بزرگ است که باید همگی نقش مؤثر در هر دوی این مسائل ایفا کنیم و در منعکس کردن واقعیت‌ها و تخریب ایران‌هراسی کوشا باشیم.»


ظریف تأکید کرد بنای ایران هراسی سال‌های سال است که ساخته شده اما با تلاش‌های امروز این بنا تخریب شده است. او گفت: «آن‌هایی که این بنا را ساخته بودند همچنان فعالیت می‌کنند تا این توهم را ایجاد کنند که ایران برای منطقه خطرناک است.»


او به مسئولیت‌های دکتر مرندی اشاره کرد و گفت: «ایشان در بر هم ریختن بنای دروغین ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی توانمندی‌های زیادی نشان دادند و در جهت درست عمل و نقش‌آفرینی کردند. در دوران مرندی ایشان تنها با یک صدا می‌خواست چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دهد. بنده به او غبطه می‌خورم و حضور او را در عرصه سیاست خارجی بسیار تأثیرگذار می‌دانم.»


وزیر امور خارجه افزود: «ما در دوره‌های مختلف مذاکرات مشکلات زیادی داشتیم اما در دوره آخر با حضور شخص دکتر مرندی و همکاران‌شان در حوزه رسانه‌ای هیچ مشکلی نداشتیم و تمام و کمال به موفقیت رسیدیم. بنده امیدوارم از این فرصت‌ها استفاده شود و بین وزارت خارجه و دانشکده مطالعات جهانی و سایر بخش‌های دانشگاه تهران ارتباط علمی تأثیرگذاری ایجاد گردد.»


ظریف گفت: «یکی از مزیت‌های این دانشکده این است که منتظر دستگاه دیپلماسی نشد بلکه خود به صورت تخصصی وارد این موضوع گردید. بنده به این نتیجه رسیده‌ام که یک مغز متفکر نباید الزاماً توطئه‌وار یا به صورت کاملا غیرتوطئه وار حرکت کند بلکه باید عقل و رفتار منطقی داشته باشد که این دانشکده و مسئولان آن همواره این چنین عمل کرده‌اند.»


ظریف در پایان فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک گفت و افزود: «تمام عزت و سربلندی ملت ایران ناشی از فرهنگ اصیل انقلاب است یادگار اصیل امام فرهنگ استقلال و خودباوری است و ما همه باید باور کنیم به عنوان مردم بافرهنگ و باسابقه می‌توانیم در صحنه بین‌المللی حضور داشته باشیم مبنای حرف امام خمینی(ره) که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند را بفهمیم و فکر نکنیم که آمریکا قَدَر قدرت است و توهم نداشته باشیم که اگر چیزی را در مقابل آمریکا پذیرفتیم به ضرر ماست و ما نمی‌توانیم با آنها مذاکره کنیم بلکه بپذیریم که توان مقاومت، تعامل، مبارزه و مذاکره را به برکت همین استقلال داریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر