صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بزرگ‌خو در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

در محضر رهبر معظم انقلاب بر لزوم شناخت دقیق دانشگاهیان از مسائل کشور تأکید شد/ طرح پایش آزاد و سامانه نان دو طرح مطلوب برای حل مسائل

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه دانشگاهیان فقط رسالت گسترش علم را ندارند، گفت: باید شناخت دقیقی از مسائل کشور کسب کنند البته طرح «پایش آزاد» دانشگاه آزاد اسلامی و سامانه «نان» از سوی وزارت علوم دو طرح خوب برای حل مسائل کشور است.
کد خبر : 655692

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلی‌پور- رهبر معظم انقلاب عصر روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مصادف با بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در دیدار صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی، دانشگاه را جزو اساسی ترین مسائل انقلاب خواندند و با تبیین نتایج و دستاوردهای چالش مهم و مستمرِ نگاه انقلابی و نگاه جریان ضدانقلابی و واپس‌گرا به دانشگاه، فرمودند: «جمهوری اسلامی به دانشگاه امروز خود افتخار می‌کند و جوان دانشجو، امروز باید با تفکر و اندیشه ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمان‌های انقلاب و کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند.»


در این مراسم و پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. بر همین اساس، علی بزرگ‌خو، دبیر دفتر تحکیم وحدت یکی از این دانشجویان است که در این دیدار سخنرانی کرد. در رابطه با مهم‌ترین محور سخنان این دانشجو و وظایفی که رهبری، دانشجویان را نسبت به انجام آن موظف کردند به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.


اهم محورهایی که از سوی این دانشجو مطرح شد:


۱_ شورای نگهبان نسبت به‌دلیل رد و احراز صلاحیت‌ها به افکار عمومی پاسخگو نیست.


۲_ مهم‌ترین وعده نمایندگان یعنی شفافیت‌آرا روی زمین مانده است. حضرت‌آقا! به عقیده‌ ما چنین مجلسی نمی‌تواند انقلابی باشد.


۳_ در همین روزها که جامعه درگیر بحران جمعیت است؛ برخی اساتید دانشگاه، دانشجویان مادر را حتی به اتاق خود راه نمی‌دهند!


۴_ امروز دانشگاه بیش از آنکه محل تولید علم و دانش باشد، محل استراحت اساتید دانشگاه و بیگاری کشیدن از دانشجویان است. سالانه هزاران مقاله به نام اساتیدی چاپ می‌شود که حتی نمی‌توانند عنوان مقاله مذکور را بخوانند! متاسفانه باید گفت حوزه نیز وضعیتی بهتر ندارد. تحلیل ما این است که اگر کشور را آب ببرد، احتمالا دوستان را خواب خواهد برد!


دانشگاهیان باید نسبت به مسائل کشور شناخت پیدا کنند


آنا: مقام معظم رهبری در این دیدار مباحث مهمی را در خصوص نوع نگاه دانشگاه ها به مسائل فرمودند اینکه دانشگاه باید بتواند مسائل روز و اجتماع را احصا کند و به سراغ حل مسائل کشور برود. به باور شما چگونه این امر عملیاتی خواهد شد؟


بزرگ‌خو: البته در سالیان اخیر، روند و فرایند دولت‌ها به‌گونه‌ای بوده که سیاست‌گذاری اشاعه فضای علم را در دانشگاه‌ها تحت تأثیر قرار داد و فقط علم را بسط و گسترش داد و موضوعاتی که قرار بود به این علم جهت‌دهی کند، حذف شد.


در رابطه با این قضیه چند اتفاق مهم باید بیفتد، یک بخش‌ از اتفاقات ناظر به خودمان است به دانشجویان، اساتید و پژوهشگران و بخش دیگری به سیستم آموزشی دانشگاه باز می‌گردد.


مسئله محوری مقالات و پایان‌نامه‌ها در این خصوص ضروری است. پژوهش‌های علمی که در حال حاضر نسبت به حل مسائل واقعی کشور نوشته می‌شود، به قدر لازم کفایت نمی‌کند. ضرورت دارد یک کار تحقیقی روی این مسئله صورت بگیرد که به طور واقعی چند درصد پایان‌نامه‌ها اجرایی و عملیاتی هستند و نسبت به مسئله‌ای اظهارنظر می‌کنند و برای برون رفت از آن راه‌حل ارائه می‌دهند.


معیارها و شاخص‌های پایش هیئت‌علمی بر مبنای ارزش‌آفرین و مسئله‌محوری باشد به جای مقاله‌محوری


تغییر و تحول نرم‌افزاری، جنبش دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی و نسبت دانشگاه با اینها نیز بسیار مهم است. در حال حاضر نگاه اساتید به عضویت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی مثبت نیست. دانشجویی که عضو تشکلی می‌شود حتما دغدغه و مسئله‌ای دارد، لذا این نگاه در اساتید باید اصلاح شود.


در متن دفتر تحکیم وحدت که در محضر رهبر انقلاب قرائت شد، تأکید بر عدم آگاهی و شناخت دقیق دانشگاهیان نسبت به مسائل کشور تأکید شده است، حضرت آقا نیز تلویحاً در این باره فرمودند: «بله، دانشگاهیان فقط علم را گسترش می‌دهند، علاوه بر اینکه خودشان نسبت به مسائل کشور دغدغه ندارند، دانشجویانی نیز که یک مقدار دغدغه نسبت به مسائل پیدا می‌کنند و در تشکل ها فعال می‌شوند را نیز از این قضیه منع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند آنها هم بروند با چهارتا مسئله واقعی درگیر شوند و به آنها امر می‌کنند که شما در همین فضای انتزاعی ما باقی بمانید و در همان فضای خودساخته ما حرکت و تولید علم کنید.»




بیشتر بخوانید:





این مسائل یک وضعیت دوگانه‌ای ایجاد کرده است، هم در بحث مسئله‌محور کردن دانشگاه و هم به معنای تقویت جریان سیاسی در دانشجویان دغدغه‌مند، وظیفه اساتید دانشگاه مهم‌تر از همیشه هدایت صحیح دانشجویان است. چه اشکالی دارد همین مسائلی که در دانشگاه مطرح می‌کنیم، اساتید هم راجع به آنها فکر کنند و ایده و نظریه بدهند، کما اینکه در بسیاری از موارد دانشجویان با اساتید ارتباطات ویژه دارند و از آنها رهنمود می‌گیرند.


طرح پایش آزاد و سامانه نان برای دانشجویان دارای ایده، خوب است


آنا: وزارت علوم سامانه نان و دانشگاه آزاد اسلامی طرح پایش را برای اینکه از تحقیقات از مقاله‌محوری صرف خارج شوند و به سمت محصول‌محوری، کارآفرینی، اشتغال و ... پیش بروند، طراحی و اجرا کردند. به نظر شما این راهکار تا چه میزان در مثمر ثمر خواهد بود و دانشجویان را از چالش مقاله‌محوری و بیگاری کشیدن خارج می‌کند؟


بزرگ‌خو: چند پیشنهاد در این قضیه وجود دارد. البته یک مشکلی که مخصوصاً در مقطع کارشناسی زیاد نمود پیدا نمی‌کند و در تحصیلات تحصیلی برای دانشجویان به وجود می‌آید، نگاه استثماری است که اساتید نسبت به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارند، این نگاه باعث می‌شود که دانشجویان از انجام کار تحقیقی زده شوند و شخصی هم که در این سیستم رشد می‌کند و دانشجویی که برتر و ممتاز می‌شود و بعدها هیئت علمی نیز می‌شود، اما چون در این سیستم رشد کرده، خود نیز کم کم این نگاه را می‌گیرد که بالاخره ما هم یک زمانی دانشجو بودیم، استاد آمده تا توانسته ما را اذیت کرده، من هم که هیئت‌علمی می‌شوم و چندتا دانشجو پیدا می‌کنم، من نیز به تبع آن، به خاطر اینکه آن نگاه استثماری را پیدا کرده، اذیت‌شان می‌کنم.


اصولا انجام تحقیقات علمی به این شکل، بدون کاربرد خواهد بود. زیرا به هر حال موضوعات را اساتید مشخص می‌کنند و دانشجویان، رهنمودهای اساتید را به اجرا درمی‌آورند.


در حال حاضر راه اندازی سامانه نان یا طرح پایش که چندین سال در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده سامانه‌های خوبی هستند منتهی تمرکزشان روی دانشجویان است. یعنی دانشجویانی که ایده دارند و می‌توانند ایده‌شان را تبدیل به یک طرح عملیاتی کنند، با مراجعه به سامانه‌ها آن ایده ها را ثبت می‌کنند و احیاناً از تسهیلات موجود و دیگر امتیازات نیز استفاده می‌کنند.


اعضای هیئت‌علمی به صورت مادام‌العمر پایش علمی شوند


نگاه صرف مقاله محوری و تکالیف اجباری بدون کاربرد از سوی اساتید باید اصلاح شود در این راستا دو پیشنهاد داریم؛ یکی اینکه ارتباط دقیق‌تری بین صنعت و دانشگاه رقم بخورد مخصوصاً در دانشگاه‌های مهندسی. در حال حاضر در دانشگاه‌های وزارت بهداشت تقریباً این را داریم به خاطر اینکه سیستم سلامت با سیستم آموزش پزشکی یکپارچه است، عملاً دانشجو از همان اول در بیمارستان آموزش می‌بیند، منتهی در بحث مهندسی، هنر یا مباحث علوم انسانی این را نداریم که باید یک اصلاحیه در آن صورت بگیرد.


راهکار دوم اینکه در آموزش عالی تغییر و تحولاتی به‌وجود بیاوریم. در هیچ کجای دنیا این‌جور نیست که هیئت‌علمی به صورت مادام‌العمر، هیئت‌علمی شود. در حال حاضر اساتید هیئت‌علمی دانشگاه‌ها فقط در پنج سال اول تدریس، پایش می‌شوند در حالی که در همه جای دنیا، اساتید سالانه باید امتیازاتی کسب کنند تا هیئت علمی بمانند و این امتیازات در ایران فقط برای پنج سال اول اعمال می‌شود و بعد دیگر مادام‌العمر است.


نکته بعدی اینکه خیلی از مباحث ما دقیقاً غیرکاربردی است و ارزش‌آفرینی در آن اصل نیست بلکه اصل تعداد مقاله است. استاد مثلاً باید هر سال پنج تا ۱۰ مقاله بدهد تا گوگل اسکولارش حفظ شود و بتوانند او را هیئت علمی نگه دارند. این سیستم نیز باید اصلاح شود. اولاً اینکه بحث پایش علمی باید مادام‌العمر شود و بگویند هر هیئت علمی تا زمانی که هیئت علمی است باید این استانداردها را رعایت کند.


نکته بعدی اینکه معیارها و شاخص‌هایی که برای بحث پایش هیئت‌علمی ارجاع می‌شود، ارزش‌آفرینی و مسئله‌محوری باشد به جای مقاله‌محوری. یعنی ارزشی که شما تولید می‌کنید مهم باشد نه تعداد مقاله‌ای که شما می‌دهید.


یعنی واقعاً بیاید دربیاورد بگوید من این مقاله را داده‌ام، در اثر این مقاله این تغییر و تحول در صنعت به وجود آمده و مثلاً در پنج کارخانه، n میلیارد تومان صرفه‌جویی شده و آن میزان صرفه‌جویی را به عنوان ارزش کار آن فرد تأثیر بدهیم با یک ضریب و درصدی در بحث پایش هیئت علمی بودنش.


دانشجویان و مسئولان باید به درک متقابل برسند


آنا: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با مطالبه‌گری و طمأنینه دانشجویان در این خصوص بود. چه راهکاری باید در پیش گرفت تا مطالبه‌گری دانشجویان از مسئولان به سمت منطقی تر شدن پیش برود؟


بزرگ‌خو: راهکاری را که حضرت آقا فرمودند به ارتباط بیشتر دانشجویان با مسئولان خلاصه می‌شود. ایشان در واقع تأکید کرده‌اند.


نگاه فعلی مسئولان با دانشجویان باید اصلاح شود تعداد جلسات ما کم نیست. در همین ماه رمضان شاید با ۱۰ تا ۱۵ نفر از مسئولان بلندپایه کشوری دیدار داشتیم ولی به خیلی از سؤالات ما پاسخ داده نمی‌شود. در حالی که لازم است هر دو طرف به یک درک متقابل برسند، زیرا ممکن است دانشجویان هم یک جایی اشتباه کنند و به قول حضرت آقا یک جایی بروند با مسئولان بنشینند پای یک میز صحبت کنند و به نتایج مشترکی هم برسند و هم اینکه باعث می‌شود مسئولان هم با دغدغه‌های دانشجویان به درستی آشنا شوند و در جایی که شخصی حرف غیرمنطقی می‌زند به اشتباهش پی ببرد.


آنا: صحبت آخر؟


بزرگ‌خو: مهم‌ترین وعده نمایندگان مجلس شورای اسلامی یعنی شفافیت‌آرا روی زمین مانده است. البته این نافی کارهای خوب یا فعالیت‌های ارزشمند مجلس نیست. اما از آنجایی که اصلی‌ترین وعده نماینده‌ها را بحث شفافیت می‌دانستیم و به این شکل جدی دارد در مقابلش مقاومت می‌شود و طرح‌های جایگزین سردرگم‌کننده‌ای مثل شفافیت سه قوه جایگزین‌اش می‌شود، به این نتیجه رسیدیم که نسبت به این مجلس و این اتفاق و این دروغ جمعی و همگانی باید موضع بگیریم.


انتهای پیام/۴۱۶۷/


انتهای پیام/

ارسال نظر