صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
شریفانی در گفت‌وگو با آنا:

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها باید موعظه‌گری با شیوه‌های متنوع را دنبال کند/ ضرورت اصلاح روند انتقال معارف دینی به دانشجویان

مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خواستار ارائه موعظه به شیوه‌های متنوع در دانشگاه‌ها شد.
کد خبر : 656812

حجت الاسلام محمد شریفانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره بیانات مقام معظم رهبری در میان دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: قبل از هر چیزی خدا را شاکریم برای اینکه رهبری فرزانه به این مملکت عطا کرده که صریح و آگاه و مطلع و بسیار دوستانه با فرزندان خود صحبت و از انتقاد به خوبی استقبال می‌کند.


وی با اشاره به فرمایشان مقام معظم رهبری به مسئولان افزود: مقام معظم رهبری به همه مسئولان و دست‌اندرکاران به‌ویژه دانشگاهیان متذکر شدند که پاسخگوی نسل جوان باشند و یکی از مصادیق جهاد تبیین همین است که مسائل را برای جوانان تبیین کنیم و اگر در جایی هم به بن‌بست می‌رسیم برای راه‌حل‌ها از خود جوانان استفاده کنیم.


مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی‌گفت: این نوع تعامل بین رهبر یک مملکت و مردم و به‌ویژه فرهیختگان در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست و این از برکاتی است که خدا نصیب نظام اسلامی‌کرده است.


شریفانی با اشاره به موضوع موعظه در بیانات مقام معظم رهبری ادامه داد: می‌دانیم که امیرالمؤمنین(ع) در فرمایشات‌شان به امام حسن(ع) بر موعظه تاکید داشتند چراکه همه ماها در هر سطح و جایگاهی که باشیم به موعظه احتیاج داریم. آدم‌ها سه دسته هستند عالم، جاهل یا غافل، بر این اساس انسان‌ها یا یک چیزی را می‌دانند که عالمند، یا نمی‌دانند که جاهلند، یا می‌دانند ولی در غفلت هستند با این حال همگی به موعظه نیاز داریم. در واقع اگر جاهلیم موعظه ما را عالم می‌کند، اگر غافلیم موعظه ما را متنبه می‌کند و اگر عالم هم هستیم گاهی انگیزه برای انجام یک کاری را نداریم، مواعظ می‌تواند به ما انگیزه دهد.




بیشتر بخوانید:


دانشجویان برای عمیق‌شدن در مسائل نیاز به آموزش دارند/ مطالبه‌گری با رعایت ادب صورت گیرد


وظیفه مجلس در پیروی از بیانات رهبری و حمایت از دانشگاهیان اصلاح قانون است


منویات رهبری در حل مسائل کشور راهبرد دانشگاه‌ آزاد اسلامی است/ دیپلماسی علمی دانشگاه گامی به سوی تمدن سازی اسلامی




یکی از بهترین بسترهای موعظه، دانشگاه است


وی با بیان اینکه یکی از بهترین بسترهای موعظه، دانشگاه است، بیان کرد: باید از گوش شنوا و نسل زنده و با طراوتی که در فضای دانشگاه است، استفاده کرد.


مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی‌اضافه کرد: اگر بخواهیم یکی از رسالت‌های دفتر نهاد را در کلاس‌های معارف، نمازهای جماعت و محفل‌های قرآنی بیان کنیم، این است که موعظه‌گری را با شیوه‌های متنوع و گوناگون در فضای دانشگاه و با ادبیات امروز ارائه کنیم.


شریفانی گفت: برای نمونه گلچین آیات قرآن کریم می‌تواند در دستور کار همه دست‌اندرکار و مسئولان نهاد باشد و پیشنهاد من این است که یک روزشمار موعظه در دانشگاه راه‌اندازی شود و اساتید به شکلی در کلاس‌های درس‌ از این فرصت استفاده کنند. به‌هرحال دانشجویان با هر سبک و سیاق و اندیشه‌ای که باشند برای استادان احترام قائل هستند و استاد می‌تواند از این فرصت حداکثر استفاده را در احیای فرهنگ موعظه‌گری و نصیحت‌های دلسوزانه داشته باشد.


باید هویت دانشگاه‌ها را پیدا و احیا کند


وی با تاکید بر اینکه محور اصلی فرمایشات مقام معظم رهبری خود دانشگاه بود، تصریح کرد: موضوع اصلی توجه به دانشگاه و جایگاه اصلی دانشگاه و اهمیت دانشگاه بود. دو نگاه در دانشگاه وجود دارد. یک نگاه اینکه دانشگاه آن هویت اصلی خودش را پیدا و احیا کند. هویت اصلی دانشگاه، پرسشگری، انقلابی‌گری، آرمان‌خواهی، دیانت‌خواهی و در اندیشه تولید علم و استقلال کشور، دغدغه‌مند کردن دانشجویان نسبت به امور کشور به‌خصوص مسائلی از قبیل فقر و تبعیض و فساد است که بحمدلله جلوه‌های مباهاتی و افتخارآمیز در طول این ۴۰ سال در دانشگاه‌ها فراوان به چشم می‌خورد.


مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی‌ افزود: رشد کمّی، رشد کیفی دانشگاه‌ها، تربیت نیروهای کارآمد، مؤثر و خلاق و تحول‌آفرین و فضای علمی‌ و دینی از نمونه‌های مباهات در دانشگاه‌هاست. دانشگاهی که زمانی در دوران قبل از انقلاب در سیطره جریان واپس گرا بود، امروزه هزاران جوان معتکف و نمازگزار را در خود جای داده که تجسم تعبد و بندگی است، اینها همه جای مباهات دارد. تربیت نخبگان و دفاتر دانش‌بنیان و اثرگذاری بر مملکت، ابعاد افتخارآمیز دانشگاه است.


شریفانی با بیان اینکه امروزه انتقال معارف دینی به سبک گذشته دیگر جوابگو نیست؛ اضافه کرد: در این زمینه باید اصلاحاتی صورت گیرد که الحمدلله در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم. تاکنون با بیش از ۱۰ اندیشمند نشست‌های طولانی داشتیم و به نکات ارزشمندی رسیدیم. در برنامه‌ها و دستور کار دفتر نهاد این است که در فضای مساجد و ائمه جماعات و قرآن و مخصوصاً کلاس‌های معارف یک تحول و نوآوری جدید با کمک اساتید، دانشجویان و صاحب‌نظران ایجاد شود.


وی بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم قدردان محیط انقلابی دانشگاه که بسیار ارزشمند، علمی، فاخر و زنده است، باشیم.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر