صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک کارشناس نفت و انرژی: پاکستان میانجی خوبی برای رفع مشکلات نفتی ایران و عربستان نیست

یک کارشناس نفت و انرژی درباره نتیجه میانجی‌گری پاکستان برای رفع مشکلات نفتی ایران و عربستان گفت: کشوری که در آن شیعیان در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند، نمی تواند واسطه خوبی برای رفع مشکلات این دو کشور باشد.
کد خبر : 65449

علی‌اکبر محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه مشکلات میان ایران و عربستان صرفاً مربوط به این دوره زمانی نیست، افزود: بعید به نظر می‌رسد که مشکلات نفتی میان ایران و عربستان به راحتی با میانجی‌گری پاکستان رفع شود.


وی ضمن تاکید بر وجود چند صدایی در ایران و عربستان عنوان کرد: در روابط بین‌الملل اصولاً وزارت امور خارجه به عنوان سخنگوی یک کشور سیاست‌ها را تبیین می‌کند اما در دو کشور یاد شده چند وقت یک‌ بار اقداماتی خودسرانه صورت می‌گیرد که بر روابط دو کشور تاثیر گذار است.


محمودی درباره میانجی‌گری کشور پاکستان در رابطه با مشکلات نفتی ایران و عربستان اعلام کرد: موضوع فراتر از اینگونه موارد است و باید سوال کرد که آیا کشور پاکستان که شیعیان آن محدود بوده و در شرایط مساعدی به سر نمی‌برند با این تفکر می‌تواند میان دو کشور ایران و عربستان مصلح باشد؟


این کارشناس نفت و انرژی ادامه داد: عربستان در زمینه نفت علاقه بسیاری دارد تا نقش ریاست فکری اوپک را بر عهده گیرد و در این راستا متحمل ضررهای زیادی شده است که اقتصاد این کشور را دچار مشکلات زیادی کرده اما از آنجا که هدف بزرگتری را در این زمینه دارد، سیاست‌های اینچنینی را دنبال می‌کند.


وی در پاسخ به اینکه چه کسانی از عدم رابطه میان ایران و عربستان سود می‌برند؟ خاطر نشان کرد: به گفته آلمانی‌ها دو نفر دعوا می‌کنند و نفر سوم سود می‌برد و باید گفت در فضای آشوب رانت‌خواران نفتی به راحتی می‌توانند از شرایط استفاده کنند.


به گزارش آنا، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان سفرهایی پی در پی به ریاض و تهران داشته و گفته است که رقبای منطقه‌ای موافق حل تنش‌ها از طریق مذاکرات هستند.


به نظر می‌رسد، پاکستان امیدوار است به عنوان میانجی میان ایران و عربستان عمل کرده و تنش‌های میان این دو کشور را کاهش دهد. اما با این حال تحلیلگران معتقدند به این زودی تغییر عمده‌ای در روابط دو جانبه این دو کشور به وجود نخواهد آمد و سفرهای نواز شریف تلاشی برای تحکیم موقعیت دیپلماتیک پاکستان و تقویت روابطه خود با این دو کشور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر