صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

عربستان برای پوشش تجاوز ترکیه وارد خاک سوریه می‌شود

تحلیلگران احتمال می دهند مواضع اخیر سعودی‌ها، پوششی برای آغاز عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه باشد.
کد خبر : 65814

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه، ایتارتاس، کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسجی تاس روز جمعه گفتند، اگر عربستان و ترکیه عملیاتی زمینی را علیه گروه داعش در خاک سوریه آغاز کنند، این خطر وجود دارد که این دو کشور از گروه های مسلحی که علیه نیروهای بشار اسد می‌جنگند، حمایت کنند.


روز پنجشنبه، یک روز پس از آنکه گفت‌وگوهای ژنو در باره جنگ سوریه به حالت تعلیق درآمد ژنرال احمد عسیری، وزیر دفاع عربستان گفت نیروهای مسلح این کشور، آماده انجام عملیات زمینی در خاک سوریه به عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش هستند. این اعلام آمادگی با استقبال اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، مواجه شد. منابع سعودی به گاردین گفتند، هزاران نیروی ویژه احتمالا با هماهنگی ترکیه، ممکن است به سوریه اعزام شوند.


اما به گفته ولادیمیر آخمتوف، محقق ارشد انستیتوی مطالعات شرقی در آکادمی علوم روسیه، به احتمال قوی، ابتکار اعلام شده از سوی عربستان بیشتر یک جنگ تبلیغاتی برای پوشش دادن فعالیت‌های نظامی ترکیه در مرز با سوریه بوده است.


این کارشناس مسائل سیاسی به اظهارات روز پنجشنبه سخنگوی وزارت دفاع روسیه اشاره کرد که گفته بود این وزارتخانه نشانه‌هایی جدی در دست دارد که موجب می‌شود احتمال دهد ترکیه در حال آماده‌سازی گسترده نیروهای خود برای تجاوز نظامی به خاک سوریه است.


آخمتوف گفت: «هرچند ریاض درباره قصد خود مبنی بر مبارزه با سازمان تروریستی داعش صحبت می‌کند، اما تردیدهای بزرگی درباره این مسئله وجود دارد. این احتمال قوی‌تر است که سعودی‌ها قصد داشته باشند از تشکیلات نظامی‌ای که دارند علیه دولت بشار اسد می‌جنگند حمایت کنند. نکته اینجاست که نه عربستان و نه ترکیه پنهان نمی‌کنند که آنها به دنبال سرنگون کردن بشار اسد هستند. این در شرایطی است که نیروهای اسد با حمایت نیروی هوایی روسیه شروع به تغییر موازنه نیروها در مرز با ترکیه کرده اند. بنابراین، هدف عربستان انجام کارهایی دیگر زیر پوشش مقابله با داعش است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر